I den foreløpige utregningen av NIPU brukte jeg fase III-studien til BMS som var i førstelinje mesoteliom, Checkmate-743. @Inkognito666 hadde et godt poeng på chatten om at det kanskje ikke var den riktige historiske sammenligningen for NIPU, da Ultimovacs sin studie er i andrelinje, altså etter kjemoterapi.
Da Åslaug Helland og Ultimovacs designet NIPU, så var heller ikke de modne resultatene fra Checkmate-743 kommet. Det de baserte seg på var fase II-studien til BMS kalt INITIATE. Denne var i likhet med NIPU i andrelinje. Men studien hadde kun 34 pasienter som ga data, mens det til sammenligning er 303 stykker i ipi+nivo armen i Checkmate-743. Jeg har fått tak i PFS-plottet fra INITIATE for å sjekke om det skiller seg fra Checkmate-743. Det viser det seg det virkelig ikke gjør. De er rett og slett forbløffende like (jeg baserer dette på tabeller jeg har laget, og ikke på rent øyemål). Men siden PFS-plottet i Checkmate-743 er mye mindre hakkete, og også er tilgjengelig etter 13 måneder, som nå er relevant for mange av de første som ble rekruttert til NIPU, så kommer jeg til å fortsette å basere meg på Checkmate-743-tallene i posten som kommer om en dag eller to hvor jeg gir alle datoene for eventfordelingene. Og for å komme Einarsson i forkjøpet: DE MEST SANNSYNLIGE datoene
Under er PFS-plottene for de to studiene.
Checkmate 743
INITIATE