Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Blandet studier her, takk for korrigering

Ja vel? Jeg tror altså ikke det.

På hvilket tidspunkt får du 40 events i kontrollarmen da? Og hvordan regner du ut det?

Det er et viktig poeng her at kurven flater veldig ut rundt mPFS. Så man må etter dette vente mye lenger (heldigvis for pasientene) på hver event.

Ja, var også slik jeg forsto beskrivelsen din. En summering av sannsynligheter for progresjon for hver enkelt pasient gir forventingsverdien for antall events på gitt dato. Du har altså summert over en sannsynlighetsfunksjon (kall det gjerne noe annet, men denne samlingen av sannsynligheter er en funksjon av tid fra rekruttering). For kontrollarmen så antok du checkmate-067, det jeg var nysgjerrig på var bare hvordan du endret sannsynlighetene når du antok effekt av uv1. Ikke ekstremt nøye altså;)

Jeg har ikke beregnet endrede sannsynligheter for PD events i eksperimentell arm - de er bare definert ut fra differansen til 70 fra kontrollarm. Men det kan man selvfølgelig gjøre. Man kan altså finne ut hvor mye over PFS kurven for eksperimentell arm havner dersom man f.eks. får en 40/30 fordeling. Problemet her er at fasongen på kurven sannsynligvis ikke blir lik. Så det blir fort en litt spekulativ øvelse. Men kan selvfølgelig være interessant :smiley:

Takk d gir mening :+1:
Da får du en unik fordeling (kontroll/eksperiment) knyttet til hver avlesningsdato ja.
Jeg liker de ryddige antakelsene og du fikk verdifull informasjon ut av Checkmate-067.
Det er nå raskt for deg å skjemme oss bort med en graf med avlesningstidspunkt på x-aksen og events i eksperimentell arm på y-aksen :slightly_smiling_face:

Å knytte dette tilbake til mulige kurver i eksperimentell arm er neppe super relevant, i så fall burde man på lik linje prøve ut forskjellige kurver for kontrollarm (det essensielle her er jo at eksperimentet er randomisert). Mye arbeid ift til nytte?!

Det er godt mulig du har rett. Min modell var i utgangspunktet kun brukanes til å finne tidspunkt for mPFS hvis gruppene var like, så det er ikke grunnen til at jeg stusste. Jeg gjorde imidlertid en grov sanity check på din modell på følgende måte.
I perioden 20 august 2021 til 30. desember 2021 inkluderte de ca 36 pasienter. Hvis vi for enkelhetsskyld sier at mPFS for kontrollarmen er et år (ikke 11.5 mnd) så bør halvparten av kontroll gruppen som ble inkluderte i dette tidsintervallet ha progrediert ved samme tidspunkt året etter. Det gir 0.5 x 36 x 0.5 som gir 9 forventede eventer i kontroll gruppen som ble inkludert i samme periode for et år siden. I modellen din så gikk du fra 20. august til 30. desember med 5 ekstra PFS eventer i kontroll gruppe. Jeg får ikke dette til å henge helt i hop. Godt mulig jeg gjør noe feil her, men det var dette som fikk meg til å stusse over estimatet ditt.

Det som blir feil i din måte å tenke på her, er at de pasientene kan ha progrediert før den perioden også (og faktisk med mye større sannsynlighet).

Hvis mPFS i gruppene er like, så får vi naturligvis 70 events før mPFS er oppnådd i noen av dem. Min beregning gir forøvrig mPFS (39 events) i kontrollgruppen (11,5md) 27. november.

1 Like

Takk for svar!

Fra 9:20-10:05 er ett veldig godt innspill fra Einarsson i siste podcast. Anbefaler alle å høre .

1 Like

Noen som forstår noe av det som skjer nå?

Noen som vet en større aktør som nå tømmer seg? Voldsomt fall på en ellers veldig fin kvartalspresentasjon

Og hvorfor skulle de tømme seg om alt ser så bra ut

Jeg er ny småaksjonær og setter meg inn i caset. Også ny i biotek generelt. Er altså sentimentet i sektoren så svakt at en utsettelse med et kvartal skygger over en ellers god rapport og fører til et så voldsomt kursfall? Interessert i å høre deres tanker.

Tok litt ULTI her nede ved 75 ish. Får være grenser for hvor langt kniven skal falle…

Det er ihvertfall ikke fundamentale selskapsspesifikke grunner i Ultimovacs til fallet etter Q4.

Heller defor mot at dette er en investor som vil/må ut av andre grunner

Einarsson

Fundamentalt har selskapet levert over alle andres forventning gjennom hele 2021. Også flyttingen av INITIUM med noen måneder var ventet på forhånd og også i stor grad kommunisert av selskapet ved Q3. Men markedet bestemmer, og akkurat nå er det en eller flere aktører som SKAL ut mens ingen ønsker å kjøpe.

2 Likes

Ingen topp 50 som selger siste mnd.

Sentimentet er svakt, og det er få kjøpere - ingen tvil om det. Det vi ser nå derimot tyder på at en stor aktør tvangsselges over børs. Det, eller så er det en svært aggressiv short eller uvørent dumpsalg av aksjer fra en annen større akør. Fasit får vi ikke før med listene om noen dager.

Det hele fremstår fullstendig absurd.

3 Likes

Helt nydelig å sitte tungt i DSRT og Ultimo for tiden :partying_face: Bare å finne frem de lange brillene.

5 Likes