Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Behandlingen av malignt pleuralt mesoteliom er kompleks, og prognosen er dårlig med median overlevelse på rundt 9 måneder, og 1- og 3-årsoverlevelse på henholdsvis ca. 40 % og 10–15 % (2). (Samme kilde som jeg viste til.)

1 Like

Altså, les det der et par 3 ganger og tenk om Nipu og Initium leser av positivt

5 Likes

Den første beregningen i fjor høst lagt ut på Fundamenttråden for sannsynlige avlesning datoer i NIPU så slik ut:

(HR 0,6 på 29/40)

26 Feb 2023 39 30 0.0927
16 Mar 2023 40 29 Primary endpoint 0.0399
6 Apr 2023 41 28 0.0152
28 Apr 2023 42 27 0.0051
21 May 2023 43 26 0.0015
18 Jun 2023 44 25 0.0004
19 Jul 2023 45 24 0.0001

Dette stemmer veldig bra med Kjetilaa@ sine beregninger på Fundamenttråden.

Det burde derfor være godt håp om positive resultater i NIPU avlesning nå selv om en tar utgangspunkt i oppnådd 69 events flere måneder tilbake.

13 Likes

Frafall / avbrutt studie pga. at man ikke vil være med i oppfølgingen, for eksempel pga. covid. Er det hensyntatt?

1 Like

Den del har også jeg et stykke tid tænkt på må have en vis indflydelse

Samtidig bør man måske også stille samme spørgsmål (uden covid delen);om de tidligere forsøg NIPU sammenlignes med, om der her på samme måde er taget hensyn til dette.?

Eller da disse ikke var event drevet - så er det ikke relevant her.?

Det vil være litt frafall i alle studier. Poenget som er viktig her er at i plottene (til ketil) som er anvendt her inne, basert på CM743, så er frafall bakt inn i den modellerte linjen for NIPU. Det er mao. hensyntatt.

6 Likes

Jeg er uansett litt nysgjerrig på det det kommer spørsmål på: er pasienter sensurert fra studien pga covid noe å tenke på?

Og for å ta for seg disse historiske kontrollene, er det riktig forstått at checkmate 743 (blå linje) var utført i covid perioden? og derfor tar høyde for denne eventualiteten (om vi tillater oss å sammenligne med historisk kontroll) ?

743 er førstelinje da. Antatt friskere pasienter enn begge gruppene i NIPU.

1 Like

Det synes som det har blitt en tendens til å bortforklare eller ignorere tidsfaktoren for readout i Initium og Nipu.

Begge guidet read out til H1 2023. Det ble gjort i Q1/22 12 mai 22. Nå er Initium utsatt og NIPU ser forløpig ut til å rekke H1 så vidt.

Ja det er dataene som betyr noe men tidsfaktoren vil ha innvirkning på dataene og noe annet har heller ikke vært oppfatningen.

3 Likes

CM743 gikk vel i dels det første året av pandemien. Ser interim-topplinje ble meldt april 2020. Om COVID kan bidra til mer sensur? Tja, ser egentlig ingen veldig gode grunner til det.

2 Likes

Jeg ser heller ikke at det er sannsynlig at flere pga. pandemien skal ha droppet ut av en studie som på det tidspunktet var eneste muligheten pasientene hadde for å få den immunterapien som ga dem en viss mulighet til å komme seg gjennom denne kreftsykdommen. I hvert fall ikke i en grad som ikke veies opp av forsinket diagnose under pandemien.

Ellers, så snakkes det nå som om UV1 er noe som forsterker effekten a CPI, men det er ikke mekanismen. UV1 genererer relevante T-celler som pasienter med mesoteliom i veldig liten grad har. Dette er noe vesensforskjellig fra hva CPIene gjør. ipi+nivo lager henholdsvis flere av dem og slipper dem til.

At mesoteliom er en veldig vanskelig diagnose og effekten av ipi+nivo er begrenset, betyr også at det skal en liten forbedring til for å gjøre fordelingen mellom antallet eventer i eksperimentell- og kontrollgruppen forskjellig i en grad som gjør at man oppnår primærendepunktet.

12 Likes

Men vil ikke pandemien ha ført til at vi burde ha fått resultater enda tidligere grunnet en ekstra frafallsfaktor fra pasienter døde av covid? Altså mPFS vil typisk ha inntruffet tidligere enn uten covid, og da mao en bullish faktor da tiden har drøyd såpass?

Er vi ikke nå sånn ca på 15 måneder på dette plottet for NIPU?

Jeg er også usikker når det gjelder sensorering/ frafall i studien og i hvor stor grad grad det kan påvirke tallene til Polygon, Ketilaaj og Boblegutten.

Legger ved PFS kurve fra Checkmate 743 som er brukt som kontroll for NIPU studien. Her er også sensurering oppgitt.

Ser man på grafen ved 12 mnd oppfølging så er PFS oppgitt til 30%. Med 303 pasienter randomisert til den armen i utgangspunktet så kan det indikere 303 × 0.7 = 212 eventer opp til 12 mnd oppfølging.

Ser man derimot på antall eventer som innrullerte pasienter minus sensurerte pasienter minus pasienter “at risk” så er tallene 303 - 51 - 64 = 188 eventer opp til 12 mnd oppfølging. Dette kan (mener jeg, men er usikker) fort kan være det reelle antall eventer i studien fram til da og er sammenlignbart med de eventene som kan utløse readout i NIPU.

I kontrollarmen til NIPU er det vel 59 pasienter.

Ved bruk av tallene over tilsvarer direkte bruk av PFS som estimat 59 *212 / 303 = 41 eventer estimert etter 12 mnd oppføging.

Beregningsmåte nummer to gir tilsvarende 59 * 188 / 303 = 37 eventer estimert etter 12 mnd oppfølging.

I et forsøk på å oppsummere så er min oppfatning at Hazard kurven er justert med tanke på sensorering i den forstand at de skal påvirke PFS i minst mulig grad. Men for oss, som regner på antall forventede eventer til enhver tid, så er jeg altså usikker på om ikke beregningsmåte nummer to er mer riktig.

Beklager hvis jeg graver i det opplagte, og bare bidrar til forvirring, men til mitt forsavar, jeg prøver etter beste evne å forstå! Hører altså mer enn gjerne på synspunkter!

Vil vel også tro at vi nå er et sted mellom 15 og 18 mnd i gjennomsnittlig oppfølgingstid. 12 mnd ble brukt som eksempel kun fordi PFS var spesifikt oppgitt der.

6 Likes

Denne er viktig å ha i bakhodet.

DnB nevnte en gruppe investorer som
Ikke ville sitte over read out. Virker som det er de som benytter dagene nå og ikke folk som vil inn. Vi får bare la det gå sin gang. Leit men får ikke gjort noe med det.

Om dere betaler for insidermedlemskap kan dere se selv hva som beveger seg på listene. Å sitte blind i dette gamet hadde aldri jeg orket (eller turt) :sweat_smile:

3 Likes

Det skjedde en endring i formuleringene fra Ultimovacs når det gjelder NIPU i perioden fra Q1 presentasjonen 10 mai og frem til twittermeldingene 2 juni / Biostock reportasjen samme dato.

10 mai var ordlyden slik i Q1 rapporten:

The readout of the primary endpoint
of progression-free survival is expected in H1 2023, after progression of cancer or death has
been observed in 69 patients.

2 juni ble det formulert slik på Twitter:


Ultimovacs


@ultimovacs

·

Jun 2

This month, we are expecting topline results from the randomized Phase II study NIPU in malignant pleural #mesothelioma. @BioStock_SWE had a chat with our Director of Medical Affairs @EllingsenEspen about the disease: #pleuralmesothelioma #CancerResearch #immunotherapy #biotech

Det som endret seg er at 2 juni tar man ikke lenger forbehold om 69 events slik man gjorde i rapporten 10 mai.

På dette grunnlag fremstår det som en mulighet at 69 events har blitt observert i NIPU i siste halvpart av mai 2023 - på tiden da sannsynlig evnets fordeling er 43/26.

5 Likes

Jeg er enig med deg i denne tolkningen. Derfor tror jeg ikke NIPU oppdatering kommer før sent i juni. Magefølelsen min sier 42/27

1 Like

Da er vi på linje - 42/27 virker mer nærliggende enn 43/26. Det er bra nok i massevis.

Så er det vel trolig at det har vært noe kontakt og at det er “avklart” at de skal greie å få klar data i løpet av juni derfor sier de nå juni.