Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Fikk omsider sett det Redeye-seminaret. Det er en god og rekordkjapp presentasjon av selskapet fra 2:45 , men det mest interessante syntes jeg var “diskusjonen” etterpå hvor CEO toucher innpå det temaet vi diskuterte for en uke siden, nemlig UV1 i en profylaktisk eller beskyttende setting, og at dette ikke er en enten eller greie, men en gradvis bevegelse mot tidligere behandling, og TET sin rolle i dette (fra 3:16):

de Sousa: “Can I make a comment? I think as my fellow panelists have also also mentioned that one of the movements that you see…. we biotechs have no other option at the moment than to go to the most advanced patients - that’s the regulatory requirement. But I think that the allusion [eller mener han allure?] of our type of approaches is to move earlier in the treatment paradigme. That is also what the checkpoint inhibitors are trying to do. I think in the more advanced patients they have reached their limit. They have an efficacy, but it is limited and limited duration of activity, so they are trying to go earlier, more in the adjuvant and neo-adjuvant [i betydning forebyggende behandling før og etter annen behandling]. So I think that is also at least as a vaccine to go earlier and earlier because that will be of additional benefit to these patients. And we hope that when we do that I belive we will see important results in terms of efficacy. And I think this is the future of some of these new approaches - to be able to start treating patients first line, but earlier in the disease. And I think that is where it is going to make a bigger difference. We want to do that . And for that you need off course a product that is safe. And that is a requirement that we all have highlighted. The less sick the patient, the better tolerability profile you need to have.”

Moderator: “Right so, without taking words out of your mouth. The Ultimovacs pipeline may move forward towards adjuvant treatment in the future?”

de Sousa “Absolutely! That is the idea. That is the idea as we progress. We need to to look at benefits in the adjuvant technology [i betydning vaksineforsterker]. That is our second technology. Where we expect to be much more tolerated, more convenient. So as we move earlier to less sick people we need to have the efficacy, but also have the safety profile that these patients tolerate. If they are very sick, they will take anything - they don’t care so much about the side effects, but when you start moving early, safety is going to be a very important component for any approach.”

37 Likes

Så bra at du tok deg tid til å transkripte dette Poly. Det er så store fremtidsutsikter i dette firmaet.

En ting jeg tenker på er at selvsagt må sikkerhetsprofilen være mye større i en profylaktisk setting, men samtidig er det vaksinering av friske mennesker som vel vil avfeie mange av bivirkningen ganske raskt. Altså bivirkninger som er av forbigående art og ikke livstruende.
Det jeg skrev her er vel av en selvfølgelig art for de fleste av skribentene her inne vil jeg tru. Men for tilfeldige lesere er det forhåpentligvis informerende.

2 Likes

Jeg tenker det er naturlig at de forsøker å teste UV-1 i pasientgrupper med operabel sykdom hvis de klarer å visse effekt i kombinasjon med sjekkpunkthemmere i inoperable pasienter i randomiserte fase 3 studier. Som De Sousa sier gjøres det allerede med sjekkpunkthemmere. Slik at selskapet kan følge etter i indikasjonene der sjekkpunkthemmere har suksess som adjuvant/neoadjuvant behandling. Eksempelvis som adjuvant/neoadjuvant behandling hos pasienter med melanom eller lungekreft.

Når det er sagt et det ingen automatikk at de vil lykkes som neoadjuvant/adjuvant behandling selv om de har effekt i inoperable pasienter. Man må også huske på at neoadjuvant/adjuvant behandling med UV1 ikke er det samme som en profylaktisk kreftvaksine. Dette er fortsatt i en terapeutisk setting der pasientene har fått påvist kreft.

6 Likes

Jeps. Men det er nettopp en gradvis bevegelse mot profylakse. Hvor man går fra adjuvant (som de altså forsøker allerede i DOVACC) til neo-adjuvant, til f.eks. friske med BRCA-matuasjoner, til kanskje til slutt en bredere populasjon friske.

4 Likes

Men sannsynligheten burde i hvert fall være høyere for at UV1 vil ha effekt i neoadjuvant/adjuvant behandling hvor sjekkpunkthemmere har det enn at det ikke har effekt, gitt suksess i avansert kreft. Enig/uenig?

3 Likes

Som du er inne på så har Merck hatt suksess med Keytruda bla annet i melanona

Disclaimer: Jeg aner ikke hva som driver nedgangen, men det er altså bredt over masse sektorer og ikke relatert til noe fundamentalt med biotech. Forhåpentligvis har alle litt cash til å pakke inn i favorittaksjene sine på et opportunt øyeblikk :slight_smile:

6 Likes

8 Likes

Ser at de 10 største aksjonærene i U eier 56%. Også mange andre stabile store eiere som ikke virker som tradere. Vil tro dette stabiliserer kursen.

6 Likes

Det nytter ikke å tro at noe som helst stabiliserer kursen. I dag var det rett før algoene tok fyr. Null aksjer lå på kjøpersiden og 100 aksjer til salgs høyt nok til at ingen ville kjøpe disse, det var etter algoene ble skrudd av. Aksjonærer som tror på den daglige kursutviklingen blir lurt av algoene. Det er mange vet dette.

4 Likes

At de 50 største er såpass stabile som de er gjør at oppturene går megahøyt, og nedturene blir helt vanlige korreksjoner på 40% etter en stor peak…

1 Like

Forrige CEO i selskapet poengterte ved flere anledninger at noe av det viktigste for et biotek er at SoC ikke endrer seg underveis i en studie. På en dag som dette er jeg veldig takknemlig for at han var så obs på denne problemstillingen, og at samtlige av Ultimovacs sine fase II-studier er sammen med en CPI eller annen ny IO.

12 Likes

Det fremstår jo som veldig solid arbeid. Den podcasten hvor de diskuterer dette er verdt å få med deg. Det er jo potensielle bomber man ikke vet vil sprenge dette. For en tragedie i PCI. Det er andre gangen de går på samme mina. Trvx gjorde det samme. Ultimo har tenkt gjennom dette på forhånd.

1 Like

Hvem er det som driver å selger? Skjønner ikke hvorfor kursen skal ned på en god børs åpning.
Er det ingen som har fått med seg alle de gode meldingene?
Ser ingen short heller så forstår egentlig ikke den svake kursutviklingen, skulle gjerne hatt en god melding nå snart

Sousa nevnte vel at de kommer med guiding hvert øyeblikk på Redeye, så det kan nok bli en liten kurstrigger. Mye spennende i vente for året.

Kursen nærmer seg også bunnen i den lange opptrenden, så tror dette kan bli bra fremover!

Det er den generelle elendige stemningen i norsk biotek som trekker den ned. I særdeleshet utløst av pcib.

Tror ikke noen seriøse investorer lar seg påvirke av hva som foregår i gallekreft-selskapet pcib.

Edit: Jeg så for øvrig ikke dagens hendelse i pcib før nå :grimacing:

Frykt for emisjon i 2024 trekker ned. Neida, det man så på åpningen i dag er nok et trist tilfelle av en belånt PCIB-portefølje. Få andre forklaringer å finne.

At ikke mer retailkapital finner veien til Ultimovacs når det er NM i utsettelser, emisjoner og tryning for øvrig i sektoren har vært en gåte lenge.

1 Like

Ultimo har jo levert år etter år og nesten mnd etter mnd. Det er jo ingenting negativt i selskaper per dags dato og alt virker å gå på skinner. Det er jo liksom nå man skal kjøpe og holde på aksjene for det blir jo ikke dårligere i tiden som kommer med mindre alt av resultater plutselig snur opp ned

3 Likes

Jepp. De har levert etter beste evne, og det har vist seg at de har solide evner. Ellers så er det Q4 vi ser mot nå, og der får vi litt mer info om når vi forventer readout av INITIUM (den viktigste studien og sannsynligvis 1H23), men også kanskje mer info om dette veldig spennende TET-programmet som de også jobber med.

I blant alle de dårlige nyhetene de siste ukene er det et par ting jeg har merket meg. Både SoftOx og PCI Biotech har økt sin rekrutteringstakt den siste tiden. DET er motsatt av hva jeg har fryktet, og kanskje pasientene har fått beskjed om at Omikron medfører lavere risiko for alvorlig sykdom og død, og barrieren for å bli med i kliniske studier derfor har blitt lavere. Det jeg VET er at Ultimovacs har rekruttert bedre enn resten av selskapene mens pandemien har vart, så at det bedrer seg for de andre kan være et tegn på at Ultimovacs vil levere på oppsiden angående pasientrekruttering på Q4.

Imo er ikke alt bekmørkt nå, og 2022 ser fortsatt ekstremt lovende ut.

5 Likes