Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Hvor «enkelt» er det egentlig å selge selskapet/skallet kun med fokus på å profitere på det fremførbare underskuddet?

Er dette noe som Skatteetaten kan «stoppe» om de anser en eventuell deal som for åpenlys?

Eller er det innafor lover og regler å profitere på dette?

Spørsmålet er om Dahle selv er pisselei dette suppegjøkpartiet som nå har gått baklengs inn i fremtiden det siste året, iallefall.

Da de “plutselig” mobiliserer ledelsen fra begge slektskap for å diskutere pipe , just i forkant av en webcast de mest sannsynlig ikke hadde planlagt å ha og en EGF som på ingen måte garanterer positivt utfall(For styret og CEO that is), og plastrer dette ut i media(kun medwatch så bryr seg tydeligvis) så hinter det om tegn til desperasjon.

En liten “hvit løgn” om at Alpha37 skal fokuseres på og “alle steiner vendes” angående resten av pipe er vel neppe noe man blir arrestert for når fremsiden til presentasjonen idag sikkert blir “Cautionary statement”.

Det er en skam at R&D m/Dahle i front (selv om han satte toppen) skal måtte være med på noe slikt som dette gitt forskningen inn mot CD37 som target(som er litt nytt). Han m/frender har designet en hel plattform hvor medikamenter kan kobles på og av etter ønske, men markedet er ikke villige til å kapitalisere dette nå som betalutin feilet. På dette tidspunktet så er det Dahle som er Nanovector - man skal ikke glemme det.

Ledelsen vil nok gjøre det de kan for å overbevise markedet idag - så jeg foreslår at man lytter med kritiske ører og track record friskt i minnet.

Det er en deal - men den er ekstremt dårlig. Husk at ny brøk vil være topp 5 APIM eier 73,6% av 75% av nytt selskap. Hva blir det? +50%? så top 5(Sarsia, Investinorsk x2, mohn, innovasjonskapital) og gjengen vil ha full kontroll. Roter man litt rundt så ser man at Skagseth er flittig brukt av samtlige og har litt eierinteresser i de forskjellige(indirekte). Man finner også at IFE Invest AS eier f.eks 15% av Norsk Innovasjonskapital, som er tredje største eier.

Blir derfor nokså naturlig at Kostas blir CEO, Egberts satt opp som styreleder og Skagseth som styremedlem. Jeg har ingen kjennskap til sistnevnte, men skal man spekulere i cocktailen av selskaper og verv så vil jeg tippe at Skagseth ender opp med å tale for over 50% av aksjene.

Vil man det? Nå må man for fan bruke vett.

Forøvrig har jeg ikke kjennskap til mannen, men det at han er “over alt” tyder jo på at han vet hva han driver med. Kanskje han hadde vært rett styreleder for Nano istedenfor egberts ? :wink:

4 Likes

Jeg har allerede avgitt min stemme. Å jeg er for, de 3 første punktene. Resten er jeg imot.

Avtalen de presenterer kommer ikke til å generere noe verdier for dagens NN aksjonærer.

Men selvom JMA gjør dugnadsarbeid, er det viktig at man kan få en pekepinn på hva en strategi vil være. Etter vi har stemt dette ned.

4 Likes

Selv tenkte jeg først at jeg ville stemme nei til forslaget fordi jeg ikke ville gi Egberts og Marlene noe mer godvilje. Men dette er mer trass enn det er fornuftig. Ved å slå sammen to ganske små og ubetydelige selskap, så får man kanskje et mer attraktivt selskap å kjøpe opp.

Hvis avtalen stemmes ned, så vil nok NANO avvikles i en eller annen form. Det er nok en følelse av nederlag i alle leire, og jeg tror ikke de som er igjen er interessert i å piske denne døde hesten noe mer.

1 Like

Hvis mergeren går igjennom, vil (som Freddys her beregnet) hver krone i aksjekurs utgjøre 500MNOK i mcap. I dagens nano er forholdet 110MNOK i mcap = 1 kr./aksje.

Før mergeren, er 1 krone = 110MNOK.
Etter mergeren er 1 krone = 500MNOK.

Altså, i dag får vi 1 krone for hver 110MNOK til nanos verdier, etter vil samme mcap tilsvare 20 øre.

Så da er spørsmålet, hva som er mest sannsynlig på en eller annen tidshorisont. Realisere verdier for 200MNOK i nano og få 2 kr som nanoaksjonær, eller 1000MNOK i APIMVector.

Personlig tror jeg tiden fram til slike MCAPer i det nye selskapet er ekstremt lang og tornefull, og jeg ville heller tatt to kr. og lagt ned selskapet nå. (Omtrentlige regnestykker med fare for feil, men dere skjønner poenget.)

5 Likes

Viktig å få frem at av opplyste midler.
Vil det nye selskapet kun ha 115-125 millioner i cash beholdning.

Det vil si at «plutselig» er pipe priset til 350 millioner.

Har etterspurt om APIM drar med seg mer cash en de 55 millionene de skal hente før Merge.

Fikk faktisk et svar fra Carnegie i går ::

Hei,

Det er noe penger i potten, men dette må informeres om til markedet likt.

Spent på om vi får vite eventuelt hvor mye det er snakk om. ( men mest sannsynlig ikke mye, ettersom det ikke allerede er opplyst

Så får man spørre seg selv, er det gode odds for at aksje markedet priser pipen til NAPIM til 350 millioner ( helst selvfølgelig mer, om man skal profiterer utover kr 1.- som man kan få i dag)
Jeg tviler sterkt!

JMA og/eller North Energy må komme med et konkret forslag i forkant av ekstraordinær generalforsamling, har noen hørt noe?

Til sammenligning er pipen til Targovax priset til ~100mnok… :exploding_head:

3 Likes

Velkommen til forumet :slight_smile:

JMA/North er i prosess med å få innsyn og info. Må anta at disse ikke har hatt info før potensiell merger ble meldt.

Ingen rush. Gi dem litt tid til å få all info for slik å peile inn et alternativ hvis dette finnes.

NN har jo litt runway så må ikke fatte beslutning nå med det samme

5 Likes

Det jeg ikke skjønner er hva de skal si i dag som de ikke fikk sagt sist?

De ender jo uansett opp med å indirekte og direkte innrømme at de har informert markedet for dårlig og/eller gjort for dårlig håndverk før merger ble annonsert. Vaklende/usikker/dritings gange av ledelsen.

Hvis de slipper en bombe av noe slag på webcast i dag er jo sirkelen fullkommen… Da er det bare å finne frem pentagrammet, tenne lys og be til lavere makter!

3 Likes

… snart 25% op på dagen; relativt set udmærket … objektivt set stadigvæk p… ringe. Dagens webcast kommer til at være definitivt pivotal for selskabet.

Har ingen forventninger om at det kommer noe av verdi fra denne ledelsen lengre!

1 Like

Eneste grunnen til at jeg velger å sitte med aksjene mine i dag.

Er at jeg håper

At North har han plan, eller mulig avtale. Som de kommer til å presentere før GF.

  • de hadde mulighet til å selge aksjene sine sist vi fikk en pump opp til 3 kr.
    Men satt stille.

  • det har også fremkommet at de var Insider, før avtalen ble presentert. Men isteden for å kaste kortene, å ta tapet. Valgte de å gå hardt ut. Å sitter ( så vidt jeg vett) fortsatt med posten sin.

Hva fikk North til å investere så mye i NN?

Mulig de har beregnet feil. Å gjort en dårlig investering. Men hvorfor ikke kaste kortene isåfall?

Innsidere har ikke lov til å selge eller kjøpe aksjer så lenge de sitter på informasjon som det øvrige markedet ikke har. Det er derfor de betegnes som innsidere og blir satt på en egen overvåkningsliste.

De kan selvsagt frasi seg muligheten til å bli gjort til innsidere når de blir forespurt, da kan de fritt kjøpe eller selge det de vil. Men som innsider kan du ikke agere før det øvrige markedet har lik informasjon.

Det betyr ikke at North ville ha solgt aksjene dersom de ikke var det, men det ville vært et lovbrudd å selge når man sitter på info som er evnet å påvirke kursen og som ikke er offisielt tilgjengelig.

Fair enough.

Men hvorfor er North fortsatt inne. Nå som informasjonen er offentlig?

Samt Hvor lenge har de vært i insider posisjon?

Fra dag 1 etter de flagget over 5%

Eller kun nå i sluttfasen, rett før NN ønsket å presentere foreslått Merge?

Hva tror du hadde skjedd med kursen i NANOV om de solgte 7,5 mill aksjer, i tillegg ville jo også aksjene i North få seg en smell når alle ser at de har tatt et for dem ikke ubetydelig tap.

De har nok akkurat like lite lyst til å ta tap som oss andre.

Hva tror du skjer med kursen, om Mergen blir realitet?

Det er dårlig skikk å ikke svare på spørsmål, før man stiller motspørsmål.

Men jeg tror kursen vil kunne klare seg greit på dagens nivå inntil det kommer triggere. De nye store eierne som kommer fra APIM har lock-up i 12 mnd.

Edit: Inside posisjon og flaggegrenser er to forskjellige ting.

1 Like

Beklager det.

Men slik jeg ser det, skal det godt gjøres at Aksje markedet vil prise pipen til NAPIM til så mye som 350 millioner kr.

Å synes også det er svært mangelfullt av Carnegie/NN/APIM å ikke fremlegge hva forventet Cash beholdning vil være, etter Mergen ville vært fullført.

Igjen, av tilgjengelig tall. Kommer jeg frem til 125/135 millioner i cash.

Edit : ja, derfor jeg lurer på hvor lenge har North sittet i inside posisjon,
Om det kun var fra rett før Mergen ble presentert til markedet. Betyr jo det muligens, at de kunne ha solgt seg ut når pumpen til 3 kr var.

Å hvorfor har de investert i dette til å begynne med?

De kom jo tross alt inn, etter det var bekreftet at Paradigme leverte skuffende resultater?

Merk spørsmålet om det var fra de flagget, var kun for å få en tidshorisont på dette. For å poengtere at de mest sannsynlig kunne solgt seg ut på oppturen som var til kr 3.

Ergo må de ha/ ha hatt et regnestykke som viser potensielt mer oppside?

Men selvsagt, kan være North ikke har noe plan. Å at de som mange andre har bommet grovt!

Det virker jo som om det jobbes for å stemme ned oppkjøpet av APIM, så vi får nok aldri se hva markedet mener om hva et samlet selskap ville være verdt.
Men om jeg hadde hatt en investering i NANOV av betydning nå hadde jeg vært skeptisk til hva fremtiden blir. Selskap som er så skakkjørte som NANOV prises jo som en “forced seller” eller et opphørssalg om du vil og får sjelden eller aldri ordentlig betalt. Og uten en fremtidsplan nå med finansiering vil jeg tippe at de som eventuelt er igjen av selskapet som har kunnskap om pipelinen er aktive jobbsøkere og fort er borte.

Du blir i inside posisjon når du får vite noe som resten av markedet ikke vet om et selskap (eller en transaksjon) her var det antagelig 7 -12 dager før offentliggjøringen. Er du i inside posisjon kan du ikke kjøpe, selge eller gi råd til andre om aksjen.
Flagging er noe du gjør, informerer markedet om, etter du har kjøpt eller solgt aksjer som tar deg forbi 5 %, 10 % osv.,

Edit: Til det siste så tror jeg også North i dag lurer på hvorfor de kjøpte disse aksjene :rofl:

1 Like