Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tomra Systems ♻ (TOM)

Tomra Systems ASA (OSE: TOM) er et norsk industriselskap som produserer pantesystemer for drikkevareemballasje. Tomra står for TOMflaskeReturAutomat. Selskapet ble grunnlagt i 1972 av brødrene Petter og Tore Planke. Hovedkontoret ligger i Asker.

Selskapet har satset på verdensmarkedet, og har i 2006 over 50 000 automater utplassert i over 40 land.

https://www.tomra.com

2 Likes

Ny stor kontrakt til Tomra idag!

Tomra Cleanaway, har gjennom et partnerskap med selskapet Cleanaway, fått rollen som netteverksoperatør for staten i New South Wales sitt nye storprosjekt, går det frem av en melding lørdag.

Prosjektet har som mål å redusere forsøpling med 40 prosent.

Kontrakten har en lengde på fem år med en opsjon på fire år til.

Det skal bli satt opp 500 innsamlingspunkter, hvor mer enn halvparten av disse skal være automatiske maskiner.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/07/Tomra-faar-kontrakt

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=431892

1 Like

Må si meg litt enig med JU-KAI fra shareville som hadde dette å si:

Når Tomra stiger så mye, som den nå på fredag, på en ellers dårlig dag på børsen, uten noen former for informasjon, lurer på hvorfor? Det var absolutt ingen grunn til at aksjen skulle stige 2,86% på fredag, hvem viste noe? Som en vanlig aksjonær over noen år har jeg ved en rekke sammenhenger opplevd lignende i div selskaper. Bevegelsene er åpenbart for små til at tilsynet syns det er noe å se på, men over tid i flere selskaper, hvor det alltid er noen i de riktige kretsene som vet noe, blir det fryktelig mye penger av dette.

Er dere enige elller finnes det en naturlig forklaring?

2 Likes

Jeg synes ofte det virker som at noen vet noe før andre på Oslo børs. Men var det 2,86% han snakket om som kraftig stigning her? Hva slags volum snakker vi om?

For meg ser det hele ut til å ha startet rundt 14 tiden. Tydelig at noen ville inn i aksjen da det var en god del handler siste timene i Tomra i motsetning til vanlig.

DNB Markets kjøpte 9975 aksjer til 108 klokken 16:25. Det er vel litt over 1 mill bare den ene handelen. Kom ikke å si at den personen som kjøpte de aksjene der, mulig noe før også, ikke visste noe :wink:

Kan så klart også være en bet om at Tomra skulle få denne kontrakten. For det har vært kjent at fredag / lørdag var dagen det skulle velges. Sprøtt om de som kjøpte på fredag veddet med så mye penger dog.

2 Likes

Det var noen som kjøpte mye Kog også på slutten av fredag, så mye at den toppet lista over unormalt høy omsetning. Og det var i 14-tiden det begynte der også.

Edit: volumet på begge disse var mindre enn det asp solgte for i funcom

1 Like

Uansett tror jeg nok Tomra vil gå meget bra på Mandag. Jeg har selv lagt inn en ordre på 105.50 i håp om å fiske litt billigere sånn rett i starten, før det virkelig tar av. Selge igjen sånn rundt 11:00? :stuck_out_tongue:

2 Likes
1 Like

Blir nok en ganske så fin blå dag i Tomra idag. Ser vi 115?

Endte på 112, men vi ser nok 115 i løpet av uken vil jeg tro.

Wow for en finfin aksje dette faktisk er, har ikke fanget den opp overhodet før jeg leste om den i TU.

image

1 Like

Drit og drat at man aldri kan lære seg å agere på det man observerer.

3 Likes

"Tomra Systems steg 11,80 prosent mandag etter meldingen om at EU ønsker å redusere plastforsøpling. Blant forslagene som er spesielt nevnt er forbud mot q-tips, sugerør og plastbestikk - og at EUS medlemsland innfører automatiserte panteordninger. "

Agerer du denne gangen da? Er vel bra mange EU land som ikke har panteordninger ?
Evt så kan vi hamstre Q tips og selge det på svartebørsen om noen år? :stuck_out_tongue:

Nei nå har den gått alt for masse Haha

1 Like

Jeg tror det er mange her som har tenkt akkurat samme i Kitron på både 2, 5 og 7 kr. Er på litt over 9 kr nå. Høyeste trailing P/E har vært på 17, men er nå nede i ca 15,4. Vokser ca 10% i året og forbedrer marginene litt etter litt.

… Tomra har P/E på nesten 40 da, så er jo priset inn skikkelig vekst her.

1 Like

Nettopp kitron var eksempelet jeg lo litt på grunn av. :slight_smile:

1 Like

Jeg sjekket innom denne i dag når den var på 164 å tenkte at nå snur den vel ned igjen. Å ja da, angrer godt på at jeg ikke gikk inn på den da. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Vi skulle kjøpt på pullbacken nylig:

image

image

2 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Savepig (2 likes)

Gratulerer!