Dette er feil.
De må ha 2/3 av stemmene på generalforsamlingen. Får de hele styret ligger det vel allerede en fullmakt til emisjon, så kan de kjøre den rettet mot seg selv, deretter blir det plankekjøring for å kjøre løpet helt selv / gode venner.
Sant! Det hadde jeg helt glemt. Som sagt, finansakrobatikken er skummel.
Da er det bare å hamstre. Om det er kun gruppen og NORTH som dukker opp på GF, så kan det bli morro framover. De er likt nå, men regner med begge er interessert i flere aksjer for å tippe den ene eller andre veien.
Asmyr et al. Dukker opp med 16-17% om fullmaktene består… ingenting er gitt mao.
Oppfordrer alle til å sette seg i reglene for hva en stemme er verdt, uansett om det er ekstra ordinær generalforsamling eller generalforsamling.
Det finnes ikke en free-ride for North til å gjøre som de vil med aksjekapitalen, nå synes jeg folk, uansett syn på selskapet, bør kvalitetssikre egne uttalelser om hva de tror kan skje her. Hadde det vært så enkelt som noen “skremmer” med, hadde ingen satt penger i selskaper med andre involvert.
Skulle faktisk tro at noen her mener at med 16 % av aksjene er det rett frem og radbrekke så mye man vil med de øvrige 84 %…
Enkelte vedtak krever imidlertid tilslutning fra minst to tredeler både av de avgitte stemmene og den aksjekapitalen som er representert på generalforsamlingen.
Dette gjelder spørsmål som blant annet:
Endring av vedtekter
Kapitalforhøyelser og kapitalnedsettelser
Tilbakekjøp av egne aksjer
Fusjon og fisjon
Omdanning
Oppløsning
Ja, vi har jo den hyggelige teksten i hver generalforsamling om at aksjonærene akspeterer at styret setter deres rettigheter til side ved gjennomføring av emisjonen. Så der er løpet kjørt om de først får styret og det er deres plan.
Det er ikke gitt at de fortsetter å ha 16% av aksjene videre. Det vi påstår er at de kan få styret med 16%+ det de eventuelt kjøper/forhandler seg til av stemmeretter fram til EGF, og så kan de med styret kjøre emisjonen vi allerede ga styret rett til å kjøre ved forrige GF for å gi seg selv en større post billig. Da vi skrev fra oss våre rettigheter til å delta i emisjonene ved forrige GF som vanlig.
Så da vil de ha nærmere 50% og mer makt i praksis.
Er oppspinn hele greia, at NORTH skal kjøre en rettet emisjon til 10 øre i et selskap som ikke har behov for penger, tror faktisk ikke det er lov heller og hvorfor skal de gjøre det, hva er da planen videre? På GF skal de vel komme med sin plan, så får vi se da.
Viktig poeng at det ikke er klart at dette er North sin plan. Det er bare en av mulighetene North har, som det er greit å vite om hvis man skal delta i denne kampen. Hver gang noe sånt skjer kommer mange med “dette kom helt ut av det blå”, “har de lov til dette?!”, “vi går til finanstilsynet!” og så får man jo da svaret: “Ja” eller ikke noe svar.
Veien videre til NORTH da, noen tanker der? Skal de få gjennomført den planen Martins, så må de ha flere aksjer, er garantert flere aksjonærer enn aksjonærgruppen som ikke vil la NORTH kjøre dette og som vil dukke opp for å lytte til NORTH sin plan. Ja, det var en lur ide, jeg stemmer for dette NORTH. Får de tak i flere aksjer, kommer seg opp mot 30% ja, da skal jeg være enig med deg. De har ikke sjans til å få gjennomført dette med 16-17% av aksjen imo.
Hadde de trengt penger og måtte gjennom en kriseemisjon hadde saken stilt seg annerledes, for da har kanskje ikke resterende aksjonærer noe valg. Det er ikke caset her nå. Dette blir bare tullete.
Det som også er interessant er at de som har startet å shorte aksjen fra juni i år, skal de aksjene stemmes med, så blir de kalt tilbake før GF, de må kjøpes tilbake i markedet og hvem vil selge til de da?
1,6 mill som skal kjøpes tilbake det.
Hva tror vi andre større aksjonærer tenker? Hva med OM Holding (som bare holder) eller Bækkelaget Holding som har doblet aksjebeholdning gjennom november og desember?
Ro Invest og Birk Venture satt vel på begge sider av bordet da APIM-dealen ble stemt ned. Hva vil de nå?
Det hadde jo også vært svært positivt om Asmyr og gruppen hadde delt noe mer info om hvem som er med/står bak den.
Er vel stengt talt slik at en Rettet emisjon skal ha en saklig grunn.
Om en saklig grunn ikke kan bevises i ettertid skal «de andre aksjonærene få samme tilbud, på samme betingelser.» i en rep emi.
Igjen, ser heller ikke hvorfor North sin strategi skal være emisjon. Da NN pr nu ikke har noe studier gående som krever ytterligere kapital,
Med dagens ansatte skulle de resterende 50-70 millionene kunne drifte selskapet en god stund.
Så derav vanskelig å begrunne «saklig grunn»
For alt vi vett, kan situasjonen være den. At North ikke har funnet sin strategi enda. Men at de nå starter arbeidet. Å ønsker å posisjonere seg.
Blitt veldig fokus på Worst case siden melding kom fra AGNV.
Men uansett. Godt det er to fronter. Det vill sette krav til motpart. Å det er vi aksjonærer tjent med.
Har han fått med seg 16% av aksjene så har han nok med seg mange av de
Få styret, kjøre emi.
Når de har eierskap over 50% og kurs eventuelt er 0,3-0,4 etter emi er vel målet fullt eierskap gjennom et bud på resten av aksjene til kanskje 0,7-0,9 et sted, og håp om 90%. Om de ikke får det, blir kanskje resterende aksjonærer med på oppkjøp utenfra av skallet med framførbart underskudd. Alle steg på veien kan de nok selge seg ut til sine motstandere med overkursen som må være i markedet for at de skal feile.
Mao, all motstand har verdi for å få mer ut av North, spesielt eierskapsprosenter som holder seg over 11%, men vinner man og North gir seg er det nok rett ned kursmessig.
Alt dette er bare et mulig scenario hvis North har tenkt akkurat sånn. Jeg påberoper meg ikke evnen til å forutsi hva disse finansakrobatene har klart å planlegge. Kan godt hende det blir helt annerledes.
Høres ut som en ekstrem god strategi du, begynne å kjøpe på 1,4-1,5, ja nå ska vi kjøpe oss til 16% og dumpe kursen ned til 30-40 øre med en fordelaktig emisjon bare til oss også selger vi oss ut til 60-70 øre med en bitte liten gevinst. Håper vi få flertall til dette da, men hva om vi ikke får det? Hmm… vi prøver likevel, vi kan jo kanskje tjene pittelitt på det.
For meg høres dette så langt ut på viddene ut som man kan få det, men morsom underholdning da:)
Målet er jo selvsagt å få ut verdien av det framførbare underskuddet som nå ville gitt en kurs på rundt 4-6kr et sted om jeg ikke husker feil? Selge det med rabatt til noen som umiddelbart kan ta det i bruk for 2-3kr/aksje. 100M tjent på et halvt års arbeid er ikke verst det.
Eneste situasjon hvor de ville solgt seg ut til rundt 0 profitt er hvis de blir helt blokkert av oss i et av stegene. (Gitt at de faktisk skal gjøre dette, som ikke er gitt i det hele tatt)
Om det er målet og de har en plan for det, så går de ikke for en emi til 10 øre for å prøve kanskje muligens få nok medhold til å vanne ut resten i en emisjon de ikke trenger. Tar gjerne 2-3 kroner herfra, men verdien er langt høyere en 3-4 kroner vel?
Hehe, dette er en omvendt fiskehistorie. Tallene du nevner blir lavere raskere enn Nano faller i kurs jo.
Ditt første utsagn var 30 øre emi, det er det jeg har forholdt meg til.
Jeg nevner 4-6kr som det jeg husker det fremførbare underskuddet på 2,15mrd ble til i verdi, og ikke 3-4kr. North tar en deal på 2-3kr, gitt at de har eierskapet til å gjøre det selv. Så da må nesten alle/alle småsparere selge først. Om markedet er i nærheten av 2kr/aksje når den tid kommer kan North bare tømme seg og forlate selskapet. Om aksjen er mye lavere er det verdt det for dem å kjøpe opp videre for en deal. Uansett blir det liten sjanse for småsparere å sitte med aksjer når en sånn deal kommer. OM det er planen. Som jeg har 0 grunn til å tro. Det er bare en mulighet.
Jeg kjenner Per-Øivind i Bækkelaget godt, han er pro AGNV, han selger IKKE til North eller stemmer for en agenda hvor eneste formål er å stemme inn NE-vennlige styremedlemmer.
Også greit å få med seg at når AGNV stemte på EGF samlet Asmyr inn fullmakter fra alle aksjonærer som hadde 200 000 aksjer eller mer. Så tallet på 16 % er reelt sett mye høyere dersom alle tilsluttet AGNV gir Asmyr fullmakter til kommende EGF ved å enkelt velge han i nedtrekksmenyen i innkallingen. Tror vi fort kan se at 16 % representert ved de store fort er 25 % eller mer når alle de som havner under 200K-grensen også inkluderes.