Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

Forstår egentlig ikke helt EGF.

Vil det ikke være slik at «hvem» som helst kan sende inn forslag til styre.

Å at aksjonærene så stemmer på den/de som de ønsker i styret? Å de med flest stemmer blir valgt?

Eller er det kun de North presenterer som alternativ, som kan bli valgt, siden North står for innkallelsen og agendaen?

Hva er grunnen til at Asmyr nå skal sikre fullmakter?

1 Like

“Merk at i Statsbudsjett for 2023 ble skattesatsene for aksjegevinst og aksjeutbytte økt med virkning fra 6. oktober 2022, ikke fra årsskiftet. Dette er fortsatt til behandling, men det er lite som tyder på at dette ikke vil gå igjennom (altså blir dette mest sannsynlig gjeldende).”

Det står iallefall det her @anon57124368

Solgte alt mitt og sa opp ASK,en i november hos Nordnet, får se hvor mye jeg får i fradrag da. Blir uansett nødt å spres over flere år, det skjer vel automatisk ettersom noen her har skrevet?

Hvis fradraget blir så stort at nettoinntekten din blir negativ blir resten automatisk fremført til fradrag i senere år ja.

1 Like

Fristende å selge og ihvertfall sikre noe dvs skattefradrag til neste år men ønsker å påvirke gjennom AG så jeg avventer!

2 Likes

Selge ikke mine 43k (GAV 14) før utfallet av NE og AG-gruppens initiativ. Kursen kan da ikke bli særlig lavere etter EGF? Har vært med siden 2018 og brukt mye tid på dette luftslottet.

4 Likes

Har ca 1,2 mill i tap i følge Nordnets side, vet ikke helt hvor mye det blir i tilbakebetalt skatt, men det blir hvertfall over flere år… :no_mouth:

I nov fikk jeg avsluttet Ask på 2-3 dager.

1 Like

Det foregår på den måten at du får fradrag i nettoinntekt (lønn minus minstefradrag, evt gjeldsrenter etc). Hvis nettoinntekten er f.eks 500.000 vil den bli “nullet” av fradraget for tap, og du betaler ingen skatt på nettoinntekt. (Du betaler likevel trygdeavgift på lønnsinntekt).

Resterende tapsfradrag fremføres så til fradrag i neste års nettoinntekt osv til fradraget er brukt opp.

8 Likes

Takk for god forklaring @sjog ! Da får jeg hvertfall noen hyggelige utbetalinger ifm skatteoppgjøret i årene fremover, “takket være” Nano :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Sitter i akkurat samme båten som deg @Oilimp , Tenker jeg har fine feriepenger noen år fremover her nå. Egentlig litt tragikomisk, men sånn ble det denne gangen.
Takk for oppklaring rund skattedelen her @sjog :ok_hand:

2 Likes

Bare å selge nå for alle som vil. Spesielt de som har like god likviditet som FTF.

I januar er mye avklart. Aksjen er kanskje verdt enten nesten ikke noe eller 4 kr per aksje - i januar. Verken (lov å skrive med og uten stum h) AG eller North er inni dette for å tape enda mer penger.

Jeg sitter med min lille beholdning og gleder meg til budrundene.

5 Likes

Im sorry6, it feels related!

Fullmaktsskjema til egm 3.januar må sendes til nis@nordea.com. innen 2. januar kl 16. Det ligger i bunnen her på denne linken fra Nanovs hjemmeside. Norsk versjon
https://www.nordicnanovector.com/sites/default/files/Notice%20(no).pdf

1 Like

Hva skal fullmakten brukes til?

Er det slik at AGNV kan foreslå kandidater vi kan stemme på, v EGF?

Eller er det kun North som kan stille med kandidater?

Å driver AGNV kun å samler fullmakt for å stemme ned North sine forslag?

Håper ikke at det skal bli fullstendig kaos, å null progress i verdiskapnings prosessen.

Mest sannsynlig har jo North en profitabel agenda?

Alle aksjonærer kan forslå styrekandidater. Det kan også komme benkeforslag på EOGF.

Hvis det er flere kandidater så avgjør stemmene selvsagt.

1 Like

Der ble det krysset 7 mill aksjer off market. Da er vel trygda ute og de som var ute etter posten klarte å fiske den ut til en hyggelig pris ved å senke kursen godt i forkant.
Handles allerede 17 % høyere enn den avtalte omsetningskursen.

Kommer nok en dobbel flaggemelding snart; trygda ute og NE som øker til + 16 %?

7 Likes

J.P Morgan SE inn på listene med 1.6 mill aksjer gjennom to ulike kontoer. Håper de representerer en aktør som tok resten av Trygda også, det hadde satt fart på aksjen.

Som jeg postet på fredag vet jeg at en større gjeng relatert til AG prøvde seg på en book-building på posten til trygda, men synes det har tatt litt for lang tid å deale seg frem til dette hvis det var den gjengen som nå kom i mål.

Har en liten mistanke om at det er NE siden AG “kontrollerer” såpass mye av stemmene. Dersom NE har kjøpt denne posten er de omtrent like i stemmene, ergo blir det mer åpent hva som kan skje rundt stemmegivningen ved neste EGF.

Nå flagga FTF