Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Om ikke du aksepterer datarisiko er ikke dette sektoren for deg, uansett om du handler i Norge, Sverige eller Nigeria.

4 Likes

Det jeg har satset noen av pengene mine på i Ultimovacs er at hvis UV1 har effekt vil selskapet bli meget verdifullt.

UV1 har svært lite bivirkninger og kan brukes sammen med noen av verdens mest solgte kreftmedisiner som Keytruda, potensielt innenfor mange indikasjoner. Kreftmedisiner som snart går ut på patenter. Disse patentene kan muligens forlenges ved å kombinere med UV1.
UV1 har relativt lang gjenstående patenttid.

UV1 er superenkel å bruke ved å sette en (to?) sprøyte(r).

Ultimovacs trenger ingen penger før i 2024, men allerede i løpet av første halvdel av 2023 vil vi ha meget sterke indikasjoner på om UV1 fungerer eller ikke fra de første fase2-studiene. Hvis UV1 fungerer vil vi i løpet av et par år ha solide fase2resultater innenfor flere verdifulle indikasjoner.

Jeg har vurdert nedsiden til potensielt 100 % og har derfor bare satset noe av pengene mine.

Jeg tror at hvis selskapet lykkes vil det kunne bli verdt langt nord for 100 milliarder kroner. I dag er selskapet verdt 2,6 milliarder kroner.

Jeg tror sannsynligheten for at de vil lykkes er veldig mye høyere enn 2,6 %. Ved å bruke enkel sannsynlighetsregning kommer jeg frem til at jeg anser risk/reward som meget god i Ultimovacs.

Korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått noe.

6 Likes

Studier kan ikke feile i svensk bio? Dæven man lærer noe nytt hver dag.

1 Like

Biotek har utgjort den absolutte bånn i bøtta det siste året. Og ser man litt lenger har flere falt godt over 90 prosent fra ath. Med andre ord; total kollaps.
Antagelig er biotek ikke noe man skal anbefale til slekt og gode venter man ønsker å beholde. Det er for spesielt og risikofylt, og det er vel derfor så få meglerhus følger disse selskapene.
Men skal man først satse på et par selskaper her, er Ulti et av de beste, etter min mening. Både når det gjelder studier, økonomi, ledelse og aksjonærbase.
Et annet er Pho der også risikoen er langt mindre enn hos andre i sektoren.

Fornybar har vært en folkeopplyser rundt Ulti og en veiviser inn i Ulti for mange med meg da den i en halv evighet lå på rundt 40. Så han har sin ord i behold, selv om hele sektoren har hatt et dramatisk år bak seg.

6 Likes

Her føler jeg for å korrigere litt. Det vi får i løpet av første halvdel 2023 er ikke bare meget sterke indikasjoner på at UV1 fungerer eller ikke - det har vi allerede fått i fire fase I studier med gode historiske sammenligninger. Det vi får allerede innen 12 måneder er resultatene fra to randomiserte studier som vil fortelle oss om UV1 fungerer med statistisk signifikans som meget sannsynlig er helt på høyden med store fase 3 studier. Innen 12 måneder vet man om UV1 er en revolusjon eller ikke.

10 Likes

Takk for korrigering. Jeg er ikke uenig. Jeg skriver “meget sterke indikasjoner” fordi det som regel av en grunn krevers ytterligere fase 3 studier. Men som du har vist i tidligere innlegg kan resultatene være så gode at de er statistisk signifikante.

Det er jo nettopp fordi vi har såpass lovende resultater fra så mange fase 1 studier, med til sammen ganske høy n, at jeg tror sannsynligheten er relativt høy for at UV1 har svært god effekt.

3 Likes

Om resultatene er gode nok for fase 3 i de to indikasjonene, så er det revolusjonerende uansett om det er bekreftende studier etter betinget godkjenning eller vanlige fase 3 med en partner. Om resultatene ikke er gode nok for å tiltrekke seg en partner, så har jeg ingen tro på at det noen gang kommer til å skje (selv om CEO av taktiske årsaker holder denne muligheten åpen foreløpig). En evt. partneravtale er jeg overbevist om at vil bli annonsert veldig kjapt etter resultatene foreligger.

Og det uvante i norsk biotek er at det er ingen ting som kan forhindre at det bare er 12 måneder til vi vet alt dette!

4 Likes

Strengt tatt kanskje bare 7 - 10 måneder? Eller er det for optimistisk?

1 Like

Nei, jeg tror altså man for alvor kan starte feiringen om bare seks måneder. Men «alt» vet vi nok først nærmere tolv.

3 Likes

Det er vanskelig å ta innover seg hvor stort det vil være å vise at UV1 gir klinisk nytte for pasientene (ca 20% forbedring av effekten av sjekkpunkthemmere alene). Vi håper selvfølgelig på enda bedre effekt, men et slikt resultat vil informere videre fase 3-studier og det må vi se på som veldig solide, og ikke minst, verdifulle resultater.

Vi må huske på at det til nå ikke er noen som har greid å vise særlig effekt av immunstimulator + sjekkpunkthemmer i randomisert setting. Vi har sett failures fra generelle immunstimulatorer som onkolytiske virus og den mer kjente BEMPEG.

Selv om jeg ikke er klar på mekanismene , så tyder i hvert fall det for meg på at kroppen ikke selv har laget eller får til å lage RIKTIGE T-CELLER hos de pasientene som ikke responderer på sjekkpunkthemmere (de må man anta produserer riktige t-celler som får til å ta ut kreften ved hemming av sjekkpunkter) men fikk onkolytisk virus / BEMPEG. Var det forståelig?

I mine øyne er rasjonalet for å gi kroppen oppskriften på T-celler vi er veldig sikre på er relevante og har kreftdrepende egenskaper (selektert fra langtidsoppfølging av tidlige pasienter med andre telomerase-vaksiner) en mye mer spesifikk og logisk fremgangsmåte, og jeg ser med spenning fram til readout.

Kreft er såpass forskjellig fra pasient til pasient og fra tumor til tumor, at heller ikke UV1 vil være løsningen på kreftgåten i metastatisk setting, MEN, i mine øyne burde den ha en solid sjanse til å øke andelen respondere og enda viktigere - langtidsoverlevere.

Rasjonalet for vaksinen er universalt, men også det må vi ha randomiserte data på. Et value inflection point for oss er at positive resultater fra INITIUM og NIPU vil drastisk øke sjansen for det, og det vil drastisk øke verdien på selskapet - som nå er på fattige 250mUSD. Den samme summen som verdens ledende sjekkpunkthemmer Keytruda selger på FEM dager. (5bUSD/90)

Verdien av å forlenge patenter/gi større markedsandel til en sjekkpunkthemmer ved å tilby en vaksine sammen med produktet? En vaksine som gir bredere respons og lenger overlevelse?

Bare Keytruda selger nå for 200 milliarder i året.

Dette er i mine øyne tidenes value proposition for norske biotekinvestorer.

29 Likes

Spennende å se om det blir et pump & dump-raid i Ultimovacs også.

Skal forsøke å få med meg noen gode nyheter i oncopeptides før jegkommer over til ultimovacs med litt mer. Har aksjer enda men tør ikke selge onco enda. Ble litt bekymret med de siste overlevelses tallene i kombinasjon med pembro, men jeg liker signalene fra rekrutteringen. De legene ser jo at det fungerer og derfor prøver de få inn flest mulig i studiene. Det var vel hele forklaringene på nanov elendige rekruttering. Legene så det ikke fungerte og gadd ikke rekruttere. Motsatt i initium etc. det ble nevnt i radforsk med Jens Bjørheim tidligere også.

1 Like

Hva er neste triggerpunkt for ulti, er det 3 års OS melanoma i Q4 eller kan vi vente oss noe tidligere?

Får håpe at FPD i LUNGVAC kommer før det vel og evt at NIPU er ferdig rekruttert.

2 Likes

Det kan også komme en ny fase 2 studie med sponsor, det har vel vært luftet som en mulighet på kvartalsrapport og radium-podcast, uten at jeg kan oppgi kilder på informasjonen akkurat nå.

Skuffende at Longvac som en hel-norsk studie ikke er kommet i gang enda. En studie som har et enormt potensiale, men begynner nå å lure på hva de somler med i Drammen.

Det er vel en litt bombastisk uttalelse. Oppstart var planlagt H1 22 å ferien er over hvert øyelokk. Ikke utenkelig med 1.pasient melding nå i August.

2 Likes

De benytter jo alle større norske sykehus så hadde forventet bedre!
Er det at vi i Norge ikke har en kompetente sykehusledere til å lede slike studie, eller går det på den norske kulturen med at private kommersielle selskaper ikke skal stå bak kreftstudier?

Det var da voldsomt som du slengte pisken på en studie som er 1 mnd over guiding. Sånt skjer.

Det sagt, så spiller det i det store og hele null. Det vi venter på er readout av INITIUM og NIPU som er begge er bortimot ontrack tross 2+ år med pandemi.

For still deg dette spørsmålet:

  • Om INITIUM og NIPU leser av positivt, gjør det deg da noe å vente 1-2-3mnd ekstra på Lungvacc?

  • Om INITIUM og/eller NIPU leser av negativt, kommer du da til å sitte å vente på Lungvacc readout?

1 Like

Det bør være soleklart at INTIUM og NIPU er de essensielle studiene i første omgang.
Og risikoen på nedsiden ligger her, da negative resultater vil medføre stor tvil om effekten av UV1 i kombinasjon med immunterapi, og aksjekursen vil da trolig gruses.