Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Når det er 15% “løse” aksjer i selskapet så holder det lenge at Norge og Sverige oppdager de. Er vel 460 Sharevillebrukere som eier Ultimovacs, kontra ~1000-2000 i de andre norske biotekene. I tillegg har de færre nordnetaksjonærer enn de fleste andre.

Tror egentlig du kan halvere dette tallet. “Hodling” er mye mer vanlig blant små og store privataksjonærer uten for topp 50 enn dere som er mest aktive ser ut til å tro.
I den grad jeg kan bruke meg selv som målestokk, kjøpte jeg en relativt stor post da annemax solgte seg ned (takk for anbefaling og info dengang:-), og har hatt presis 0 handler i Ulti siden. Det samme gjelder konen. Hun setter inn maksbeløpet, kr. 40.000 på Nordnett IPS hvert år, handler aksjer og logger ikke inn på kontoen igjen før året etter.

2 Likes

Det kan være du har rett i det. 15% var bare et røfft anslag på aksjer utenfor topp 50 men det er jo såklart ikke noen som sier at alle under topp 50 selger og alle på topp 50 sitter i ro =)

Hovedpoenget er uansett at enkle undersøkelser hos NON og Shareville viser en enorm differanse i småaksjonærer hos de respektive biotekselskapene. Min teori er at det er en viss sammenheng mellom tid på børs og antall aksjonærer, og konklusjonen jeg kommer til er at det sannsynligvis vil utjevne seg det neste året. Det passer også godt med når top line-data fra INITIUM kommer, men også hva vi vet og tror vil komme nå i høst.

For å fleshe ut litt

Ultimovacs
image

Photocure
image

BergenBio
image

Nordic Nanovector
image

PCI Biotech
image

Targovax
image

Vaccibody
image

…og så legger jeg med Norwegian - flyselskapet - bare for moro skyld:
image

…og det urferske selskapet Flyr:
image

Det er grunner til å håpe på at Ultimovacs kan sitte i førersetet neste gang sektoren blir populær.

8 Likes

Sara Mangs(bro) :fist_left: får ett lite avsnitt i Aftonbladet på nett under en sak som handler om en annen kreftvaksine i dag

bilde
bilde

9 Likes

(Ultimovacs opp foreløpig ~6% intradag, på ny ATH 117,4)

Tre major value inflection points er mulig på kort sikt, og chartet ser helt enormt ut. Things are looking good.

5 Likes

Danmark er sørover. Antall aksjonærer, aksjeforum osv

Aha, trodde du mente sør for Sverige, ikke Norge. Tror det knapt finnes kjennskap til selskapet i Danmark enn så lenge.

Edit/bonusmeme fordi ATH:

indeksfloat

2 Likes

Hvordan anser dere mulighetene for en splitt i Ultimovacs ila de kommende månedene?

Og hva oppnår man med det? Er to tiere mer verdt enn en tjuekroning :grinning:

Da foreslår jeg at du leser deg litt opp på hva en aksjesplitt er, hvorfor det gjøres og hvilke potensielle fordeler det innebærer.

Hva er fordelene med en aksjesplitt?

Du får flere aksjer!

Dette kan Anders Tuv - Investeringsdirektør i Radforsk og styreleder i Vaccibody alt om, og jeg har full tiltro til at styret i Ultimovacs gjør akkurat det som er best for både selskapet og aksjonærverdier.

2 Likes

Det er ganske teit, men det finnes maaange småsparere som kjøper aksjer basert på kurs og ikke mcap.

Ergo vil Ultimovacs til kurs 11,7 fremstå som billigere enn Ultimovacs til kurs 117.

Selvom mcap er lik.

2 Likes

The biggest advantage of a stock split for an equity shareholder is the increase in his/her ability to buy more shares of a premium company.

Det er det viktigste argumentet slik jeg ser det. I tillegg bidrar det (ofte), som andre er inne på, til mer retailinvestering / likviditet.

Joa - i tilfeller der et verdipapir er verdsatt høyt, er jeg tilbøyelig til å kjøpe argumentasjonsrekka. Men ikke når kosten per aksje 117 kr

For et eller to år siden, så ville jeg også sagt at det bare er tull. Men etter å ha sett dynamikken i hvordan markedet har priset aksjer i det siste, så tenker jeg at en splitt er noe man faktisk bør gjøre nå når kursen har stabilisert seg på over hundre kroner. Men 1:5 ville være mer naturlig enn 1:10 pt. Er ikke noe bråhast, men absolutt noe vår finansdirektør bør vurdere.

5 Likes

Amazon går jo som en kule da selv om den koster 3400 USD per aksje :laughing:

Ja da. Og Maersk og Berkshire Hathaway. Men da blir liksom det en annen greie - “se hvor mye denne har steget!”.

Du er inne på noe der :grinning:
Fra spøk til alvor så tror jeg absolutt det er et poeng det som tas opp her. Psykologiske aspekter skal ikke undervurderes.

Husk at i USA kan man kjøpe fraksjoner av en aksje hos nettmeglere.

Så høy kurs på en aksje har ikke lenger noe særlig å si

3 Likes