Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Traderhjørnet

At du selger aksjer du ikke har / ikke har lånt enda.

Cagey i helga mens han raider btc

2 Likes

Eh, hvilket papir er det som havner på kontoen til den du kjøper da?

Godt spørsmål.

Selger kjøper papiret innen et gitt tidsrom og overfører de til deg.

Ah. Må si jeg aner ikke hvordan det der skal funke i praksis.

Gomspace som nevnes i noen tråder:

MA150 har vist styrke to ganger før, vi er nå også på fic 0,618

Bull flag i FOE?

I morgen bør den bounce ytterlige.

1 Like

Kan du forklare fremgangsmåten? Skjønner ikke hvordan det skal fungere?

Jeg selger deg x aksjer som jeg lover å gi deg innen y dato. På salgstidspunktet eier jeg ikke aksjene, så jeg må kjøpe de innen y datohvor jeg så overfører de til deg.

Dette er ikke lovlig i Norge, ettersom det ikke er mulig for meg å garantere at jeg klarer å kjøpe aksjene jeg skal overføre.

OK, så i praksis legger jeg inn en salgsordre på min aksjekonto på noen aksjer jeg ikke har?
Men hvem gjør jeg avtalen med? Slik du forklarer det så virker det som det er en slags futures- kontrakt (du kjøper noe av meg jeg skal levere deg i fremtiden). Stemmer det?

I know, jeg leste wiki artikkelen i går kveld, men likevel skjønner jeg ikke konseptet. Er det sånn i praksis at jeg må inngå en avtale med deg først, og så shorter jeg etterpå? I praksis legger jeg inn en salgsordre på min aksjekonto på noen aksjer jeg ikke har - hva slags avtale må jeg ha for å gjøre det? Og hvem gjør jeg avtalen med?

Poenget med forumet er jo å få svar på det man lurer på, ingen spørsmål er for dumme. Heldigvis har størsteparten av forumet forstått dette.

4 Likes

Du inngår avtale med megleren. Så kan du selge dersom de har tilgang på aksjer. På noen aksjer som funcom som det er dårlig tilgang mes short aksjer må
Man gjerne prate med megler først. Mens statoil er det bare å selge

1 Like

Sjekka litt mer, ettersom jeg ble nysgjerrig, og oppgjøret på en normal handel gjøres først 3 dager etter at handelen ble inngått. Mao, så vil naked short kunne gjøres hvis megleren din bare “skrur av” sperren for det.

Så i teorien er det megleren man må levere aksjene tilbake til @Evilfreud ?

Alt skjer hos den samme megleren. Men det er eieren man leverer tilbake til. Men de kan jo kalles tilbake på 1 dags varsel om man ikke har en deal

Hehe, virker ekstremt risikabelt :sweat_smile:

Jeg ser innlegget over kunne virke støtende i sin hensikt og ble ønsket fjernet.
Jeg beklager om noen tok det personlig. Dette var en generell betraktning, med utspring i alle innlegg om naked short siste dager.

Forum er av natur en plattform for å dele kunnskap og informasjon, men man kan selv også gjøre en liten innsats for å finne info og opplyse seg selv på konkrete ting som er relativt enkle å finne svar på ved f.eks et google søk. ( spesielt i tilfeller som dette, da svarene var vanskelig å forstå reint praktisk)

Naked short selling beskrevet:

3 Likes

Definitivt, men de større aktørene kan man antar inngår egne avtaler

1 Like