Det viktigste for meg når det kommer til å kunne kjøpe og/eller selge på riktig tidspunkt er å innse at det er mange fisk i havet. Hvis en aksjen stikker, så er det lov å vente en uke eller to hvor nyhetens interesse har lagt seg og det er mulig å kjøpe vesentlig billigere. Jeg har gått glipp av et par muligheter, men har nok sluppet flere sure kjøp på topp.
Et annet viktig moment er at du må kunne tolke børsmeldinger på de 30 min det tar før en melding blir lagt ut til børsen åpner. Hvis jeg må vente på andres tolkning for å forstå om meldingen er fundamentalt positiv eller negativ, så er det et godt tegn på at her kommer jeg aldri til å time kjøp/salg riktig.
For å kunne time salg, så synes jeg det er lurt å se på det fundamentale, og vurdere en liten gevinstsikring (f.eks 25%) etter en lokal topp, på vei nedover. F.eks hvis aksjen har gått 20% og så fallt 3-5%. Juster etter den individuelle aksjens volatilitet. Da er det lettere å selge mer hvis sentimentet blir skikkelig surt, i stedet for å sitte på hele veien ned.
Tanken med avsnittet over er at hvis du ikke er i “salgsmodus”, så vil du reagere altfor tregt når det først er på tide å reagere. Det gir også en mulighet til å kjøpe tilbake hvis aksjen faller mer enn det fundamentale skulle tilsi.
Hvordan identifisere en lokal topp? I noen aksjer så er det lett å se, ettersom aksjen har en jevn trend og reagerer stort sett på kvartalstall og en enkel lineær analyse gir hintene:
Dette kombinert med en fundamental analyse som sier at kvartalsrapporten ikke er såååå “overraskende” som sprettet i kurs skulle tilsi.