Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

image

Telomere shortening in head and neck cancer: association between DNA demethylation and survival

https://www.jcancer.org/v12p2165.htm

Andre med mer kompetanse enn meg må si noe om hvilke implikasjoner denne artikkkelen eventuelt har for Ultimovacs og FOCUS. Jeg tror kanskje ikke det er noen. For det er viktig å ikke blande telomerer og telomerase. Telomerer beskytter DNA mot skade og feilmutasjoner (og dermed også kreft). Ved hver celledeling blir de kortere, og når de blir for korte klarer ikke cellen å dele seg. Telomerase er et enzym som motvirker at telomererene blir kortere ved celledeling, og at cellene dermed kan dele seg ubegrenset, noe som er et kjennetegn ved kreft.

Litt banalt kan man si at lange telomerer er et godt tegn, mens telomeraseaktivitet er et dårlig tegn. Det denne artikkelen diskuterer er hvor dårlig tegn korte telomerer er i hode og halskreft.

13 Likes

Takk for bra forklaring :ok_hand:

Føler jeg kan fylle på siden de med skriftlærde ikke har svart
Dette blir populærvitenskaplig med klype salt. Telomerer er cellenes selvmordsfunksjonen som var veldig hot forskning på evig liv og kreft (for ca to tiår siden). Ultimo driver visst på enda med noe “greier” som de ikke har gitt opp enda

Hvis jeg husker prinsippet riktig;
som nevnt så kortes Telomerene ned ved celledeling, og at det har en sammenheng med kopieringsfeil ved deling og telomerase enzym aktivitet. Er rett og slett en dommedagsklokke som kverker celler før de blir muterte gærninger (også kalt kreft)

Var vel et hot target før vi skjønte at disse ikke beskrev evig liv, men reddet oss fra en enda raskere død av fra defekte proteiner, og celler som går amok.

Så kommer jeg på langt mer gyngende grunn, men jeg tror jeg det da må bli sånn at hvis en celle blir til kreft og deler seg som ville f… så kortes telomerene ned veldig kjapt og cellene begår selvmord. Eller burde tatt selvmord / sluttet å dele seg. Så all kreft må omgå denne mekanismen. Så da hiver jeg ut en litt spekulativ: det er kanskje ikke noen overraskelse at kreft som overlever “omgir” seg med telomerase enzymer for å holde sin egen selvmordsklokke i sjakk. Og at skal du bli til kreft så er det mest sannsynlig med akkumulert kodefeil, så telomerene er nødvendigvis mye kortere enn hva de var. (tricky å måle objektivt da det ikke er en fast lengde på disse bandittene)

Den logiske sluttningen er at dette (fortsatt) ikke er veldig godt forstått; og til og med er vanskelig å forstå.

  1. siden det var hot, men de fleste har gitt opp.
  2. ingen har lykkes med evig liv eller kuren mot kreft med telomerer som mål

Det skal visstnok finnes 3 selskaper i et lite land som fortsatt surrer rundt med “universell” kur mot kreft. Og ultimo er den av de som spesifikt har gått på telomerase som mål. Det er nok få som fortsatt tror på en universell kur mot kreft. Pendelen svinger og det som er blitt hot nå er det motsatte av universelt, med personlig tilpassede vaksiner. Det er føles litt som i aksjemarkedet når alle har kapitulert

Sant skal sies går mye av dette over hodet på meg, så kan godt være det de driver med nå er noe helt annet nå i dag enn den gang da.

Ellers, veldig kjedelig å stirre på akjsje kurser både her (ulti) og der (targo), og det er sikkert sånn på andre siden av gjerdet også (hubro)
Mer om Hubro/Ultimo/Targo Hubro Therapeutics - #89 av Snoeffelen

6 Likes

Ultimovacs announces first patient enrolled in Phase II FOCUS trial of UV1 in head-and-neck cancer

16 Likes

Lik og retweet!

12 Likes

Men FOCUS er fortsatt ikke å finne på clinicaltrials.gov. Hater det!

Men som @Inkognito666 påpekte i chatten, så finnes den i hvert fall på clinicaltrialsregister.eu: https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2020-005910-17/DE

Og denne studien gjøres jo bare i Tyskland. Så jeg får vel roe meg.

5 Likes

Ultimovacs’ second technology approach, based on the proprietary Tetanus-Epitope-Targeting (TET) platform, combines tumor-specific peptides and adjuvant in the same molecule and entered Phase I studies in 2021.

Ser TET har funnet veien inn under «about Ultimovacs».

1 Like

Mange tror at mRNA er det eneste som duger fra nå av, selv om det må oppbevares i minus 1000 grader i og har shelf life på tre uker…

6 Likes

Synes det er pussig at aksjen stuper på de nyhetene?

Burde jeg spise mer IQ siden jeg ikke forstår?

Null volum, ventet nyhet, Oslo Børs :slight_smile:

Phew… da slapp jeg mer IQ, Mye morsommere uten :slight_smile:

Fravær av åndsliv vil jeg si er påkrevet for å holde ut tidligfase biotek på OSE :grinning:

1 Like

Oppdatert i dag . Startet rekruttering i Illinois, Cardiff og London

17 Likes

Lik og del, og hauss hauss. Er selv litt spent på dette nå. @theroger som har gravd fram datoen.


Enten deler de top line-data på kohort 2 18. august eller på Q2, eller så sparer de alt til en konferanse i Q4, sannsynligvis SITC i November.

Kohort 2 er altså disse 10 pasientene som fikk dobbel dose adjuvans (GM-CSF) i melanomstudien med Keytruda.

Hva tror forumet?

6 Likes

Interessant, men da er det viktig t enrollment completed er det samme som at siste dose er gitt.
Hvordan pleier de å slippe data, på konferanser eller Q?

1 Like

Det er det jo sjølsagt ikke. Mellom innrullering / rekruttering til studien og siste dosering, ligger jo hele behandlingsløpet.

1 Like

Jeg tenker jo på den dosen som starter klokken for å kunne lese av etter 12 mnd selvfølgelig.

1 Like

Ut av det blå, og på konferanser.

Enig! Det kan være noen dagers slingringsmonn, men det er det de har skrevet i meldingen:

With 30 patients enrolled and treated as of today, the trial reached its targeted enrollment

https://newsweb.oslobors.no/message/511494

De gjør som regel IKKE det jeg forventer når jeg forventer det, så derfor tar jeg forbehold om at ingenting kommer før i Q4 :slightly_smiling_face:

2 Likes