Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Bra trøkk nå. Nå lemper vel han Kristian Falnes ut sine 100k snart. Emi kurs like om hjørnet.

Er det noe kopp med håndtak greier på gang her ref siste månedens graf?

I et teoretisk scenar hvor UV1 blir testet ut og godkjent etter la oss si 6 phase 3 studier. Kan det da bli gitt off label i andre indikasjoner hvor samme CPI brukes, da er vel gjerne safety den viktigste faktoren?

1 Like

https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/14712598.2022.2156784?needAccess=true&role=button&

3 Likes

Mens vi venter på resultatene fra INITIUM er det også interessant å se hvordan NIPU ligger an.

Hensikten med NIPU er å se om UV1 sammen med Nivo+Ipi gir en forbedret Progression Free Survival (PFS) i for individer med påvist Malignt Pleuralt Mesoteliom (MPM - brysthinnekreft) og som har gjennomgått chemoterapi i førsteline. Studiet planlegger å rulle inn 118 individer i to armer der den ene armen får UV1 med nivo+ipi og kontrollarmen får nivo+ipi. Studiet er ikke ferdig rekruttert, men forskutterer vi innrulleringen med lineær interpolasjon er det mulig så beregne sannsynligheten for forskjellige utfall.

Figuren under viser innrulleringstakten sammen med covidintensiteten i Norge. Figuren viser at innrulleringen gikk jevnt gjennom hele denne perioden.

Som referanse har jeg brukt CheckMate-743. Studiet har 303 individer med samme diagnose som i NIPU.

NB: individene i CM-743 har ikke gjennomgått chemo, dvs at studiet ikke er 100% representativt for populasjonen i NIPU og jeg tar gjerne tilbakemelding på hvordan dette kan slå ut på KM-plot. Dersom noen har andre relevante referanser, så er jeg interessert i de.

CM-743-kurven er gitt under. Kurven viser en medianverdi på 6.8m og at kun ca 8% av individene unngår tilbakefall i løpet av 4 år.

NIPU er også et eventstyrt studium og ved 69 events leses resultatene av. Under er det vist beregnede histogrammer for tre nivåer:
20 events – Kun vist for referanse, har ikke noen klinisk betydning.
34 events – Dette tilsvarer (omtrent) brytningspunktet der UV1 ikke lenger har negativ effekt.
40 events – Høyere tall enn dette betyr at UV1 har signifikant effekt.

(se her for beskrivelse av metoden: Ultimovacs Fundamentale forhold (ULTI) - #1307 av ketilaaj)

Hypotesen ved UV1 er at medikamentet vil gi positiv effekt i mange indikasjoner sammen med Checkpoint Inhibitors. Dersom en av de pågående studiene viser at UV1 har negativ effekt, vil det være uheldig for denne hypotesen.

Til slutt kommer sannsynlighetskurvene for tilfellene 34 events og 40 events. Figuren har dato langs horisontalaksen og sannsynlighet langs vertikalaksen. Den turkise vertikale linjen angir hvor vi er i dag, og avleste verdier står i figurboksen. Figuren viser at dersom det kommer en avlesning i dag så er det minimum 50% sannsynlig at det det er avlest 34 events eller flere i kontrollarmen.
Dersom avlesingen drøyer til 10 mars 2023 er det sannsynlighetsovervekt for at NIPU studiet gir et signifikant positivt resultat.

Dette er samme post som jeg slettet på fundamentaltråden, fordi det er usikkerhet om KM-plottet er 100% representativ for NIPU)

Husk datarisiko

43 Likes

Synes virkelig ikke du burde ha flyttet denne fra fundamentaltråden selv om CM-743 er en litt annen populasjon. Her er nok poenget at dette er en veldig kjip kreftform som cellegift fungerer veldig dårlig på i førstelinje, slik at så og si alle veldig fort havner i andrelinje, og dermed KM-plottene blir veldig like. CM-743 data kom etter at NIPU ble designet, og det Helland sammenlignet med da var INITIATE som var BMS sin fase II. Jeg sammenlignet de to i denne posten:

Jeg tror altså det er veldig riktig (og ikke optimistisk) å sammenligne med CM-743 i kontrollarmen i NIPU.

Ellers er det jo interessant at vi får en del likere dato for din “P50” og min “mest sannsynlige” her enn i utregningene for INITIUM. Her i NIPU skiller vi med en uke. I INITIUM skiller vi med en måned. Din “P50” først i begge tilfeller. Jeg tror det har med symmetrien i histogrammet å gjøre.

6 Likes

Hadde dere lik mpfs forutsetning for initium da?

Vi har testet med eksakt samme PFS-tabell og innrulleringsdatoer ja.

Men for å være helt klar: Sannsynlighetskruven og P50 datoen til @ketilaaj gir mye mer verdifull informasjon enn min “mest sannsynlig-dato”.

9 Likes

“Next level” nå @ketilaaj er en sannsynlighetfordeling for de forskjellige utfallene på en gitt dato (i dag) - altså et “tverrsnitt” av samtlige histogrammer. :sweat_smile:

4 Likes

Ut fra data jeg har sett på andre kreftformer så gir andrelinje og høyere dårligere prognoser og raskere utvikling. Overfører vi det til dette tilfelle vil KM-kurven for CM-743 være konservativ, dvs gi senere datoer enn en KM-kurve for andrelinje med raskere progresjon.

Når det gjelder sammenlikning av datoer mellom metoder, så vil en gjennomsnittsbetraktning gi ganske like resultater som min metode hvis histogrammet er symmetrisk. Fra plottet her ser vi at 20 og 34 er ganske symmetrisk, mens 40 begynner å få en hale og dermed øker forskjellen. Estimert siste innrullert person vil også ha noe å si. Jeg har 30 desember 2022.

5 Likes

Jeg har nå 24 desember. Så vi er nok ganske synkroniserte her også.

3 Likes

Jeg har klokken 17.00 i morgen.

2 Likes

Jeg har kl 0800 den 27.12

1 Like

Tror det blir en god jul i år :christmas_tree: og et ekstra godt Nytt år :fireworks: :sparkler: :sparkles: :tada: :confetti_ball:

1 Like

Gitt at kursen omsider er tilbake i området rundt fjorårets emisjon, så er det interessant å lese hva som ble skrevet i selve emisjonsmeldingen.

Snart kommer det mer kjøtt på beinet rundt teknologiplattformen og profylaktisk spor (UV2):

Ultimovacs’ technology base is also becoming broader. We are investing in a second technology platform, Tetanus-Epitope-Targeting. TET puts cancer antigens and vaccine adjuvant in the same molecule, producing multiple vaccines ranging from those with broad cancer-associated targets to ‘signature’ targets associated with specific tumors. The first Phase I trial with TET began in February 2021 and focuses on prostate cancer. The development of the TET platform extends our proprietary pipeline, and positions Ultimovacs to collaborate with organizations that want to optimize their vaccines through innovative adjuvant technology.

3 Likes

Når tror dere vi får en oppsummering av de 12 pasientene som inngår i safty check i TENDU. Det var vel bare innrullert 1 av 3 pasienter iløpet av Q3, dvs pasient 10 av 12. Hvis vi er heldige er pasient nr 12 innrullert.
Hvor lang tid tar det så før safty issues er avklart, samt immunrespons?

I disse U-tider må dere ikke glemme av denne: {{ team.name }} | Barnekreftforeningen

6 Likes

Etter at aksjekursen satte årsbunn den 30. september, har den trutt og jamnt karra seg opp til emisjonskursen ifjor. Med andre ord har den godt og vel dobla seg.

Sammenlikner man med de øvrige norske biotekselskapene, kan kursutviklingen ikke skyldes annet enn at stadig flere kjenner på frykten for ikke å være om bord når avlesningsresultatene i de to spennende fase 2-studiene kommer.

Solide og informative presentasjoner fra ledelsen har uten tvil nørt godt oppunder forventningene. Det samme vil jeg si om “våre” kyndige statistikere og sannsynlighetsteoretikere her på forumet. Grundige og pedagogisk framlagte beregninger, men alltid med understrekning av at sannsynlighetsovervekt ikke bikker 0 til 1.

Som en takk og gest til @polygon og @ketilaaj m.fl. byr jeg derfor på en perle fra svensk revykunst: “Om sannolikhet” med Hasse og Tage.

6 Likes

Vanskelig å lese av aksjonærlistene hva som har drevet opp kursen, det er liksom ikke en ting. Men at det er snakk om hovedsakelig en gjeng på 10-20 pers samt Nordnet Livsforsikring ser ganske klart ut fra det jeg ser. Så vil fortsatt regne aksjen for nisje. Nesten hele topp 50 står stille, og en del enkeltpersoner har fylt opp en god del siden 30. sep. De sitter med mye makt over videre kursbevegelser i all den tid effektiv freefloat er så liten her. Det store som var triggeren var at Middelfart kom inn med en post. Ellers er det ikke lett å se noe stort.

1 Like

For å utbrodere litt, det store var at Midelfart tok siste rett av fondet som skapte den dels absurde situasjonen at nesten hver tredje omsatte aksje i perioden februar - oktober var salg fra sine kontoer.

Ellers vil vel handelen fremover preges av at grunnen til å selge minker for hver dag som går uten avlesning. Om avlesning lar vente på seg i noen uker/måneder til, så blir det et kurspress man knapt har sett maken til.