Hva har du drukket for noe? Sier da vitterlig ikke at å starte nye indikasjoner betyr 0, men at en utsettelse på 2-3mnd betyr 0, for en studie som skal lese av etter INITIUM og NIPU - det står jeg 100% for.
Jeg skjønner frustrasjonen til folk rundt at de kliniske forskningsorganisasjonene/sykehusene Ultimovacs har valgt å starte studier med ikke leverer nøyaktig som de forespeiler på oppstart. SÆRLIG nå fordi kursen har vært i en dalende trend etter den fantastiske opptredenen på høsten i 2021.
Jeg er likevel av den oppfatning at det er en distraksjon fra det som virkelig betyr noe - og det er resultater fra NIPU og INITIUM. Det er fint å følge med på utviklingen av kliniske studier, men aksjen har enten klappet sammen eller oppnådd en enorm vekst før disse resultatene i det hele tatt er mulig å skjelne trender i.
I min forrige post skrev jeg at bare Keytruda selges for 2500mill på 5 dager. 50 milliarder i kvartalet. 200 milliarder i året. OG det er økende over hele immunterapifeltet.
Dersom INITIUM og NIPU viser at tillegg av UV1 gir en klinisk meningsfull effekt (ca >20% økning i PFS/OS) er det en hendelse klinikere og børsen virkelig vil legge merke til. Er effekten merkbart bedre enn det snakker vi om en sensasjon.
Rasjonalet til UV1 er logisk og studiene er satt opp så vi får gode svar. Selskapet er finansiert langt forbi readout, og produktet er et kombinasjonsprodukt for et marked hvor
a) de store spillerne har medikamenter på vei ut av patent og jobber med å finne produkter å kombinere med for å øke patenttiden
b) de mindre spillerne ser etter muligheter for å finne kombinasjonsprodukter som gir de mulighet til å raskere spise av markedsandelene
I tillegg er UV1 et pipeline-in-a-drug produkt, som i likhet med en plattform er et enormt verdifullt produktkonsept. Det muliggjør en bred ekspansjon på positive fase 2-data, noe som igjen vil si at en avtale/oppkjøp basert på gode resultater burde gi oss som kjøper på disse nivåene og hele veien opp til dagens kursmål veldig god avkastning på pengene. Å se på BEMPEG-avtalen mellom Nektar Therapeutics og Bristol Myers -Squibb er ikke ulogisk, men man må tenke på at UV1 vil være validert klinisk når de er klare for en deal — med mindre noen blir utålmodig og tilbyr en deal de ikke kan avslå før readout da.
Ser at det er stigende interesse og kommentarer om U også på forum på Finansavisen.
Har trua på at kurs på 80 tallet er nær forestående og at allerede i løpet av dagen kan man se tendensen.
Bio sektoren opp 3,80% opp på XBI i USA i går.
Bioteksektoren virker å ha snudd fra pessimisme til optimisme, og det er positivt.
Om noen uker er det Q2 hvor jeg antar de vil oppdatere på innrulleringen av TET og gi en nærmere guiding på når vi kan forvente news derifra. At øverste dosenivå er trygt ville vært en veldig positiv utvikling. I tillegg vil vi få en bedre oversikt over NIPU, og forumets statistikere kan si mer om hvordan sannsynlighetsrommet ser ut for readout av den. Det er ikke utenkelig at NIPU leser av før INITIUM, også med gode resultater. Jeg har tenkt litt på fremtiden og hva en kurs under 100 representerer slags mulighet for oss langsiktige. Husk også at failure betyr at vaksinering mest sannsynlig ikke fungerer og muligheten er tapt.
Når vi nærmer oss 1Q23 vil jeg anta at selskapet inviterer til en Capital Market Day for å oppdatere investorer på hva UV1 kan bli, men også for å fortelle om planene for TET. Selskapet har en pipeline-in-a-drug OG en plattform som skal utvikles, og her er det viktig å ha investorene med på laget. Implikasjonen av en god avtale for UV1 er således åpenbare for utviklingen av TET, som i tillegg har utlisensieringsmuligheter som leveringsteknologi. Ultimovacs har i tillegg egen R&D på antigener fra programmene deres som er klare til utlisensiering dersom UV1 viser effekt.
Disse antigenene kan bli populære da de bygger på den samme forskningen og logikken som UV1.
Om noen år kan vi sitte med et selskap som har
- ett utlisensiert produkt på en historisk gunstig avtale
- en STOR pengebinge til R&D og pipeline
- MYE oppmerksomhet fra verdensmedia og investorer og biotekselskaper
- en vaksineteknologiplattform hvor de forsøker å få kreftvaksiner inn tidligere i behandlingsparadigmet sammen eller før behandling med sjekkpunkthemmere
- samarbeid med statlige organisasjoner/store aktører om et profylaktisk vaksineringsprogram for høyrisk-pasienter
- stor R&D-virksomhet og utlisensiering av verdifulle antigener.
For min del ser jeg konturene av et fremtidig ledende kreftvaksineselskap, endog tidlig og ikke validert enda. Det blir veldig spennende å følge fortsettelsen og nivåene man kan kjøpe seg inn på nå fremstår som gunstige hvis de utvikler selskapet som jeg håper og tror.
Er det lurt å gå inn nå?
Anbefaler deg og lese deg opp. Du kan jo begynne med denne tråden. Se på teknisk, kursutvikling siste halvår mv.
Selskapet er inne i en periode nå hvor de venter på avlesning av den første av i alt 5 store studier. Den avlesningen er ekstremt viktig for selskapet og vil gi en solid pekepinn på hva man kan forvente videre, imo. Samtidig fortsetter de å utvikle selskapet og det kan når som helst komme nye partnersamarbeid i nye indikasjoner (f.eks litt tidligere i behandlingsforløpet). Jeg har forstått Carlos som at det nå er fase 3-studier de går for, så neste partnerstudie vil i såfall bli en fase 3-studie i samarbeid med big pharma og diverse organisasjoner.
Det er ingen ting som hindrer et selskap å starte en fase 3-studie rett fra fase 1/2 feks, men kostnaden er såpass høy at de vil trenge samarbeid for å få ned prisen. Den hendelsen vil nødvendigvis være veldig positivt for selskapet og oss aksjonærer, men betinger som sagt at det finnes aktuelle partnere og organisasjoner som vil gjøre studie i riktig indikasjon (tidlig i forløpet av kreft f.eks)
Man kan ikke vite sikkert når avlesningen kommer, eller om den da er positiv eller negativ. Det man kan anta med stor sannsynlighet er at det er høyere sjanse for en positiv avlesning jo mer tiden går, og det gjelder for NIPU også (en studie hvor pasientene sannsynligvis progredierer raskere og endepunkt oppnås raskere).
I mitt hode er man da i en situasjon nå hvor man kan kjøpe “rimelig” nå, eller vente til senere og mest sannsynlig kjøpe til dobbel pris eller høyere. Det faktum at man aldri helt kan vite hvordan readout blir gjør at jeg føler det er mer logisk å ta en beslutning nå og sette veddemålet enn å fremdeles måtte gamble, men fra langt høyere nivåer…
Just my two cents.
Mener du at de ikke vil gå for betinget godkjenning basert på gode data fra fase 2-studiene? Har Carlos skiftet holdning?
Jeg har inntrykk av at man hele veien har gitt uttrykk for at man går for dette forutsatt meget gode resultater fra fase 2.
Men så er jo spørsmålet hvilke resultater man kommer ut med, og ikke minst hva man legger i “meget gode resultater”?
Jeg kommenterte ikke på det nå. Nå kommenterte jeg muligheten for at det lanseres enda en studie i samarbeid med big pharma, sannsynligvis i et tidligere stadie av kreften. Det er der jeg har forstått de som at det er fase 3 som nå er aktuelt.
Dette blir noe hypotetisk i mitt hode, men skjønner at i ditt hode er det mange tanker og hypoteser uten at det er så lett å følge med på alt for oss dødelige!
Du skal ha ros for å være oppdatert og følge godt med Fornybar med men du har et forbedrings-potensiale i det å formidle dine meninger til allmenheten både her på tråden og i chatten.
Husk at de fleste av oss i det norske aksjemarkedet kommer fra olje/gass, shipping, og fiskeoppdrett!
Hva vil du «hen” skal ytre mer forståelsesfullt da? At dagens kurs må være en fleip mtp det som ligger foran oss & siste deltagelse i emisjonen?
Nei, her var det snakk om en misforståelse ved at han snakker om en ny fase 3, og jeg om at de gikk for fase 3 i eksisterende fase 2 studier uten å samtidig søke betinget godkjenning ut fra meget gode resultater i fase 2.
Ps. merkelig hvor populært det å bruke “hen”!?
Takk for tilbakemeldingen. Skal ta det med meg videre
Som aksjonær så synes jeg det er en god ting å være konservativ og sober i sine antagelser. At fase 2 skal være så fantastisk bra at det kan supportere en betinget godkjennelse er et potensielt scenario, men mer på det optimistiske. At man tenker at man må kjøre en fase 3 studie er helt reelt.
Ser derfor ingen brist i det @Fornybar skriver.
Kan dere vennligst vente litt med å pumpe ut så mange kvalitets poster??
Jeg kan alltid bistå med å senke oss ned på mer folkelig nivå igjen:
Sånn seriøst, hvordan redigerer dere teksten i en meme?