Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Ja prisingen påvirker nok interessen for NYKD aksjen. Selv med gode nyheter siste mnd som Regeneron avtalen og nå sist oppdatering på covidvaksinen virker det som kursen stanger i “taket” opp mot 80.
Og kursen er nok kanskje også mer sårbar enn Ulti ved dårlige markedsforhold og har muligens flere spekulative tradere som girer og må selge når kursen faller? Dette er spekulasjoner fra min side.

Var nok litt heldig da jeg tok ut NYKD på ca 77 før helgen og byttet/øket til Ulti ca 107 Ikke så dumt å stole på magefølelsen virker det som, men i morgen kan jo ting endre seg igjen. En vet aldri.

1 Like

ASCO Annual var lenge å vente på de responsdataene synes jeg. Kan like gjerne være f.eks. AACR 2022 i starten av april.

De rapporterte responsene for pembro-studien samlet for alle n=30 på siste Q og i siste presentasjon ja. Men når vi får vite de nye, så kommer nok det til å være klart hva som er n=20 og hva som er n=10 også. Forskjellen mellom disse kohortene var bare dosen med adjuvans ja. - Det som i den paneldiskusjonen forrige uke ble omtalt som vaksiners “dirty little secret” fordi de ofte er forbundet med vesentlig tox. Det var i det hele tatt ganske interessant deltakerne sa om dette, for det var tydeligvis bred enighet om at her trengte man noe nytt. Og da passet det jo veldig bra at vår CMO kunne fortelle dem om TET :grinning:

7 Likes

Jeg skjønner nå at om man ikke er helt nerd på dette, så blir det siste jeg skrev der ganske så uforståelig. Her er hva jeg skriver på bedre norsk: Alt annet enn mRNA vaksiner (og DNA-vaksiner, dersom de noen gang blir godkjente) bruker en såkalt adjuvans for å vekke immunsystemet til å reagere maksimalt på de antigenene vaksinen består av. Samtlige av disse adjuvansene har bivirkninger som til dels, og tidvis, er ganske så heftige. Ultimovacs bruker en adjuvans som heter GM-CSF (sargramostim), som har bivirkninger som er akseptable for pasienter som i utgangspunktet er diagnostisert med dødelig kreft, men som overhodet ikke vil være akseptable i en setting der man ønsker å beskytte seg mot sykdom eller beskytte seg mot tilbakefall. Derfor utvikler Ultimovacs en alternativ adjuvans til GM-CSF som de kaller for TET. Sannsynligvis og forhåpentligvis er bivirkningene av denne sammenlignbare med å ta stivkrampevaksinen (altså neglisjerbare), og forhåpentligvis er immunresponsen på høyde med GM-CSF. Det første får vi (langt på vei) vite i løpet av noen uker eller et par måneder. Det andre får vi vite i andre halvår i år.

Dersom TET-adjuvansen fungerer slik man håper, så vil man altså kunne bruke denne i friske personer. Og dette vil gjøre det mulig å bruke UV1 som en beskyttende vaksine og ikke bare en terapeutisk. Her blir “bare” litt motsigende fordi det er mange som mener, inkludert deltagere i paneldiskusjonen i forrige uke, at det er mye lettere å forhindre kreft med en kreftvaksine enn å kurere kreft med en kreftvaksine. Så dersom UV1 i de pågående studiene viser en terapeutisk effekt, så vil den meget sannsynlig også ha en beskyttende/profylaktisk effekt. Og TET er nøkkelen til å realisere dette potensialet.

Og en veldig viktig nøkkel til dette potenasialet får vi altså om noen uker….

29 Likes

Tror man skal puste litt med magen nå. Å påstå at UV1 mest sannsynlig vil ha en beskyttende effekt mot kreft som profylaktisk kreftvaksine hvis det har en terapeutisk effekt i kombo med sjekkpunkthemmere er mildt sagt en stretch. Det er et enormt sprang å skulle utvikle en profylaktisk kreftvaksine som vil kreve voldsomt mye ressurser og tid.

6 Likes

Det krever selvfølgelig en enormt stor og dyr studie. Men at det er ikke strukket lenger enn at både styreleder i selskapet, Chief Innovation Officer og tidligere CEO har sagt helt klart at dette er den ultimate ambisjonen.

Der kreften kun er noen få celler og ikke store svulster, så er det naturlig at sjekkpunkthemmere ikke vil være savnet.

Dersom UV1 blir godkjent medisin (eller ligger an til å bli godkjent medisin), så er jeg ikke i tvil om at man vil forsøke dette (og at pengene vil stilles til rådighet for å gjøre det).

4 Likes

Jeg mener å ha hørt en plass at Hubro har en form for sammarbeide med Ultimo. Stemmer det eller er jeg helt på jordet?

Om det er tilfelle; bruker Hubro TET til sin profylaktiske kreftvaksine?

Hubro bruker ikke TET, nei. TET er kun under utprøving i TENDU-studien i prostatakreft :slight_smile: CEO i Hubro har uttalt at de er godt kjent med hvilke adjuvanter som er mulig å bruke sammen med deres peptider, og at de vil bestemme seg for det når det nærmer seg.
Her fant jeg det faktisk:
image

Ellers så vet jeg ikke om noe formelt samabeid mellom Ultimovacs og Hubro, men det er nå samme gjengen og de sitter i samme bygg, så veldig tette skott håper jeg ikke det er.

2 Likes

Alle forstår vel at hva enn de har planlagt å forsøke innen profylaktisk vaksinering mot kreft er et long shot, vil ta tid, og er et stort prosjekt som vil kreve samarbeid mellom mange instanser i tillegg til ressurser fra Ultimovacs.

Men - TET skal ikke bare brukes til det formålet dersom det er sikkert og gir god effekt. Hvis TET fungerer tilfredsstillende vil et selskap med noen av verdens ledende forskere innen peptidvaksineutvikling eie en platform som flere i miljøet kan tenkes å ha lyst å forsøke i egen vaksineutvikling. De kjenner “alle”, og bare det kan være lukrativt i seg selv. Kanskje den profylaktiske biten kommer via en utlisensiering i første omgang?

6 Likes

En blogpost om UV1 i brysthinnekreft, med sitater fra de 3 doktorene i Ultimovacs; . Bjorheim, Beerheim og Beuerheim

6 Likes

Har de svenske investorene rømt og tømt ? Hvem har en link til aksjonærmassen i Sverige ?

1 Like

https://www.avanza.se/placera/forum.html

Sistemann slukket til og med lyset da han dro.

På ingen måte, holder seg stabilt på topp 50 og blant retail (AVA).

8 Likes
1 Like

5 Likes

Opptrend og robust aksjonærmasse er to kriterier som bør (jeg mener ) være på plass for å være tungt investert i biotek. Særlig viktig i all den tid sektoren har gjort det dårligere enn samtlige andre siden toppen i februar 2021.

Kjedelig men kanskje ikke helt uventet at det kom et shortangrep (det mildt sagt spesielle var hvem som stod bak) på reprisingen som snudde sentimentet før en godt satt emisjon, rett før sektoren virkelig dundret ned.

At flere vil være investert etter hvert som man nærmer seg avlesning H2 22 / H1 23 er en robust hypotese. Før den tid får man (mye) mer spennende data og safety / effekt på teknologiplattformen. Et spennende år med stor oppside.

5 Likes

Å handle ut ifra emisjonsrisiko har også fungert veldig bra, selv uten de overnevnte :slight_smile:

1 Like

Lik og del :man_shrugging:

9 Likes

DnB har kursmål 200

1 Like

Haha, det er mye kvalitetshumor oppover i denne tråden. Måtte 2022 bli enda mer morosam til tider :grin:


5 Likes

Er dette det første tilbakekjøpet registrert etter shorten? I tilfelle utrolig vågalt og samtidig har de jo truffet perfekt dersom de klarer å plukke tilbake alt før den er oppe i trekronene igjen.