Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Den kommentaren fra Helland er bare en repetisjon av hva hun skrev i artikkelen for to år siden:

“Based on the INITIATE trial, with 12 months median follow-up it is expected that 69% of patients treated with ipi/nivo will have progressed and, with a HR of 0.60, it is further expected that 51% of patients treated with ipi/nivo/UV1 will have progressed. With an expected accrual rate of 5 patients per month, a total N=118 patients randomized into the trial over a 24-month period and followed for a minimum of 2–3 months after the last patient is randomized will yield the 69 PFS events required.”

Jeg er overbevist om at Ketil og mine utregninger er mye mer presise fordi vi har fasit for hvordan det gikk med rekrutteringen, pluss at vi har en annen og større/bedre historisk kontroll enn den som fantes da hun skrev artikkelen.

4 Likes

Slik jeg leser quidingen fra Helland i deres publikasjon om NIPU, gjelder den de statistiske beregningene i samme publikasjonen som kort fortalt har en hr på 0.73.

1 Like

Men igjen - innrulleringstidspunktet sier ingen ting om sannsynlig tid til PFS-event for en gitt pasient. Teoretisk kan alle eventene ha kommet etter kortere oppfølging enn det som nå er tid siden LPD.

Hvis man skal si noe om sannsynlig mPFS, så man bruke sannsynlige KM-plot i beregningen.

1 Like

Synes du snakker ned dine tabeller, det er rom for begge deler. Det var vel dine tabeller eller rettere sagt fokus på events i kontrollarmen som ga Ketilaaj ideen til sine plott hvis jeg ikke har missforstått, så du og dine tabeller fortjener all den kred de har fått.

5 Likes

Det @Polygon siterer ovenfor her er fra følgende artikkel som Helland var en av medforfatterne på: NIPU: a randomised, open-label, phase II study evaluating nivolumab and ipilimumab combined with UV1 vaccination as second line treatment in patients with malignant mesothelioma | Journal of Translational Medicine | Full Text

Dette er et sammendrag av studiedesignet til NIPU. De 2-3 månedene her er dermed estimert followup basert på antagelsene som ligger til grunn for å ha høy nok sample size for å oppnå primærendepunkt basert på den alternative hypotesen. Legg merke til at lineær rekruttering ligger til grunn. I tillegg tok rekrutteringen totalt litt over 2.5 år, ikke 2 år, der ca halvparten ble rekruttert det siste året. Jeg tolker det også som at NIPU er designet med eksponetialfordeling, der de har tatt utgangspunkt i progresjon ved 12 mnd. Det er litt enkelt, men vanlig i kliniske studier. Modellene som er brukt benytter Checkmate-743 direkte, og ikke bare et enkelt punkt fra INITIATE studien. Modellene til @Polygon, @ketilaaj og for så vidt mine egne beregninger som ikke er lagt ut på forumet enda, er et betydelig bedre utgangspunkt, fordi vi har mer informasjon å gå etter. Å referere til de 2-3 månedene er dermed litt bom etter min mening.

17 Likes

Hva er dine personlige synspunkter på nipu avlesning nå fremover. Har du troa på 0,73 eller lavere?

Hadde det ikke vært interessant med kurver tilsvarende de du lagde for INITIUM. Iogmed et mye mindre konfidensintervall for NIPU blir vel beregningene mindre omfattende? Antall scenarioer må da ihvertfall bli mindre.

Jeg kan vise noen KM-plot og lignende for NIPU om det er ønskelig. Tar en del tid å grave i dataene. Beregningene er ikke mindre omfattende, men slingringsmonnet er i utgangspunktet mindre med tanke på avlesningstidspunktene, om det er dette du tenker på. mPFS for CM-743 har et veldig smalt konfidensintervall, siden det dessverre er slik at dette er en veldig fæl indikasjon, der kurvene ikke flater ut på samme måte som for CM-067.

27 Likes

Gjerne😃

1 Like

Ja det er den jeg tenker på, du får selv avgjøre om du vil ta jobben.

Vi kan vel anta at de er rimelig sikre på at 70 eventer ikke oppnås i mai. Hvis vi antar at 70 eventer oppnås 1. juni, med 35 i hver arm, hvordan ville dette se ut da (hvis dette gir mening). Jeg har forstått det slik at mPFS øker raskere enn “tiden som går”.

Vi har da vitterlig nettopp fått vite at data kommer tidligst Juli

1 Like

Ikke med datavask. Vi vet at de ikke har nådd 70 eventer i går. Vi antar at dette betyr at de mangler mer enn en event, men det vet vi ikke. «Vaskeperioden» er anslått å vare ca 2 mnd, så 70 eventer kan helt klart inntreffe både i mai og juni.

1 Like

Tror neppe dette hadde kommet som børsmelding om man kunne risikert 70 events nå de nærmeste uker slik at avlesning kunne ha blitt offisiell i begynnelsen av juli.

Meldingen er et resultat av at de er sikre på at avlesningen kommer vesentlig etter 1 juli.

Ellers har ikke dette mening.

7 Likes

Jeg skjønner hva du spør om tror jeg, og dette er i så fall svaret:

Her har jeg altså måttet forlenge x-aksen :wink:

2 Likes

Ultimovacs ASA: Invitation to first quarter 2023 results webcast presentation

Ultimovacs ASA Reports First Quarter 2023 Financial Results and Provides General Business Update

9 Likes

“Although we have not yet received the trial data, we are optimistic and encouraged by this positive development for the patients”

Har vi en liiiten justering der?

Fin rekruttering til de tre siste studiene, og vel ellers lite nytt. Men man kan jo dvele litt over hvilken annen liga Ultimovacs er i enn de andre norske biotekene når de nå kan skrive: “More than 50% of the 670 cancer patients in the five randomized Phase II clinical trials enrolled to date”

28 Likes

Ser ut som fornuftig formulering.

6 Likes

En overmoden og fin oppjustering.

Og det gjennom en global pandemi som slo beina under nesten alle kliniske studier og selskaper. Åpenbart at klinikerne er interesserte og liker det de ser.

16 Likes