La oss ta en rask titt på APIM sin First in Human data på ATX-101. Noe @Dormancy og andre også har vært innom.
Man behandlet 22 pasienter, 1 pas ble ekskludert pga safety/PK cut off (ikke noe mer info hva dette i praksis betyr).
High level:
-
71% av pas hadde milde til moderate infusjonselaterte bivirkninger. Dette er endel høyere enn normalen (min subjektive mening ). Bare å Google hvis man ønsker faktisk comparator.
-
ATX-101 ser ut til å ha en halveringstid på 20 min (wtf!!!😵💫)
-
Man så ikke objektiv respons på noen av pasientene (too bad 🫣)
Noen logiske spørsmål man kan stille seg:
Hvordan vet man at legemidlet når tumor/sin target? Siden halveringstiden er så kort, vil jeg tro at PET er kanskje beste måte å få svar på dette. Å lage PET prober koster endel mer enn «sommerfesten» til APIM.
Når halveringstiden er så innmari kort. Hvordan har de tenkt å utvikle et nytt legemiddel som har lengre halveringstid eller evt øke halveringstiden til ATX-101? Dette er lettere med monoklonale antistoffer (man kan pegylere, endre aminosyrer, manipulere Fc-reseptor resirkulering for å nevne noe), men hvordan gjøres dette på et peptid? Skal man utvikle et fusionprotein da? I såfall snakker man om heavy manipulasjon/R&D og total ny CMC som blir veldig mye mer kostbar.
Altså poenget er, før man så FIH dataene så kunne man nok være med på å si at APIM var verdsatt NOK 500m, men etter at denne posteren er ute så kan jeg ikke skjønne at noen seriøse «uavhengige finansielle rådgivere» mener at dette selskapet er så mye verdt. Det burde heller bare close shop nå.
Fra et BP perspektiv så er dette et «naturfagsprosjekt» (lånt term😅). Fra et NANOV perspektiv så blir aksjonærene «screwed» (min personlige mening).
Igjen, kunne noen dele hvem som er «uavhengig finansiell rådgiver»?
PS1: bruker emojien for å lette på stemningen litt, føler det er behov for det nå.
PS2: hadde dette vært mitt «naturfagsprosjekt» hadde jeg seriøst mistet nattesøvn og brukt tid på LinkedIn og tatt en prat med headhuntere.