Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tjenestepensjon

Ser litt på tjenestepensjonen jeg har via jobben. Såvidt jeg skjønner, så er det ikke mulig for meg å bytte tilbyder? Noe som gjør at jeg ikke kan velge noe annet enn grisedyre skapindeksfond, obligasjonsfond med 0% avkastning etter gebyrer eller et svært begrenset antall indeksfond med greie gebyrer?

Jeg har tjenestepensjon gjennom Gjensidige, og det minst elendige de tilbyr ser ut til å være KLP aksjeverden indeks og KLP aksjeglobal indeks. Den ene med og den andre uten valutasikring.

Jeg tror at den norske kronen er bra undervurdert, så da må det vel være best å gå for fondet med valutasikring? Hvis kronen styrker seg som jeg forventer, sitter jeg vel igjen med gevinsten der?

Sitter for tiden med obligasjoner, noe som ikke var så fullstendig idiotisk i år, men idiotisk tidligere. (Jeg hadde rett og slett glemt at jeg hadde satt alt i obligasjoner for noen år siden :stuck_out_tongue: ) Hva tenker folk om å begynne å kjøre over alt i f.eks:

KLP AksjeGlobal Indeks IV er et indeksnært aksjefond. Fondet investerer i aksjer notert i utviklede aksjemarkeder i Nord-Amerika, Europa og Asia. Fondet tar sikte på å oppnå en avkastning tilnærmet lik disse markedene. KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.

Hadde tenkt å kjøre over f.eks. 20% hver måned i fem måneder.

Ta noe emerging market junk som Brasil og Russland for en liten del av pengene 20% og så 80% korte renter bare for å konservere kapital til USA blir billigere

1 Like

Hva tenker du om å kjøre på med et valutasikret fond, sett i perspektiv utfra dagens valutakurser? Både Euro og Dollar er jo i nærheten av historiske topper.

Det er sikkert lurt, vet ikke hvor mye mer NOK kan presses.

Den eneste grunnen til å ikke gjøre det er diversifisering og som en slags forsikring mot videre kronekurskollaps, det vil si du er jo allerede lang NOK så det holder (lønn osv), men Norge er jo ganske godt rustet med sterke offentlige finanser i utgangspunktet og andre land har jo sine problemer med høy gjeld og veldig offensiv pengepolitikk.

2 Likes

Jeg må jo si at jeg tror NOK kommer til å styrkes, om ikke i år, så ihvertfall på en 2-3 års sikt. Jeg kan liksom ikke tro at Norge ikke kommer relativt godt ut av kriser, selv om en gigantisk næring akkurat har kollapset.

Er veldig enig i det du skriver om eksponering mot NOK. Alt annet jeg har av aktiva er jo i NOK.

1 Like

Dr. Doom med litt lignende syn som det jeg kom med over for en stund siden:

[quote]
Han påpeker at den global økonomien avtar betydelig, og dermed er det lite trolig at den amerikanske økonomien kan klare å opprettholde den sterke veksten vi har sett den siste tiden.

I januar uttalte investoren at det vil bli mange år til vi vil se et nytt bullmarked.

Om du vurderer å investere i aksjer, foreslår han heller å fokusere på markeder i enkelte fremvoksende land.

Blant disse er Brasil og Russland.[/quote]

1 Like