Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

https://www.clinicaltrialsregister.eu/ctr-search/trial/2019-002026-75/NO

Jeg fant, @polygon

Og her er mesoteliom

Har ikke tid til å lese selv… Finner du ut om det står noe om hvilket regime av Ipi og Nivo de bruker? Dette nyere “milde” doseregimet eller det fra Checkmate-067?

1 Like

Ja, se der var INITIUM på EU Clinical Trials Register, ja :grinning:

Ser ikke noe om dosering på NIPU, nei? Hva var det man evt. kunne tenke om dette?

Jeg legger ikke så mye i det, tipper de bruker doseringsregimet fra CHECKMATE-067 siden det er klinisk testet. Hvis de to regimene ipilimumab og nivolumab blir bevist å gi like lang OS så vil nok behandlerne ta det litt mildere regimet i bruk ved en eventuell godkjenning av vaksinen uansett.

På onsdag sendte jeg en mail til Kenneth Lund i DN for å opplyse om noen feil i en artikkel han hadde skrevet:

"Gilead Sciences steg ikke som følge av rykter om en vellykket vaksine, men en vellykket medisin: Remdesivir.

Og de kildene som har blitt sitert på å ha rukket å lese den vitenskapelige artikkelen som ble lekket av WHO som var mindre positiv på denne medisinens veiene, har i følge flere misforstått de vitenskapelige metodene og begrepene. De første ordentlige resultatene kommer i løpet av noen uker (de første ryktene var fra kun ett av 169 siter i denne store randomiserte studien).

Forøvrig er det flere norske selskaper som muligens følger i BergenBios fotspor. Sjef for Radforsk Jonas Einarsson uttalte tidligere i dag i Radium Podcast med ref til COVID-19-vaksine at “vi vet det er stor interesse for plattformteknologien til noen andre selskaper i vår portefølje”

Her var det nok først og fremst Vaccibody, men også muligens Ultimovacs og PCI Biotech han tenkte på."

Han fulgte tydeligvis dette sporet, for i dag har han publisert denne:

Vår styreleder bekrefter altså at Ultimovacs sin teknologi er høyst aktuell for behandling av annet enn kreft. Og dette kan ikke bety noe annet enn Sara Mangsbo og TET!

Edit: Den vitenskapelige artikkelen som konkluderer med liten effekt av Remdesivir ble forøvrig publisert i Lancet samme dag: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31022-9/fulltext

6 Likes

Endelig har mine bønner blitt hørt og aksjonærlistene blitt å finne på insiderdelen.

2 Likes

Ultimo taaler ikke rare salget för de gaar ned i knestaaende.
Spent hva som skjer rundt Q1 om en uke. Glad for at jeg allerede har mine selv med minimalt i minus.

Tilsvarende bevegelser oppover på kjøp…

Hvis Ultimovacs bare kunne fått første pasient dosert i studiene kunne vi skrytt av å ha to potensielle registreringsstudier underveis. Har enda forventningene skrudd opp på maks, men kjenner det begynner å ta på :grin:

Har forøvrig mistet grepet på annen near term nyhetsflow. Er det noen konferanser eller kliniske readouts på planen i 1H20/2H20?

Som gjennomprövet laksefisker er jeg av den taalmodige typen som investerer etter prinsippet “haap i hengende snöre”. Derfor er jeg investert i bio.
Med @Neladner 's agenda regner jeg med at det klör i fingrene for aa starte virusstudier. Men slik er det bestandig naar tilgjengelig kapital ikke staar i forhold til “god ideer”.
Har ved flere anledninger faatt e-ordet i vrangstrupen, men klart aa svelge de. Slik blir det i Ultimo ogsaa.
Greit for meg.

Dette ble først funnet av @Funcomi10kr i går, men nå har det dukket opp en lenke til på det:

https://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=14700&typ=artikel&lng=sv

Läkemedelsutveckling och utvärdering av befintliga läkemedels effekt mot Covid-19

• An adaptable therapeutic technology platform to treat SARS-CoV infections in immune suppressed individuals, Sara Mangsbo

Sara Mangsbo er altså Chief Development Officer i Ultimovacs, og oppfinner av TET-teknologien som nå er eid av Ultimovacs, og som absolutt passer beskrivelsen “an adaptable therapeutic technology platform”. Looks like a duck, swims like a duck, quacks like a duck? Får vi vite noe i forbindelse med Q-rapportering kommende torsdag? Eller spares det på nyheter fra selskapet til ny CEO om tre uker?

3 Likes

Er det medisin eller vaksine?
Så her forleden at vaksine mot Civid-19 neppe vil lykkes pga, uttallige mutasjoner.
Men en medisin med en generell virkning mot flere/alle virus kan bli løsningen; som f.eks BgBio sitt produkt.

Ellers stor respekt for Sara Mangsbo og hennes TET-teknologi!

Vaksine

Det er ikke sånn at alle mutasjoner fører til at viruset ikke kan gjenkjennes av antistoff som er indusert av vaksiner. For det første må mutasjonen være i det proteinet vaksinen induserer en immunrespons mot, ved SARS2 må dette være i det såkalte spike proteinet som stikker ut av virus kapselen. Dette proteinet har også en større overflate som består av flere domener man kan binde et antistoff til, man må derfor ikke bare ha en mutasjon i rett protein det må også være på det stedet i proteinet antistoffene gjenkjenner. Vi har allerede data på hvor ofte det oppstår mutasjoner og hvor i spike proteinet de oppstår. Så langt ser det ut til at det er mange domener som ikke endrer seg noe særlig, i motsetning til influensa der man har store endringer i disse proteinene. Det virker derfor som dette ikke skal bli et veldig stort problem. I tillegg har man jo en såpass stor bredde i vaksinene som utvikles at det er usannsynlig at alle disse skal bli satt ut av spill uten store mutasjoner i spike proteinet. Det i seg selv er ikke veldig sannsynlig fordi store endringer i spike proteinet vil sette viruset ut av stand til å komme seg inn i menneskeceller.

5 Likes

Nå skyter jeg dra hofta, men:

jeg tenker ikke automatisk at menneske med nedsatt immunforsvar (legemidler/sykdom) nødvendigvis vil ha nytte av TET-vaksinering siden den bygger på et fungerende immunforsvar allerede vaksinert mot stivkrampebakterien.

Dette er ren spekulasjon så de som kan dette bedre enn meg får rette opp hvis de finner det for godt :blush:

Dette tar jo ingenting vekk fra det faktum at det selvfølgelig er gull verdt for selskapet å ha en anerkjent og dyktig forsker i en så viktig posisjon som Chief Development Officer.

Mennesker med et godt immunforsvar vil jo ha en stor nytte av å være vaksinert de også da immunforsvaret vil avvise viruset nærmest umiddelbart og føre til at de blir mindre syke og ikke minst være mindre smittsomme etter at de selv er blitt eventuelt smittet.

Jeg tenker også at de nå har utviklet dette med stivkrampebakterien som proof of consept, men kan kanskje kobles sammen med andre bakterier/viruser og lage forskjellige vaksiner som kan brukes på pasienter som tidligere er vaksinert mot tuberkulose, bcg eller andre ting.

i slutten av januar forsvant Nyenburgh sitt biotekfond ut av topp 20-listen. Nå er de også ute av topp 50, noe som betyr at de har solgt minimum 220.000 aksjer de siste månedene. Med den minimale omsetningen som har vært i det siste, er det rimelig å tro at dette har preget kursen en del. Det er for meg en gåte hva disse nederlenderne holder på meg. Nedsalget deres i PCIB var i hvert fall særdeles dårlig timet. Det som er litt merkelig er at Ultimovacs fortsatt er en av deres poster-boys på sidene deres: https://www.nyip.nl/portfolio/

Forøvrig har topp 20 vært ekstremt stabil siden januar.

4 Likes

Mulig de forventer forsinkelser i oppstart og skal inn igjen når de dødelige har oppfattet det samme. Jeg har en mistanke om at rekrutteringspoolen i alle cancertyper enda er kraftig forminsket, selv om sykehusene er klare til å ta imot pasienter med symptomer.

Synd for Ultimovacs, men vi burde nå undersøke hvordan selskapet ligger ann hvis de må utsette ferdig innrullering med 6mnd til 1 år. Kan det komme en godkjent behandling som er så bra at det blir uetisk å gi ipi og nivo slik du fe ikke får ferdig studiene?

Jeg tror nederlenderne i bunn og grunn er ganske kortsiktige opportunister, og er helt fornøyde med en tosifret prosent avkastning (de solgte seg sikkert primært ut på 50- og 60-tallet).

Her i Norge er det jo ikke så fryktelig mye mindre “pool” i hvert fall.

Med NIPU-studien har jeg tenkt at det kanskje kan være problematisk at symptomene på mesoteliom er ganske like som COVID-19. Men mulig det er helt fjernt.

Dette kan vi jo spørre om i overimorgen :slightly_smiling_face:

2 Likes

Kan utsettelser i pasientrekruttering føre til at noen av fase 2 - studiene må stanses på grunn av nye godkjente medikamenter gjør det uetisk å gi ipi og nivo?

Hvorfor har dere enda ikke fått inn de første pasientene studiene? Er det BMS som holder tilbake kliniske studier?

Er det fremgang i diskusjonene om å starte enda flere randomiserte kontrollerte studier?

Har dere interrim readout av immunrespons i noen av studiene? Når?

Kommer du til å betale for insidermedlemskapet ditt på TI når du fratrer som CEO?

1 Like

Det er blitt kommunisert flere ganger at man er veldig trygg på at ipi+nivo vil være SOC de kommende årene. Og årsaken til utsettelsene nå gjelder jo alt og alle, og har dermed ikke gjort det mer sannsynlig at nye alternativer kommer inn fra sidelinjen.

På både NIPU og INITIUM står det nå studiestart (åpen for rekruttering) 15. mai. Det er ikke mer enn seks uker etter opprinnelig guiding av FPD.

At de ikke har interimavlesning av immunrespons vet vil vel, og har vel også CEO forklart hvorfor de har valgt å ikke ha.

Jeg stemmer for gratis innsidermedlemskap til alle ex-CEOer, @pdx :wink:

7 Likes