Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Trenger hjelp til å komme igang med aksjehandel

Siden alle kommer med “gode” forslag her så får jeg også spre min visdom. Hvis du er nybegynner så husk at det er helt vanlig å ha begynnerflaks. Mao. gå all in. Jeg gjorde det i Funcom og tredoblet mine penger for noen år siden. Husk at når du først har smakt på gevinster i aksjemarkedet så kommer du aldri ut igjen : )

9 Likes

Er ikke det survivorship bias ? Vanlig blant de som valgte å fortsette

5 Likes

+++ Ikke bli overmodig, det gjelder alle.

6 Likes

Mine beste råd er å unngå hyper som har fått gå litt allerede, og å ta gevinst når du syns at en aksje har gått opp fortere enn du trodde var mulig.

Tjent gode penger i flere runder på f.eks DETNOR ved å gå inn lavt og selge høyt flere ganger. Dessverre var jeg ikke med når den begynte å gå sist, hadde tatt gevinst før det og ventet på neste nedgang, men sånt kan man ikke vite.

Gjelder selvsagt andre veien også. Nytter ikke å gråte over spilt melk heller. Ingen vits å bli med skipet til bunn, bedre å selge seg ut med et lite tap og vente på at det stabiliserer seg.

Før eller siden opplever du at et selskap du har ståltro på går konkurs eller noe slikt, da gjelder det å prøve å lære av det og prøve å finne ut av hvordan du lurte deg selv.

4 Likes

Jeg gjorde dette for 7 år siden og de pengene forsvant fort. Dette kom etter at jeg i 2007 investerte 100k i aksjefond, ble et fint tap på 30k jeg etterhvert ble nødt til å realisere. Dette var mine to første erfaringer med aksjemarkedet.

Vil bare få frem at man ikke burde investere basert på at man mest sannsynlig kommer til å tjene på nybegynnerflaks, jeg er selv et levende bevis på at det ikke alltid stemmer :wink:

2 Likes

@Larsen Virker spennende den. Ser at kursen ligger på 4,20 nå, hvor ville du feks anbefalt meg å gå inn hvis jeg skulle gjort det?

Nå som jeg har drevet med dette i noen uker og lært meg masse kan jeg nok komme med mine inspill.

Jeg tok 10.000,- å handle aksjer for og åpnet vps konto med DNB Markets fordi det bare var så altfor lettvint. Klikk her, klikk der og ferdig. I løpet av null komma niks var jeg inne på sidene deres og kunne starte handelen.

De har grei web oversikt og det fungerte fint å starte med. Du må betale ekstra ca. 100,- kr for å få instant oppdatering på aksjer, ellers er det 15 minutters venting. Men du finner fort ut at med bare 10.000,- å trade for, så tar kurtasjen fort livet av deg og du trenger mye større volalitet for å tjene noe penger. Kurtasjen hos DNB er på 95,- men går ned til 65,- hvis du handler over 20 ganger per måned.

Som sagt, 10,000,- blir for lite å trade med. Så jeg la på mer penger, Først 20.000,- så opp til 40.000,-. Samtidig kjøpte jeg InFront for 999,- per måned for å få en bedre program å trade for med mer informasjon. For daytraders/swinger, dette er nesten noe du må ha. InFront fungerer utmerket så langt. DNB Markets har på sine sider link til hvordan skaffe dette og de ordner også med det meste.

Jeg er oppe nå i 100.000,- av mine egne penger å trade for og eneste grunnen til det er at, med så mye penger så kan jeg utnytte mindre swinginger i markedet til å tjene penger. Og selvsagt, jo mer du legger inn jo mer du tjener. 1% av 100.000,- er 1.000,-. 1% av 10.000,- er bare 100,- kr og ikke nok for kurtasjen engang. (Kurtasjen må du betale 2 ganger. En gang når du kjøper og en gang når du selger. Så hos DNB blir det 190,- for hele handelen)

Du må bestemme det hva slags type trader/investor du vil være. Aksje sparer, investor, swinger, daytrader? Les mer om type av traderer så lærer du fort hvilken teknikker de bruker for å minske sine tap og tjene penger.

Mitt eneste gode råd jeg kan gi deg er å ikke tro på folk fra forum eller sider som sier ditt og datt om en aksje, eller folk som er 100% sikre på noe. Folk som bruker teknisk analyse til å forutse jesus gjennkomst osv. Bruk egen hode. Og hvis du skal høre på noen så hør på folk som faktisk tjener penger. Masse penger. På den måten du selv vil tjene penger på. Da lærer du.

Lykke til. Det fins ingen andre måte å lære enn å hoppe uti det.

3 Likes

Hvis du klarer å fange den opp under 4-kr et sted så er det fin inngang :slight_smile: Store sjanser for at det skjer i løpet av denne sommeren, kanskje allerede denne uken (grunnet Brexit).

Dagens tips, NETFONDS! har gratis RT…

Bare å regge seg…

3 Likes

@Larsen Ser den ligger på 3,80 nå og den har sunket stadig nedover den siste tiden. Har brexit noen påvirkning på aksjen som kan gjøre at den synker ytterlige de neste dagene eller er tror du den er på vei til å stabilisere seg nå?

Alt under 4kr tror jeg er en fin inngang. Nå kan det se ut til at den vil bevege seg over 4kr igjen idag…

Sitter du enda med Thin?

Nei. En god stund siden jeg gikk ut av den.

1 Like