Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tre aksjer fra 2025-2030 (v2)

Summit Therapeutics (SMMT).

BioArctic (BIOA-B)

Novo Nordisk (NVO)

De to første tror jeg ikke eksisterer om fem år. One way or the other.

SMMT er et one drug company med sin PD-1/VEGF bispecific antibody Ivonescimab som er i flere fase III-forsøk nå. Leser de av bra, så vil Ivonescimab trolig bli ny SoC i diverse kreftindikasjoner. Vi snakker fort om den nye Pembrolizimub (Keytruda). Da er det to the moon, og trolig oppkjøp. Leser de av dårlig? Da blir det Ultimovacs-stup ned.

BIOA-B tror jeg blir kjøpt før 2030 (grunderne – som sitter med brorparten av aksjene – begynner å bli gamle). Men selskapet kan også havarere helt hvis utrullingen av Leqembi går i stampe + at det kommer bedre Alzheimer-drugs på markedet (foreløbig er eneste konkurrent Eli Lillys donanemab).

NVO er det vel ikke vits å si så mye om. Jeg tror NVO kommer til å være ledende (sammen med LLY) i medisinsk fedmebehandling om fem år også, og spacet kommer trolig til å vokse (enormt). Og NVO med det.

Om de to første skulle faile spektakulært (hvilket fort skjer), så får vi håpe NVO redder inn brorparten av tapet.

1 Like

På starten av 70 tallet var det eneste rette å allokere all kapital til nifty 50. Simpelthen kjøpe 2% i hver av disse fantastiske selskapene. Det meste av disse selskapa gikk ad dundas i 73-74 krakket. Det er diskutert om walmart var en av disse eller ei. Men hvis vi antar at walmart var inne og du satset 2% her også,og vi gjør en ny antagelse om at samtlige av de andre 49 gikk til 0(noe som ikke er tilfelle,feks McDonald’s).
Uansett,du kunne satt fyr på 98% av pengene dine hvis du bare klarte å holde hardt på 2%`en i walmart og du ville outperformet sp med ca 4% årlig for decades.

Edit:
An investor who bought $1000 worth of Walmart stock at the IPO in 1972 would have $7540860 today, roughly 7541 times their original investment

3 Likes

Var heller ikke dumt å bare kjøpe gull på begynnelsen av 1970-årene :upside_down_face:

Jeg for min del er litt i villrede akkurat nå. Gull, hagle og hermetikk kanskje?

Men den forrige tråden var vel skrevet som ti år, så kan vel fortsette å holde Kongsberg, tomra og medistim i fem år til da.

2 Likes

NKR
ELABS
PHO

Komplett setning (klinisk fase biotek = never again).

SALME også interessant.

4 Likes

Microstrategy, Novo Nordisk og Nekkar.

2 Likes

Mine tre «aksjer»: jobben, sparekontoen og meg selv (trening, læring og kosthold) - ikke rangert

4 Likes

Petronor, MPCC og equinor. Husk å ta med utbytter om du ser dette om 5 år :slight_smile:

Det var smertefullt nok med 5-6% investert. Er enda verre bingo enn spillselskap med kun ett spill under utvikling av gangen. :see_no_evil:

2 Likes

Mm. Man ble fanget av statistikken og historiske data. Ville gjort det samme igjen, det gjør det overraskende lett å leve med i retrospekt - selv om jeg helst skulle hatt syv ekstra siffer investert i NKR.

3 Likes

Før eller senere treffer man. Og da får man 25-50% gevinst, i bytte mot rundt 93% nedside.

6 Likes

Når man ikke helt skjønner hva man driver på med. Det er rett og slett noen ting man bare må oppleve. Hvis man ikke er en robot da. Da kan man se på statistikk.

MicroStrategy og Questerre Energy,

2 Likes