Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Toppturer i Norge

Oppretter en tråd om toppturer i Norge.

Det finnes utrolig mange fine topper i landet vårt - i alle vanskelighetsgrader. Forhåpentligvis kan tråden brukes til å dele erfaringer og tips til nye topper/turer. Både om kjente turmål, men forhåpentligvis kan vi også dele tips om topper/turer som ikke er godt kjent for allmennheten enda.

7 Likes

Laster opp et bilde fra velkjente Romsdalseggen som en første start/inspirasjon. Dersom man vil gå Romsdalseggen i sommer bør man starte veldig tidlig før bussene begynner å kjøre. Man må da sette igjen en bil eller sykkel i Åndalsnes, før man kjører til parkeringen innerst i Isfjorden. Da blir det 10km kjøring/sykling for å hente bilen etter turen over eggen.

20 Likes

Helt enig, Romsdalseggen er fantastisk flott. Bena fikk kjørt seg litt på vei nedover trappetrinnene husker jeg.

Kan ellers anbefale Slogen. Vi gikk fra Stranda til Patchellhytta og deretter opp mot Slogen. Kan gjerne anbefale en overnatting der for en litt mildere tur. Ellers kan man også gå fra Øye og rett opp, det blir kortere men tyngre. Fantastisk panoramautsikt over Hjørundfjorden.

2 Likes

Slogen er en fantastisk tur. Jeg har campet ved den lille båthavnen nede i Øye. Nydelig i bra vær. Muligheter for et bad etter turen er det også.

Et lite tips er å se etter en liten utstikker litt nedenfor selve toppen. Kul formasjon! Se bilde.

19 Likes

Er man i Lofoten må man selvsagt ta en topptur. Heftig utsikt! Siden mange kjører ren bilferie i Lofoten tenkte jeg det er greit å nevne. Ved Eggum feks er det noen fine topper, der man kan se langstrakt ut over Lofoten, i tillegg til et par små ferskvann/demning lenger ned.

3 Likes

Fantastiske bilder!

Vi er i planleggingen av en 6-7 dagers tur rundt Hardanger med overnatting i TU hytter ved anledning, ellers blir det telt. Per nå planlegger vi å starte i Eidfjord, gå Dronningsstien og eventuelt avslutte med Trolltunga. Tar gjerne i mot tips dersom noen er kjent i området og har noen anbefalinger.

Ellers har vi også en plan om å ta en tur til Gaustadtoppen i år. Fremdeles mye snø der, så det blir nok utover sommeren/tidlig høst.

1 Like

@sparkonge flotte bilder! Hvilket kamera er de tatt med?

Kanskje unngå El bil på ferie iår :slight_smile: Eier ikke bil selv så dette kan jeg lite om, men ser for meg mye trafikk på ladestasjonene.

Er meldt mye trafikk til Lofoten, men usikker på om det blir et problem mtp fravær av utlendinger og cruisetrafikk :thinking:
Flere toppturer å anbefale, men kanskje “Mannen” kombinert med litt tid på stranden.
Vil advare om tåke, skjer ofte 2 dager etter finvær og høy temp :smiley:


http://www.lofoten-hiking.com/en/2016/10/13/mannen-en/

4 Likes

Lofoten er utrolig. Har vært der tre ganger. Reist etter værmeldingen hver gang så kun opplevd bra vær. Anbefaler juni dersom man har mulighet til fri da, betraktelig færre folk.

I år blir det naturligvis spesielt. Tror nettoeffekten blir noe negativ, slik at en tur i år kan bli bra!

Turen over til Kvalvika og opp til Ryten begynner å bli veldig populær, men det er ikke uten grunn. En av verdens fineste strender - helt til du stikker foten i vannet.

7 Likes

Å bade i iskaldt vann er helt jævlig, inntil du kommer opp av vannet! Jeg løper stort sett uti uansett temperatur, eller hopper/stuper der det er mulig. Følelsen etter et kalt bad anbefales. Samme gjelder kald dusj - man gruer seg men føler seg bedre etterpå. I hvert fall gjør jeg det. Enig i å dra til Lofoten i Juni! Ekstra bra midnattssol, hvor man kan se solen bli delvis dekket av horisonten før den går oppover igjen. Store deler av døgnet er solnedgang/oppgang. Magisk :slight_smile:

5 Likes

Hm, det er nok en mulighet å gå mot strømmen. Buss tror jeg det ikke går på ettermiddagen, men taxi er nok mulig.

Dersom noen av dere sliter litt med høyder kan det være noe utfordrende å gå ned selve eggen. I tillegg kan det være vanskelig å gå mot strømmen akkurat på det punktet.

Men det finnes en familierute som går noe lenger inn på åsen. Denne er nok et fint valg om du går “feil vei”. Også den ruten gir en fin tur med spektakulær utsikt. (Bilde jeg la ut ovenfor er tatt fra et sted du når fra familieruten.)

Alle tre bilder jeg har lagt ut her i tråden er tatt med samsung S8/S9.

I godt lys har jeg ikke behov for noe mer enn telefonkamera på tur. Skal bestille S20 til denne sommeren. Vidvinkel gir helt nye muligheter!

2 Likes

Grunnen til at jeg vurderer å gå motsatt vei er knærne, kan være krevende å gå ned, i tillegg har jeg akkurat hatt slimposebetennelse, samt at det kunne være praktisk å komme seg tidlig avgårde.
Men det er vel en mulighet å ta taxi fra Åndalsnes også.


Skorvetoppen er min lokale favoritt, toppen er på ca 1370 og ser ned på Seljordsvatn godt over kilometeren ned. Turen starter på 550moh og man gjør unna 800 høydemeter på det som i luftlinje er ca 2,5km bortover. Det er bratt, og til tider overraskende at det går an å komme fram. Man kan gjøre en runde av det hvis man vil, men da går det fra en grei tur til en som krever litt. Bra utsikt til lifjell, mælefjell, Brattefjell osv. Mye bra sti og sjansen for å gå på et lemen eller en rype et stor.

Mange som går på Gaustatoppen i stedet, men det er bare en kjip steinur med kjedelig utsikt til sammenligning. Også er det så mye folk at man mister mye av fjellfølelsen.

Favorittområdet mitt er Lifjell mellom Notodden og Seljord, masse fine topper. Jøronnatten, Himingen og blåtjønnfjell er spesielt fine. Av andre topper har man Øysteinnatten, slettefjell og troganatten. Sist har man mælefjell som er en skikkelig drøy tur fra sørøst. Brukte ti timer sist jeg var der. Tungt i ur og bratt terreng uten sti.

9 Likes

Sykkylven har få turister og flust i toppturer hvor man man slipper å gå i kø, som på mange andre mer «kjente» steder.

9 Likes

Rått bilde, fikk frysninger!

1 Like

samme her! for en kropp! :muscle:

1 Like

Var her å hentet bil for noen år siden, fantastisk sted!

Utsikt mot Kyrkja i Jotunheimen (var der dagen før, bildet er tatt fra Tverrbottind). Nydelige turer når været er som dette. :slight_smile:

9 Likes

En trenger ikke å reise til Lofoten, Vestlandet er fantastisk, fra strender, kystnære topper, til fjelloverganger med skiføre på sommeren…

2 Likes