Har lyst til å slå et lite slag for KOA, først må jeg bare si at jeg har gått full sunk costs fallacy, og har vell investert mer en jeg hadde gjort den dag i dag. Har vært en lang nedtur for min del, men har snittet meg ned under veis og sitter greit i pluss. Har fått litt hjelp av Chat GPT til å oppsummere noe av det som er gjort siste åra, har brukt mye tolmodighet i denne aksje’n og vil egentlig ikke anbefale den til noen, men tror selv den passer inn i denne kategorien. Gjerne prov me wrong👍 Her kommer oppsummering, skroll forbi om du hater AI:
Jeg synes egentlig Kongsberg Automotive (KOA) er litt interessant å se på hvis man går 3–4 år tilbake og ser på hva selskapet faktisk har gjort. Det er lett å bare se på dagens tall, men de har gjennomført ganske mye opprydding de siste årene.
Tilbake i 2022 var KOA fortsatt et ganske rotete konglomerat med flere virksomheter som egentlig ikke passet så godt sammen. De startet derfor det de kalte “Shift Gear”-programmet. Første steg var blant annet å selge ut Interior Comfort Systems og Light Duty Cables. I løpet av 2022 fikk de rundt €290 mill. inn fra disse salgene, og brukte mye av pengene til å betale ned gjeld. Gearing gikk fra 4,2x til 0,8x EBITDA i løpet av året.
Det synes jeg var et ganske viktig grep. De kvittet seg med virksomhet med lavere marginer og frigjorde kapital, samtidig som de fikk en betydelig bedre balanse.
I 2023 fortsatte oppryddingen. De gjorde en strategisk gjennomgang av selskapet og konkluderte blant annet med at Driveline ikke lenger skulle regnes som kjernevirksomhet. Det ble tatt store nedskrivninger der, og de endret også fokus fra “justert EBIT” til faktisk EBIT for å få et mer ærlig bilde av lønnsomheten.
Samtidig begynte de å kutte kostnadsbasen. I oktober 2023 annonserte de blant annet 150–200 færre ansatte globalt og nedleggelse av fabrikken i Dortmund. Målet var å spare €15–20 mill. årlig.
2024 ble så omtalt som selve “turnaround-året”. De fikk gjennomført rundt €17 mill. i overhead-besparelser og identifiserte ytterligere minst €10 mill. i årlige besparelser. De jobbet også mye mer aktivt med arbeidskapital og kontantstrøm.
Men så kom 2025, og her synes jeg det er viktig å skille mellom gammel og ny ledelse. Trond Fiskum kom inn som CEO våren 2025, og det ble tatt en ny runde med ganske kraftig opprydding. De endret organisasjonen, flyttet mer resultatansvar ut i forretningsområdene, stengte Zurich-kontoret, begynte å konsolidere fabrikkstrukturen i Sverige og satte i gang et nytt kostnadsprogram på €15 mill. årlig.
Det betyr at de samlede identifiserte kostnadsbesparelsene etter hvert kom opp i rundt €42 mill. årlig. På Capital Markets Day i desember 2025 satte de samtidig et langsiktig EBIT-marginmål på 6,5 %.
Og det som kanskje er mest interessant er at de faktisk begynner å få tall som viser at dette ikke bare er PowerPoint.
Q4 2025 hadde de €9,4 mill. i EBIT mot €1,1 mill. året før, og fri kontantstrøm på €11,5 mill. mot €4,2 mill. året før.
I Q2 2026 ble det enda tydeligere: omsetningen var omtrent flat på €193,8 mill., men EBIT gikk fra -€2,9 mill. i Q2 2025 til +€12 mill. i Q2 2026. Netto kontantstrøm gikk samtidig fra -€0,9 mill. til +€4,3 mill.
Det er egentlig det jeg synes er mest interessant med KOA nå. De trenger ikke nødvendigvis enorm vekst for å få en ganske stor resultatforbedring. Hvis de klarer å holde omsetningen rundt dagens nivå, men samtidig få kostnadsbasen ned og marginene opp, kan ganske mye av forbedringen gå rett på bunnlinjen.
I tillegg har de begynt å spisse selskapet mot noen få områder de mener kan gi både vekst og bedre lønnsomhet. På Capital Markets Day trakk de spesielt frem actuators til nyttekjøretøy, steer-by-wire til personbiler og air couplings til nyttekjøretøy.
Steer-by-wire er selvfølgelig den litt mer spennende “opsjonen” i mine øyne. Oppkjøpet av Chassis Autonomy gir dem teknologi innen dette området, og hvis de klarer å få en større OEM-kontrakt kan det bli ganske interessant på litt lengre sikt. Men der ville jeg vært forsiktig med å prise inn for mye allerede nå.
Så hvis jeg skal oppsummere turnarounden veldig enkelt:
2022: Selge unna virksomhet og betale ned gjeld.
2023: Rydde opp i Driveline og begynne å kutte kostnader.
2024: Få kostnadsbesparelsene ut i driften og bedre cash flow.
2025: Ny ledelse, ny organisering og en ny, ganske kraftig kostnadskutt-runde.
2026: Begynner faktisk å se effekten på EBIT og cash flow.
Det som gjenstår å bevise er etter min mening om dette er en varig forbedring, eller om de bare har fått et par gode kvartaler på grunn av kostnadskutt og litt bedre marked.
Men det er ganske stor forskjell på KOA i 2022 og KOA i dag. Selskapet er mindre, mer fokusert og har en betydelig lavere kostnadsbase. Nå handler caset mer om hvor mye margin de klarer å få ut av den virksomheten de faktisk har igjen.
Og hvis de i tillegg skulle lykkes med steer-by-wire, kan det bli en ganske interessant ekstra vekstmotor.