Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Analytikerene forholder seg til statistikk, og innen onkologi er det så vidt jeg husker ca 5,1% sjanse for at ett nytt studie ender opp med en approval. Da blir det litt tidlig å estimere verdien av studiet allerede før det er startet.
Kan egentlig være like greit, de store estimeringhoppene kommer når fase 2 er bestått og inntil da kan dataene selv kjøre kursen opp på ett høyere nivå.

3 Likes

Når du tar inn NSCLC i valueringsmodellen din og setter setter lav LOA og lav markedsandel så spretter kursmålet rett i taket uansett fordi indikasjonen er såpass stor. I vaskmymoney er vel NSCLC priset til 10 milliarder uten sammenligning for øvrig.

4 Likes

Njæ, så i en tenkt situasjon hvor et selskap har annonsert oppstart av OG finansisert en randomisert fase 2 i lungekreft, så skal det være priset til null før første pasient er innrullert? :slight_smile:

image

Jeg sitter ikke på fasiten på når analytikerene bør estimere verdier men det er bare hva jeg tenker ligger bak det å avvente.

Fikk for øvrig hentet siste rapport som jeg har brukt og tallet er nå 5,3% fase 1 til approval og 10,8% for fase 2 til approval.

For de interesserte og hobbyanalytikere:

ClinicalDevelopmentSuccessRates2011_2020.pdf (4,5 MB)

4 Likes

12.4% for IO i din rapport.

Edit: Ikke at 12.4 er et høyt tall, men det er 133% høyere enn 5.3😉

1 Like

Nettopp. Og 10% LOA i lungekreft er snadder for et rNPV-regnestykke. Man må jo tørre å være litt fremoverlente. UV1 har særdeles godt rasjonale i lungekreft.

Dessuten så er dette immuno-oncology, som innehar et noe høyere LOA.

Dersom det er sånn at denne fase 2-studien kan brukes for å informere fase 3, og det er 20% LOA herifra til mål, så er det diskonteringstid og disk.rate som bestemmer rNPV sammen med peak penetrasjon.

Vi vet fra før av om rasjonalet for å prøve UV1 i lungekreft. Den franske studien viste at Th1- T-cellene i langtidsoverlevere var spontant de samme som de UV1 lager. Og de innledende fase 1-resultatene fra UV1 var også veldig lovende.

Denne studien er rNPV-messig en BOMBE og i mine øyne skjønner vi kanskje ikke hva vi sitter på nå. Jeg tipper vi ser en delayed reaksjon i markedet på prisingen av aksjen nå, og at dette vil komme utover vinteren.

Kanskje hjulpet av en siste RCT eller noe annet. Hvem vet.

11 Likes

Jeg tror, nå som read-outs på fase 2 er relativt nærstående, så vil de aller fleste BP se fase 2 data før de evt legger inn et bud. Det har noe med at 1) studiene er allerede er i gang og en positiv fase 2 gir mye høyere confidence for hva man forventer i fase 3 og 2) cancervaksiner er ikke house-hold drugs enda slik at man trolig vil se fase 2 før man man går «all in» på plattformen.

Slik jeg har forstått har selskapet selv også lagt opp til deal post fase 2 data siden det er her de får høyest verdi.

BP betaler gjerne skjorta, da det historisk har lønt seg hva angår ny teknologi hvis man har proof of concept. BMS kjøpte MedaRex for 2.4B $ i 2009. De fleste mente at dette var alt for høyt og at ledelsen var blir kokko. MedaRex lagde antistoffer. BMS har tjent tilbake skjorta og tjent nok penger til flere Armani dresser med MedaRex antistoff plattformen.

Curiosa, MedaRex kjøpet til BMS har trolig yieldet mer value enn Pfizers kjøp av Wyeth, Merck kjøp av Schering-Plough og potensielt Roches kjøp av Genentech - hvis man sammenlikner hva disse dealene kostet (skjedde omtrent samme tid) vs hva man har fått ut av dem. BMS hadde ikke vært ledende på IO hadde det ikke vært for at de ikke kjøpte lille Medarex som få hadde tro på og alle mente BMS betalte overpris.

14 Likes

Ja, dette er definitivt mest plausibelt og uttalt strategi fra sjefen selv. Når det er sagt, så kan man vel ikke utelukke at en av CPI-gigantene er villige til å bla opp nok til at en avtale blir aktuelt før avlesning.

Personlig holder jeg det som mer sannsynlig at de inngår en form for partnerskap på TET-plattformen. Og at det er enda nærmere i tid enn avlesning.

3 Likes

Selskapet er så flinke til å informere markedet, og vi her på TI følger så godt med, at ingen stilte spørsmål til Q i går. Bortsett fra stakkars Patrick Ling i DNB da. Han skriver i den oppdaterte analysen at INITIUM avleses ved 74 events, og det var også misforståelsen i det eneste spørsmålet som ble stilt til de Sousa i går (som var om poenget jeg allerede hadde skrevet her på TI). Og selv om altså de Sousa også i svaret sa at det er 70 events, så klarer han å skrive 74 i analysen etterpå. Og han her får faktisk lønn for å opplyse folk om selskapet!

6 Likes

Ling skal ikke beskyldes for å ha stålkontroll på materien (ref: Oncopeptides) og må således unnskyldes.

En litt mer positiv (for oss) utvikling er fraværet av innsidekjøp i markedet etter Q3 og de senere oppdateringene. Det gir hold til min teori om at de er i avanserte (late stage) samtaler om spikeren i kista (les: en julegave fra f.eks Roche) - Storyen mangler enda Tecentriq for å ha randomiserte proof of conceptstudier med de 5 mest verdifulle sjekkpunkthemmerne i markedet.

Tenk på det - minimalt med ressursbruk - maksimalt med story.

Hva tror TI? Vil Ultimovacs sette opp INITIUM-avlesningen til å bli enda mer spennende?

  • De vil forsøke alt de kan
  • Jeg tror de har startet nok nå
  • Jeg har ingen mening om emnet - Profetens ord er min lov

0 stemmegivere

4 Likes

Denne tråden har truffet på alt hittil. At fravær av innsidekjøp betyr at det er noe morsomt på trappene på (helt) kort sikt er en av de mer kvalifiserte spekulasjonene.

1 Like

På hvilke kurser skjedde de forrige innsidekjøpene?

Har vært flere, så må nesten sjekke NewsWeb. Poenget er at de har skjedd cirka hver gang muligheten har vært der.

Nå var jeg treig, de forrige innsidekjøpene var selvfølgelig emisjonen på 125kr. Men da er det vel heller ikke så rart at det ikke ble gjort noe mer kjøp nå?

Ref: NewsWeb

4 Likes

Det er et poeng, samtidig forventer jeg at ledelsen ville kjøpt etter Q om de kunne (og har gjort tidligere). De deltok ikke i emisjonen. Eneste du ser av innsidere som eventuelt (?) kan ha faktisk innsideinformasjon på den tegningslisten er en deputy board member.

Edit:

Altså, man får en følelse for denslags om man følger et selskap over lang tid. Så kan man tillegge den vekt eller ikke.

CEO har kjøpt ved flere anledninger tidligere, uansett hvor “dyr” aksjen var på gitt tidspunkt. At han eller andre ikke kjøper nå, etter alt som har skjedd av positiv fundamental utvikling, emisjon (og shortangrep) fremstår “mot normalt”.

1 Like

Flere inside handler i mai til rett under 80 kr f.eks

Men samtidig så kommer det jo en dag hvor insiderne synes de har nok aksjer selv, det er jo en personlig vurdering alle de tar. Så er jo ikke nødvendigvis sånn at de kommer til å kjøpe ved hver anledning fremover bare fordi det har skjedd før. Det blir jo veldig glasset halv fullt da, hvis insidere kjøper så er det supert tegn da det betyr at de syns aksjen er billig, og hvis de ikke kjøper så er det pga de vet noe som gjør at de ikke får lov og det er supert. Just my 2 cents.

4 Likes

Var ikke meningen at dette skulle bli en stor greie. Det er kun en kvalifisert spekulasjon i tråd med tidligere atferd og hvordan man etter hvert har lært selskap og ledelse å kjenne. Årsaken er tredelt: (i) presedens, (ii) aksjen har aldri vært billigere relativt sett og (iii) vi vet det er pågående dialog og stor interesse for (blant annet) nye studier.

Kall det U-gikta.

2 Likes

God dag

Angående informasjon til markedet…

Ultimovacs kom med kvartalsrapport i går. Store utgifter/kostnader og lite inntekter gjorde at resultatet viste en del titalls++ millioner i minus,

Bortsett fra en kort, «positivt» vinklet artikkel i FA, hvor overskriften forteller at pasientene hos ULTI øker, ble rapporten med store minus utelatt hos andre mediehus.

Børsmeldingen som ble sendt ut var en laaang historiefortelling om masse positive highlights, trials, pasienter, sponsorer og klapp på egen skulder. De store minustallene kom også med, de ble skviset inn helt på slutten, litt sånn kjapt og enkelt…

Jeg har bladd gjennom en del Q- rapporter, og inntrykket mitt er at de fleste(alle) selskaper som leverer negative rapporter med store tap, nærmest blir lynsjet av de fleste medier og forum.

Da er det jo godt å se at enkelte selskaper hvor de rette kjenner de rette, unngår slik negativ omtale når tapene må offentliggjøres…

Mvh

3 Likes