Ser litt på tjenestepensjonen jeg har via jobben. Såvidt jeg skjønner, så er det ikke mulig for meg å bytte tilbyder? Noe som gjør at jeg ikke kan velge noe annet enn grisedyre skapindeksfond, obligasjonsfond med 0% avkastning etter gebyrer eller et svært begrenset antall indeksfond med greie gebyrer?
Jeg har tjenestepensjon gjennom Gjensidige, og det minst elendige de tilbyr ser ut til å være KLP aksjeverden indeks og KLP aksjeglobal indeks. Den ene med og den andre uten valutasikring.
Jeg tror at den norske kronen er bra undervurdert, så da må det vel være best å gå for fondet med valutasikring? Hvis kronen styrker seg som jeg forventer, sitter jeg vel igjen med gevinsten der?
Sitter for tiden med obligasjoner, noe som ikke var så fullstendig idiotisk i år, men idiotisk tidligere. (Jeg hadde rett og slett glemt at jeg hadde satt alt i obligasjoner for noen år siden ) Hva tenker folk om å begynne å kjøre over alt i f.eks:
KLP AksjeGlobal Indeks IV er et indeksnært aksjefond. Fondet investerer i aksjer notert i utviklede aksjemarkeder i Nord-Amerika, Europa og Asia. Fondet tar sikte på å oppnå en avkastning tilnærmet lik disse markedene. KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.
Hadde tenkt å kjøre over f.eks. 20% hver måned i fem måneder.