Kan slå et slag for at man fortsatt evner å dele tankevirksomhet og nevne ett selskap, som bør ha en lysende fremtid sett i et 5-års perspektiv: Norsk Titanium
NTI har utviklet en avansert teknologi kjent som Rapid Plasma Deposition (eneste i verden som er kvalifiserte og sertifiserte til å 3D printe strukturelle titandeler til fly), som gir flere betydelige fortrinn. Da spesielt i luftfartsindustrien.
-
Kostnads- og materialeffektivitet: Betydelig mindre materialsvinn og lavere produksjonskostnader. (75% mindre energiforbruk og 75% mindre titanforbruk enn eksisterende konkurrenter for å produsere eksakt samme produkt)
-
Høy produksjonshastighet: Raskere enn tradisjonelle metoder. (Opp til 90% raskere konkurrentene)
Selskapet fikk i fjor posisjonert seg som 1-tier leverandør både for Boeing og Airbus. Som vil si at NTI leverer komponenter eller deler direkte til Boeing og Airbus uten mellomledd. Selskapet har dermed etablert seg som en nøkkelleverandør i verdens største luftfartsmarked, noe som øker selskapets troverdighet og synlighet globalt. Per i dag finner man komponenter/deler fra NTI i Airbus A350 og Boeing 787. Fly som har en høy andel av titan grunnet bruken av komposittmateriale. Flybransjen er ekstremt konservativ. Godkjenningsprossessene er lange og seige. Skal mye til for å miste fotfeste om man først har kommet inn i varmen. Især om man kan tilby en overlegen teknologi som gir klare fortrinn.
Utfordringene i luftfartsindustrien har vært betydelig de seneste årene. Som har sørget for en ordrereserve ut av en annen verden. Over 700 stk både for 787 og A350. Ferdig produsert i 2039 med dagens tempo. Som ikke er bærekraftig overhodet mtp at kundene (flyselskapene) får sine bestillinger rabattert i stadig større grad etter hvert som forsinkelsene øker i omfang.
Kort sagt: svært mye ligger til rette for at NTI bør kunne bli et norsk industrieventyr i de kommende årene. Boeing investerer 1 milliard USD for å få doblet produksjonen av 787 innen 2027 (fra 5 til 10 fly per måned. Airbus jobber intenst med det samme. Og da har man ikke nevnt forsvars-, romfarts- og halvlederindustrien - hvor NTI også har en fot innenfor. Ei heller nikkellegeringer, hvor man fikk en børsmelding i oktober som stadfestet at det var fullført en kritisk utviklingsmilepæl, med grundige statistiske materialanalyser som bekreftet at selskapets RPD®-prosess produserer komponenter i nikkelsuperlegering som er egnet for bredere kundebruk utover forsvarssektoren, i full overensstemmelse med etablerte materialspesifikasjoner og industristandarder. Som åpner uante fremtidige muligheter, blant annet innen oljeindustrien.
Guidingen er tildels eksplosiv og kursutviklingen vil bli tilsvarende (med ditto nedsidepotensial om markedet skuffes), OM de leverer varene. Økte inntekter fra fjorårets 6 mill USD til 150 mill USD i 2026 er betydelig. Men, verdt å nevne at dette baserer seg på et planlagt inkluderingsløp av nye godkjente deler som er gjort i tett samarbeid med nevnte Boeing og Airbus.
Styrelederen har kommet med sin spådom (hentet fra denne podcasten: Norsk Titanium - Ready for tak–ArcticPodden – Apple Podcasts) om hvor selskapet bør kunne befinne seg om 5 år:
- Fylt produksjonskapasiteten (som tilsvarer 300 mill USD i årlige inntekter)
- Godt i gang med ytterligere ekspansjon og best case allerede ferdig med en ekspansjonssyklus
- Breddet ut tilbudet til også inkludere nikkellegeringer.
- NTI vil ha vokst til å være en betydelig leverandør både innen flyfart, forsvarsindustrien og til industrielle kunder.
- Kanskje endog etablert et fullverdig produksjonsanlegg i Europa (for å serve Airbus blant annet).