TENDU-101 studien er oppdater på Clinical Trials databasen. Den er nå fullrekrutert, men antallet er redusert fra planlagte 18 pasienter til 12 pasienter.
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/history/NCT04701021?A=5&B=6&C=Side-by-Side#StudyPageTop
https://newsweb.oslobors.no/message/578117
Skal da ha vært 12 hele veien, var ferdigrekruttert før nyttår.
På hjemmesiden står det for øvrig 9
Ingen aning, mener de har sagt/guidet 12 et par år.
Edit:
Det er feil, ser de guidet 9 pasienter så nylig som Q4 21.
De hadde en åpning for å innrullere ekstra mange i siste kohort, men har vel fått så gode safety-svar at de ikke ser seg nødt til det.
Da har Nykode vist en sannsynlig effekt i cervix cancer med deres vaksine. Sammen med moderna sin studie i melanom adjuvant setting viser at vaksine sammen med immunterapi virker.
Jeg mener at disse studiene helt klart derisker UV1, selvom det nok også gir en høyere kommersiell risiko på sikt.
Jeg har ingen tro på at Nykode sine data skaper bølger utenfor Oslo Børs. Og grunnen til at de (kanskje) skaper bølger her er ikke fordi resultatene “viser sannsynlig effekt”, men fordi de har en kommunikasjonsstrategi som er så fjernt som mulig fra den übernøkterne linjen Ultimovacs har valgt. Selv hadde jeg foretrukket noe midt i mellom fra dem begge.
Helt enig med deg i at det er store ord fra Nykode til å være en liten ikke randomisert studie. Jeg vil imidlertid hevde at skepsisen i det onkologiske miljøet mot kreft vaksiner begynte å minke etter moderna sine data. Nå supplert med Nykode vil det etter min mening redusere skepsis ytterligere
@ketilaaj: Hvis det ikke er for mye jobb, hadde du kunnet laget en oppdatert fremstilling av diagrammene for INITIUM og NIPU gitt dagens dato?
Hvis jeg forstår det riktig vil nå de lysgrønne feltene nå starte omtrentlig der de sluttet i de forrige diagrammene (ved de vertikale grønne linjene), gitt fortsatt 6 ukers datavask. Ergo vil sannsynligheten for de ulike utfallene i din forrige framstilling gjelde dersom det i dag kom en børsmelding med resultater fra en av studiene.
Ut ifra øyemål vil sannsynligheten med disse forutsetningene nå være omtrentlig for antall events i kontrollgruppene for de 2 studiene, dersom totalt antall events fra studiedesignet oppnås idag (men skal vaskes i 6 uker fra nå):
INITIUM:
39 events: ca 87% (endpoint met)
41 events: ca 75%
NIPU:
39 events: ca 82% (endpoint met)
40 events: ca 72%
Søndag er det 6 uker siden 12.mars, så prosentene ketilaaj satte opp da er vel gyldige nå forutsatt 6 ukers vask.
@sjog: Det var det jeg forsøkte å formulere her: [quote=“Morderud, post:1544, topic:5553”]
Ergo vil sannsynligheten for de ulike utfallene i din forrige framstilling gjelde dersom det i dag kom en børsmelding med resultater fra en av studiene.
[/quote]
Det kan jeg godt gjøre. Eneste forskjellen fra tidligere er at jeg har flyttet streken og lagt til event #43 for begge studiene.
Gule linjer viser hvor UV1 ikke gjør noen forskjell.
Blå linjer tilsvarer ca HR=0.73
Grønne linjer tilsvarer ca HR=0.60
Den lysegrønne boksen er 6 uker bred.
Til slutt vises de grønne linjene på samme figur (dvs kurvene HR=0.60). Som en ser er det ikke lenger usannsynlig at NIPU leser av før INITIUM.
Dette begynner å bli sykt spennende. Og det blir veldig interessant å se hvordan avlesning ender opp med å treffe på de statistiske simuleringene.
Hva skjer om de leser av 46 i kontrollarm i juli/august?
Beklager, dette ha vært nevnt før, men hvilken event fordeling i INITIUM er vi på ved HR=0.73?
Du ser det i den første grafen over. 39 events i kontrollarm. 70-39 i UV1 arm.