Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Aha, trodde du mente sør for Sverige, ikke Norge. Tror det knapt finnes kjennskap til selskapet i Danmark enn så lenge.

Edit/bonusmeme fordi ATH:

indeksfloat

2 Likes

Hvordan anser dere mulighetene for en splitt i Ultimovacs ila de kommende månedene?

Og hva oppnår man med det? Er to tiere mer verdt enn en tjuekroning :grinning:

Da foreslår jeg at du leser deg litt opp på hva en aksjesplitt er, hvorfor det gjøres og hvilke potensielle fordeler det innebærer.

Hva er fordelene med en aksjesplitt?

Du får flere aksjer!

Dette kan Anders Tuv - Investeringsdirektør i Radforsk og styreleder i Vaccibody alt om, og jeg har full tiltro til at styret i Ultimovacs gjør akkurat det som er best for både selskapet og aksjonærverdier.

2 Likes

Det er ganske teit, men det finnes maaange småsparere som kjøper aksjer basert på kurs og ikke mcap.

Ergo vil Ultimovacs til kurs 11,7 fremstå som billigere enn Ultimovacs til kurs 117.

Selvom mcap er lik.

2 Likes

The biggest advantage of a stock split for an equity shareholder is the increase in his/her ability to buy more shares of a premium company.

Det er det viktigste argumentet slik jeg ser det. I tillegg bidrar det (ofte), som andre er inne på, til mer retailinvestering / likviditet.

Joa - i tilfeller der et verdipapir er verdsatt høyt, er jeg tilbøyelig til å kjøpe argumentasjonsrekka. Men ikke når kosten per aksje 117 kr

For et eller to år siden, så ville jeg også sagt at det bare er tull. Men etter å ha sett dynamikken i hvordan markedet har priset aksjer i det siste, så tenker jeg at en splitt er noe man faktisk bør gjøre nå når kursen har stabilisert seg på over hundre kroner. Men 1:5 ville være mer naturlig enn 1:10 pt. Er ikke noe bråhast, men absolutt noe vår finansdirektør bør vurdere.

5 Likes

Amazon går jo som en kule da selv om den koster 3400 USD per aksje :laughing:

Ja da. Og Maersk og Berkshire Hathaway. Men da blir liksom det en annen greie - “se hvor mye denne har steget!”.

Du er inne på noe der :grinning:
Fra spøk til alvor så tror jeg absolutt det er et poeng det som tas opp her. Psykologiske aspekter skal ikke undervurderes.

Husk at i USA kan man kjøpe fraksjoner av en aksje hos nettmeglere.

Så høy kurs på en aksje har ikke lenger noe særlig å si

3 Likes

Du må ha et vedtak på generalforsamling for å gjennomføre en splitt

Det er selvfølgelig ikke noen fornuftig grunn til aksjesplitt i ULTI nå. At småinvestorer og kortsiktige ønsker det er uvesentlig.

1 Like

Jeg er både en småinvestor - og tidvis kortsiktig - men har aldri slått meg at man bør splitte opp en aksje - med mindre verdien blir så høy at det blir vanskelig å gjøre kjøp på fornuftige intervaller som 10.000, 20.000 kr :stuck_out_tongue:

Det er på ingen måter en selvfølge selv om jeg heller ikke tror det kommer før årets utvikling av selskapet er fullført og kursen er en del høyere enn nå.

Men - mange selskaper gjør aksjesplitter for å øke antall aksjer i markedet og omsetningen av aksjen, og i så måte så er det veldig logisk for Ultimovacs å gjøre det. Tidvis er det jo veldig lav omsetning.

Småsparere som kjøper basert på kurs gjør gjerne mye annet rart også. Er det egentlig disse vi ønsker som med-aksjonærer? Personlig vil jeg si at akkurat dette er et argument MOT splitt.

3 Likes

Dette med lav kurs kan jo også gi en annen psykologisk effekt om den faller, hvor folk kan oppfatte en kurs på 3 - 4 kroner som en aksje i krise, selv om det “bare” hadde vært tilbake til start i forhold til ULTI sin IPO.
I mine øyne bør ULTI vente med den typen grep.

4 Likes