Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Slik ligger det an. Og det er i beste fall upassende og lite gjennomtenkt.

Jeg tenker vi som aksjonærer kan snakke med aksjene våre, og så får Radforsk og Co. ta tak i resten.

1 Like

Om der ikke allerede er et etisk råd i Radforsk sfæren, så bør det opprettes og dette bør være første sak på agendaen.

1 Like

Fy fa**

Agendaen er jo så klar at det smerter - noen skal ha flere aksjer for mindre penger

Straffbart? Neppe - inntil den dagen karma gjøres gjeldende og det bestemmes hva man skal gjenfødes som i sitt neste liv

Får inderlig håpe at det blir en oppvask av dimensjoner her - innsidekjøp utgår vel da disse gutta sannsynligvis er å regne som å sitte på innsideinformasjon 24/7

Får inderlig håpe at Ultimovacs i det minste kommenterer dette stuntet - ber folk heller ikke glemme at det er folketrygdfondet som har lånt denne slasken høygaffelen han nettopp stakk i magen på selskapet

Husk at aksjene skal kjøpes tilbake. Da kan det bli motsatt effekt, forutsatt at selskapet fortsetter å levere og “anstendige aksjonærer” (finnes de?) kjører kursen videre opp.

Spørsmålet her er hva pokker disse nissene tenker med som kjører et slikt stunt blant kjentfolk, kollegaer og “venner” i samme sektor. Det er noe som skurrer.

3 Likes

Målet er jo allerede oppnådd (!)

Hans fettere , naboer og meglervenner har jo uansett kommet seg inn billigere foran et kommende år som må antas å kunne bli eksplosivt. Hva så om det tar et symbolsk tap på den potten de har shortet?

Beklager at jeg blir en smule engasjert… Men jeg hater i utgangspunktet shortere - og denne typen short… Nei - får unnlate karakterbeskrivelser som fører til utestengning (Selv om jeg tror at ord som “hestkuk”, “drittsekk” og “banantryne” er akseptert av norsk rettsvesen å ikke være ærekrenkende)

De er jo utrolig griske om de mener at aksjene kan kjøpes tilbake ennå rimeligere. Fortjenesten på stuntet om de allerede har kjøpt tilbake er jo flere mill. Nå er det småtradere som ikke tør mere tror jeg da.
Kanskje Vaccibody har mål om oppkjøp av Ulti?

1 Like

Folkesvikerfondet har vel lånt ut 2 Mill aksjer i nanov. Så det er samme suppa der…

1 Like

Folketrygdfondet er så sin sak. Det er hvem som har lånt aksjene som er den store ROSA elefanten i rommet her.
Se lenger opp.

Det må være dette. Case solved.

Ja det en del av det. Men det vet man vel ikke sikkert før det dukker opp over 0,2%.

Men at vårt eget pensjonsfond legger til rette for nedsalg i norske utviklingsbedrifter syntes jeg er forkastelig.

Som jeg skrev i chatten da jeg oppdaget dette i går, så er shorten bare hevn for at jeg har skrevet negativt om Vaccibody her på TI. Så enkelt er det!

3 Likes

Nå snakker du stygt om rosa elefanter… Mannen dette gjelder burde jo miste alle styreverv, bli rullet i tjære og forvist fra alt som heter handel over børs

Beklager :sweat_smile:

Store langsiktige eiere som pensjonsfond, må forsøke å skaffe seg mest mulig avkasting. De kan ikke skaffe seg gevinst på trading, slik mange her driver med. Sålenge utlån av aksjer til shorting er lovlig ville det være en forsømmelse å ikke benytte seg av det. Om de ikke var trygg på investeringen ville de selvfølgelig ikke gjort det. Da ville de forsøkt å selge seg ut. Noe som også ville presset kursen kraftig ned.

Kan vi IKKE ta en generell diskusjon om shorting er ok her?

Det graverende i denne saken er ikke at biotek shortes, det er at det sitter folk som shorter et Radforskselskap i et styre ledet av Radforsk.

18 Likes

Du har rett, beklager

Sverige plukker opp shortaksjene, 1382 ATH.

3 Likes

Jeg er enig at Radforsk bør klargjøre sine prinsipper om det er greit at styremedlemmer direkte eller indirekte er med på shorting av andre Radforsk selskaper. Det er flere gjengangere og det oppstår fort habilitetsproblemer og spørsmål som igjen kan skape mistillit.

Det bør også opplyses om denne transaksjonen har blitt meddelt på forhånd.

5 Likes

Det er jo ikke noe imponerende å senke kursen fra 150 til 130 på fire dager med 130k aksjer som du selger i et marked som ikke omsetter for mer enn +/- 200k. Men når det IKKE ER NOE som drar i samme retningen, så er det imponerende om de klarer å kjøpe 130k tilbake til lavere snitt enn de solgte for (sannsynligvis under 140) - særlig når nå hele verden vet hva som er den absolutt eneste grunnen til fallet, og det faktum at de må kjøpe dem igjen relativt fort. Aldri i livet om de tør sitte short når f.eks TENDU er ferdig og de Sousa skal fortelle markedet om de fulle ambisjonenene med TET.

11 Likes