Noen som kan oversette?
Enkelt oversatt: det er good shit.
Man viste at man klarer å øke biotilgjengeligheten, stabilitet og aktivering av T celler samtidig som at man viste at man ikke aktiverer uhensiktsmessig betennelse når man gir en peptidvaksine som tar i bruk TET teknologien.
Nå er ikke jeg en fagperson som deg, men selve rasjonalet med å anvende byggeklossen i et globalt og generasjonsoverskridende vaksinasjonsprogram som primer i en plattformteknologi, fremstår ganske spicy.
Ja, dette kan bli vanvittig stort hvis det funker. En fin ting å ha i enhver portefølje.
Jeg har litt dårlig samvittighet overfor pasientene med prostatakreft som er med i denne studien når jeg skriver det, men jeg liker godt at de omtaler TENDU som “[To] Test safety of TET technology-based vaccine in Prostate Cancer patients” og ikke som en “test av TENDU-peptidene” - At det blir veldig tydelig at dette først og fremst er en ny adjuvant og ikke antigenene i denne studien som er greia.
Hvorfor?
Literature validated prostate cancer epitopes (class I and II) were combined and assessed
in a TAP translocation assay along with peptide synthesis/purification efficiency and
optimal peptide processing (in vitro). This generated optimized SLPs for further
production and testing (LUG1-5). A known immunogenic NY-ESO-1 derived SLP was also
included (LUG6, Fig 1E).
Det ser jo ikke ut som noe de bare har funnet opp på 5 minutter for å få det i klinikk.
Gode resultater her. Er vel en konkurrent til Ultimovas dette?
På dette tidspunktet i investeringscaset anser jeg det er svært positivt at man ser mer data som tyder på at peptid-tilnærmingen faktisk funker. IO viser sterke data som tilsier sette.
INITIUM (og resten av Ultimovacs sitt brede fase-2 program) leser av nesten 3 år før IO sin fase-3 i melanom. Når selskapet søker BP-partnerskap for UV1 basert på avlesningene som kommer fra og med (forventet) tidlig 2023, så er jeg trygg på at en partner vil kunne designe pivotale studier / path-to-market som (hvis nødvendig) hensyntar IO sin fase-3.
Da bør vel Ulti ha bede data en IO nå i fase 2 som avleses i 2023, for å få en deal med BP.
Hvorfor det?
BP satser på de beste resultater. Kan bli en ny SOC.
Som du sikkert har lest i innsiderchatten for to dager siden, da vi diskuterte disse resultatene fra IO Biotech, så er altså deres pågående fase III ferdig først om over tre år. Det er defor ingen sjanse for at IDO102/103 blir SoC før om lenge.
Det som ble presentert på AACR var forøvrig kun en oppdatering av data man allerede visste var veldig gode, og som ble diskutert her på forumet for vel et og et halvt år siden også av tidligere CEO i Ultimovacs. Hans konklusjon var også at dette ikke er en direkte konkurrent. De direkte konkurrentene er de som har hTERT som target, og det er realistisk sett kun Inovio og Invectys.
Enig i det.
Men vil BP satse på Ulti, om deres kliniske data er dårligere en IO etter fase 2?
Data fra IO er sammenlignbare med Ultimo sin fase I med pembro og N=30. INITIUM er en randomisert og mye større studie.
Er det en ting jeg har lært etter et par år i biotekverden er det at det er lite vits å sammenligne epler og gassgriller. (Les, det er lite vits å sammenligne ublindete og atpåtil uavhengige studier)
Hvorfor?
Fordi vi vet for lite om pasientene i de ulike studiene. Hva er forskjellen i inklusjonskriteriene? Kan pasientene defineres som «like syke» i begge studiene? Har pasientene blitt behandlet tidligere? The list goes on.
Punkt 2 er;
Hvor store er studiene? Er studiene robuste, med mange pasienter og gjerne sammenlignet mot en kontrollarm?
I dette tilfellet er svaret på det nei. Denne studien er vel singel arm med 30 pasienter PT.
Å sammenligne en studie med 30 pasienter mot U sin studie på 30 pasienter kan man såklart gjøre, men begge studier lider fortsatt av «the law of low numbers» så hvor mye verdi man kan trekke ut av en sammenligning kan man spørre seg.
Som @h3nk1 sier, gir denne studien (i likhet med U sine studier) GODE SIGNALER på at en peptidvaksine kan fungere. Og det liker vi.
Men vi er årevis unna å kunne konkludere om dette er ny SOc behandling. Det skal renne mye vann under broen før den tid. Faktisk skal U lese av ALLE sine 5 fase 2 studier før den tid.