Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Du må ha et vedtak på generalforsamling for å gjennomføre en splitt

Det er selvfølgelig ikke noen fornuftig grunn til aksjesplitt i ULTI nå. At småinvestorer og kortsiktige ønsker det er uvesentlig.

1 Like

Jeg er både en småinvestor - og tidvis kortsiktig - men har aldri slått meg at man bør splitte opp en aksje - med mindre verdien blir så høy at det blir vanskelig å gjøre kjøp på fornuftige intervaller som 10.000, 20.000 kr :stuck_out_tongue:

Det er på ingen måter en selvfølge selv om jeg heller ikke tror det kommer før årets utvikling av selskapet er fullført og kursen er en del høyere enn nå.

Men - mange selskaper gjør aksjesplitter for å øke antall aksjer i markedet og omsetningen av aksjen, og i så måte så er det veldig logisk for Ultimovacs å gjøre det. Tidvis er det jo veldig lav omsetning.

Småsparere som kjøper basert på kurs gjør gjerne mye annet rart også. Er det egentlig disse vi ønsker som med-aksjonærer? Personlig vil jeg si at akkurat dette er et argument MOT splitt.

3 Likes

Dette med lav kurs kan jo også gi en annen psykologisk effekt om den faller, hvor folk kan oppfatte en kurs på 3 - 4 kroner som en aksje i krise, selv om det “bare” hadde vært tilbake til start i forhold til ULTI sin IPO.
I mine øyne bør ULTI vente med den typen grep.

4 Likes

Holy crap: 1078 ATH.

14 Likes

Hvem selger? Øker totalt antall aksjonærer, altså at svenskene kjøper fra nordmenn som gevinstsikrer?

Just presis.

3 Likes

Skal jeg gjette så er det mange norske tradere som står på utsiden nå fordi de ikke så denne bevegelsen komme. :innocent:

2 uker til q4 og mer spenning.

2 Likes

Skal svenskene få sitt Statoil fra Norge alikevel…

1 Like

Jeg har brukt en kveld på sette meg inn i reglene for OSEBX og estimert hvor mange ULTI aksjer indeksfondene må kjøpe ifm. indeksendringen som trer i kraft førstkommende mandag. Svaret er 308k aksjer.
Men kjære dere, ingen desperat hodling de neste dagene :innocent:

Detaljer:
OSEBX er vektet etter market cap men justert for free float. Denne justeringen innebærer at eiere med en andel >5% trekkes fra market cap. Basert på dette beregnes free-float faktor som rundes av til nærmeste 5%. For ultimovacs besittes totalt 12 063 096 aksjer av eiere med andel >5% (Gjelsten, Canica, Watrium, Inven2). Totalt antall utestående aksjer er 32 003 261. Dette gir en free float faktor på 0.6 og free-float mcap 2.25 BNOK på dagens sluttkurs 117.2. Free float market cap til hele indeksen er per i dag 1595 BNOK. Dermed blir mitt estimat av indeksvekten til ULTI 0.141% basert på sluttkurser og offentlige data 15.9.

Det er 6 indeksfond som følger OSEBX. Forvaltningskapitalen til disse er 25.6 BNOK, hentet fra Morningstar oppdatert 31.8 og justert for indeksbevegelse fram til 15.9. ULTI komponenten skal da være 25.6BNOK*0.00141 = 36.1 mNOK som tilsvarer 308 000 aksjer på kurs 117.2.

42 Likes

Her kan man jo virkelig håpe på at bull scenario data faktisk vil lede til bull scenario kurs også. Jeg skal ikke messe mer om investeringstesen for de neste månedene og de neste årene, for den kan alle på TI nå.

Solid stykke research, @Tekk

2 Likes

De 3 siste dagene har det vært omsatt tilsammen 300 000 aksjer eventuelt + darkpools?
Noe av dette kan jo ha vært fondene som vekter seg opp?

Holy IKEA: 1174 og enda hundre nye.

Edit:

indeksfloat

17 Likes

2 års data fra melanomstudien / Keytruda, er disse langt unna ? Det blir vel en veldig god førjulsgave, eller? Hold på hatten.

Q4 ;->

komplett setning

De kom 30. september i fjor, og med deres hang til å forskuttere tidspunkter så tipper jeg de kommer på tampen av neste uke, eller uken deretter.

Edit:

Det er dørgende stille i tråden samtidig som aksjen setter ATH etter ATH. Og det er akkurat slik vi liker det.

8 Likes

Hvor mange aksjer ble egentlig omsatt i dag?

investor.dn.no viser 193421
TradingView viser 268421

Det pleier aldri å være forskjell mellom disse to.:thinking:

Gått en del utenfor børs ser man bl.annet av Avanza sin handelslogg:

Antar investor.dn kun viser handel over “vanlig” marked/børs (XOSL).

1 Like