Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Medeier i HealthTalk (gjennom selskapet Zeppelin) solgte seg ut av ULTI i 2021 rundt nivået den endte på i dag. Var sikkert surt å se aksjen doble seg.

5 Likes

Litt spesielt å eie helseaksjer hvis du driver med helsenyheter.

Da er hansken kastet. Brukte dagen på å fylle opp og så får vi se om neste regnskap gir Steinar Grini (FA) materiale til oppfølger på «Hvor mye uflaks er det statistisk mulig å ha?» artikkelen sin.

De får herje på, Janus, bergensere jeg ikke vet hvem er eller gudene vet hva man er oppe mot. Jeg legger aksjene i skuffen og setter min lit til at vi alle kan danse med Carlos inn i solnedgangen :sunglasses:

52 Likes

Som en dreven statistiker og velrespektert investor, hvordan vil du oppsummere dataene og tyngden av dem for de på forumet som nå er drevet av tvil og frykt?

Utover at du åpenbart har handlet mengder med nye aksjer altså :smiley:

Jeg er ikke så glad i at man blir for ekstrem i hverken ene eller andre retningen. Generelt ligger det alltid en skepsis i bunn da erfaring tilsier at alt som kan gå galt faktisk kan gå galt.

Når det gjelder det rent statistiske så er det nok mange som er flinkere enn meg her og definitivt de som er mindre rusten i faget. Så der nøyer jeg meg mer med å bare lese og se på forutsetningene man legger til grunn.

Det som imidlertid fascinerer litt er hvor lett man glemmer (inkl meg selv) at NIPU var «bonusen», der hvor man egentlig bare håpte det var «noe» før det store svaret skulle komme. Og at vi har fått «noe» og mer enn det kan jeg ikke fatte annet enn at vi må si. Da er jeg fornøyd og så blir det bare sitte tålmodig vente på neste ting som kommer. Personlig merker jeg at det blir bare frustrasjon om man skal henge seg opp i all støyen, irritere seg over shorting, amatørmessig mediadekning osv Da tar jeg meg heller noen timer på fjellet og grubler på noe annet for det er rett og slett lite man kan gjøre med det.

Var kanskje ikke det svaret du var ute etter men kan vel la tallene tale for seg. Har 390 000 aksjer i selskapet nå så tør påstå jeg har troen da :moneybag:

61 Likes

Den datavasken er fordi det er akademikere (NIPU) som har holdt på. INITIUM som er Ultimovacs’ egen studie har neppe 4-5 mnd datavask.

Dette hører uansett hjemme i småprat, la oss prøve å holde fundamental ryddig

This topic is temporarily closed for at least 1 hour due to a large number of community flags.

Fortsett diskusjonen på småprat er du/dere greie :ok_hand:

2 Likes

Kjetilaaj sin simulering gjort 02.07.23. Kontrollgruppen beregnet etter CM067.

Så kan dere selv flytte den grønne streken til dagens dato.

Tenk om noen aktører der ute skjønte hva som var i ferd med å skje her - helt utrolig.

Som om ikke det er nok at vi ikke har funnet studier som har performet bedre med SOC (ipi+nivo) enn CM743, så kan man i tillegg med relativt god grunn anta at kontrollgruppen underperformer (pandemieffekt).

Og kursen er NED på POC i 2L meso. Markedssvikt.

21 Likes

På tross av dette må man samtidig erkjenne at det finnes personer som mener det er legitime grunner til at kontrollarmen i INITIUM overpresterer målt mot CM743.

Det finnes ingen Real-World studier som kan backe opp dette (snarere tvert imot), men uansett ser grafene fortsatt MEGET hyggelig ut, selv med en kontrollgruppe som presterer mye bedre (se bilde under) - merk at prosenter osv er feil da streken kun er tegnet inn i paint, men dere skjønner greien.

image

14 Likes

Hej kära vänner!

Jag har studerat OS-grafen från NIPU lite mer och experimenterat lite. Jag försöker nedan beskriva min metod, och jag förstår att den säkert kan vara felaktig på många sätt och tar gärna emot kritik. Jag vet att det gjordes ett inlägg här eller i småpratråden med en simulering på hur KM-kurvorna kan komma att se ut i framtiden, men jag hittar inte detta inlägg. Tacksam om det kan delas här igen. Detta är ett inlägg på samma spår.

Metod:
Jag har räknat antal censurerade patienter mellan 7 månader (minimum follow-up time) och den sena korsningen (“selekterade censurerade patienter”), och får då detta (kan vara felräknat):

Experimentarmen: 14 st (A1-14)
Kontrollarmen: 13 st (B1-13)

Jag antar optimistiskt att alla dessa är i livet och kommer fortsätta följas upp.

Jag har sedan kollat vilken procent de står på i KM-kurvan, och sedan utgått från att den mest sannolika platsen på KM-kurvan som de avlider är vid en halvering av överlevnadschansen. T.ex. om en patient är censurerad vid 70% survival probability, så antar jag att denna i genomsnitt (enligt exponentialfördelning(??)) kommer leva till 35% på KM-kurvan. Jag har gjort detta för alla patienter i båda armarna och skapat följande bild:

Om antaganden ovan är godtagbara, ser vi att 3 av de selekterade censurerade patienterna i experimentarmen är förväntade att leva kortare än samtliga i kontrollarmen. 11 kommer leva längre. Detta borde leda till att KM-kurvan för experimentarmen “trycks upp”. Exakt hur KM-kurvan kan komma att se ut vet jag inte. Men om de pat i kontrollarmen som förväntas leva kortast, istället lever längre än ca. 18 månader, så lär den sena korsningen försvinna.

En fråga: Är detta jag försökt “räkna fram” helt onödigt redan inbyggt i nuvarande KM-plot? Nuvarande KM-kurva tar väl hänsyn till hur lång tid censurerade patienter levt?

3 Likes

Dette blir i mine øyne for spekulativt selv om jeg liker tanken din. Dataene må modnes og det vi vet per dags dato er at UV1 armen gjør det bedre enn kontroll og at forskjellen er signifikant. Pasientene med best respons vil vel også få event senere og derved bidra til KM-plottet senere i studien også(?) Så alt dette vil endres med tid😊

1 Like

Nåværende KM-plot kompenserer for sensurering og gjør trappetrinnene høyere og høyere og får halene på plottet til et nivå som er mest sannsynlig gitt de data man har. Men både fasong og nivå kan fortsatt endre seg ganske betraktelig med så mange sensurerte spredt utover. Du tenker nok helt riktig mht. de pasientene som eventuelt kan endre plottene rundt den sene krysningen. Jeg teller også 14 sensurerte i eksperimentell arm, og 13 sensurerte i kontrollarm etter syv måneder dersom du har satt streken der jeg tror (det er 9 sensurerte mellom 12 og 18 måneder totalt). Men når du kommer til å regne ut når disse pasientene faktisk kan gå bort mister du meg. Da tror jeg dette ender opp med å bli veldig spekulativt. Der tror jeg vi må begrense oss til å si at det absolutt er mulig at vi ender opp med plot som ikke krysser, slik @the1nonly viste så eminent i sitt innlegg som du finner her:

7 Likes

Jeg oppfatter at du prøver å finne ut hvordan KM grafene kan modnes og om kryssingen da forsvinner.

Jeg mener det er en bedre og gir et mer komplett bilde å anta at Cox proportional er gyldig og tilpasse en “best fit” til hver av armene. Da vil du vekte inn alle dataene i KM kurven, ikke bare de du har plukket ut her.

Hvis du så plotter beggge kurvene sammen med forskjellige konfidensintervall, vil du se om det er sannsynlighet for at kurvene krysser. Det er i praksis det som ligger bak NIPU analysen som ble presentert på ESMO.

11 Likes

Såhär då: är nuvarande form på KM-kurvorna det mest sannolika utfallet (dvs att det kommer kvarstå en sen korsning), eller går det att modellera ett bättre antagande utifrån tillgängliga data? Går det att åtminstone beräkna fragiliteten för att korsningen består (hänger det endast på ett fåtal patienter?) samt ev sannolikheten att den försvinner?

Och eftersom justerat HR var 0,73: finns det skäl att tro att i en större fas 3 studie med stratifierad randomisering med jämnare fördelning, är sannolikheten för att att en sen korsning uppstår mindre?

Jeg mener at formen på KM plottet som er vist ikke er det mest sannsynlige utfallet, men at det er det mest sannsynlige utfallet av forholdet mellom armene. Dataene i dag gir HR=0.73 og 80%CI på 0.53-1.00.

Etterhvert som dataene modnes forventer jeg at KM kurven for begge armene blir presset nedover (kontrollarmen mest) og at kulene glattes ut slik at kryssingen forsvinner. Når kurvene glattes og kryssingen forsvinner betyr det mindre avvik fra “best fit” kurven, og dermed lavere konfidensintervall.

Så, basert på dataene presentert for NIPU studien, at ipi+nivo og UV1 har proporsjonal virkning under hele behandlingen og mine forventninger om hvordan dataene modnes og at dataene er overførbare til en fase 3 studie, så anser jeg det som lite sannsynlig at kurvene kommer til å krysse i et større fase 3 studie.

41 Likes

Ultimovacs Announces Webcast to Elaborate on the Results from Randomized UV1 Phase II NIPU Trial in Malignant Mesothelioma

45 Likes

Bekreftelsen på at selskapet mener markedet har misforstått data.

2 Likes