Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #6: Hvordan timer du kjøp og salg?

Ofte har jeg tenkt at jeg må skynde meg å kjøpe en aksje før den stiger mer… for så å kjøpe på en kurs som er all-time-high (ATH). Dumt.

Å selge er like vanskelig. Hvor høyt skal man la kursen stige før man tar gevinst, og hvor lavt bør kursen gå før man svelger tapet? Del gjerne dine erfaringer og strategier :slight_smile:

6 Likes

Det viktigste for meg når det kommer til å kunne kjøpe og/eller selge på riktig tidspunkt er å innse at det er mange fisk i havet. Hvis en aksjen stikker, så er det lov å vente en uke eller to hvor nyhetens interesse har lagt seg og det er mulig å kjøpe vesentlig billigere. Jeg har gått glipp av et par muligheter, men har nok sluppet flere sure kjøp på topp.

Et annet viktig moment er at du må kunne tolke børsmeldinger på de 30 min det tar før en melding blir lagt ut til børsen åpner. Hvis jeg må vente på andres tolkning for å forstå om meldingen er fundamentalt positiv eller negativ, så er det et godt tegn på at her kommer jeg aldri til å time kjøp/salg riktig.

For å kunne time salg, så synes jeg det er lurt å se på det fundamentale, og vurdere en liten gevinstsikring (f.eks 25%) etter en lokal topp, på vei nedover. F.eks hvis aksjen har gått 20% og så fallt 3-5%. Juster etter den individuelle aksjens volatilitet. Da er det lettere å selge mer hvis sentimentet blir skikkelig surt, i stedet for å sitte på hele veien ned.

Tanken med avsnittet over er at hvis du ikke er i “salgsmodus”, så vil du reagere altfor tregt når det først er på tide å reagere. Det gir også en mulighet til å kjøpe tilbake hvis aksjen faller mer enn det fundamentale skulle tilsi.

Hvordan identifisere en lokal topp? I noen aksjer så er det lett å se, ettersom aksjen har en jevn trend og reagerer stort sett på kvartalstall og en enkel lineær analyse gir hintene:

Dette kombinert med en fundamental analyse som sier at kvartalsrapporten ikke er såååå “overraskende” som sprettet i kurs skulle tilsi.

9 Likes

Hva som har fungert best for meg er å følge en aksje i opp mot 1 år og så kjøpe aksjen på det laveste punktet, om den skulle finne på å falle uten grunn. Enkelt å greit.

3 Likes

Jeg tenker at man kan vekte litt opp og ned i forhold til fundamental og teknisk utvikling, men det kommer mye an på psykologi og hva man trives med, jeg trives godt med å kjøpe forsiktig i et case jeg har tro på og så kjøpe mer hvis den faller uten at caset mitt har forandret seg. Men det kan kreve stor tålmodighet. Etter ørkenvandringen så kommer det kanskje noen rally meldinger som gir falske brudd opp så får man i hvert fall beholde mesteparten da det før eller senere ikke lenger er en sell on news melding som kommer men faktisk reprising.

2 Likes

Jeg går som oftest inn med det jeg kan fra start og nedjusterer derfra om jeg finner grunn til det etterhvert som jeg setter meg bedre og bedre inn i caset. Salg gjør jeg når det begynner å bli gøy å sitte i aksjen, som er mer en psykologisk ting enn hva som faktisk skjer på børsen. Jeg er mest komfortabel når aksjen jeg sitter i er kjedelig å eie. Har ikke rørt børsen noe mer enn å sjekke kurser i det siste nå, og jeg kan si at det hittil har vært rimelig kjipt å sitte med de aksjene jeg har :stuck_out_tongue_winking_eye: At det blir gøy betyr ikke 20% opp eller noe sånt, om jeg skulle beskrive det er det vel når jeg føler at nå er alt fest og morro. #bare-en-dobling-til-så-kan-jeg-gjøre-X :stuck_out_tongue: Prøver å selge en del når jeg får slike tanker. Funket bra med Funcom sist nå hvor jeg endte med å ta ut 50% av porteføljen etter ca 90%+, men så ble det så kjipt å sitte i aksjen med resten at jeg ble sittende :stuck_out_tongue:

2 Likes

Stort sett alle mine case er aksjer jeg mener har et stort potensiale langsiktig og jeg har for lengst innsett mine begrensinger med å time kjøp/salg riktig. Derfor er det svært sjelden jeg er helt ute av en aksje, men vekter meg opp/ned basert på kommende triggere/analyser/etc. Så hvis jeg bommer på et salg der jeg har vektet meg ned så er jeg i alle fall litt med hvis kursen går til himmels etterpå.

Bare for å ta et eksempel , her er topp 5 hos meg nå og en kort begrunnelse på hvorfor jeg er tyngst vektet der nå.

FUNCOM: Trigger Q1
PCIB: Trigger FimaVacc fase 1
STAR-B: trigger RAID
PHO:trigger fase 3 Cysview Flexible scope
SF: Trigger release nytt mobil spill snart: SIEGE:Titan wars

4 Likes