Jeg skjønner frustrasjonen til folk rundt at de kliniske forskningsorganisasjonene/sykehusene Ultimovacs har valgt å starte studier med ikke leverer nøyaktig som de forespeiler på oppstart. SÆRLIG nå fordi kursen har vært i en dalende trend etter den fantastiske opptredenen på høsten i 2021.
Jeg er likevel av den oppfatning at det er en distraksjon fra det som virkelig betyr noe - og det er resultater fra NIPU og INITIUM. Det er fint å følge med på utviklingen av kliniske studier, men aksjen har enten klappet sammen eller oppnådd en enorm vekst før disse resultatene i det hele tatt er mulig å skjelne trender i.
I min forrige post skrev jeg at bare Keytruda selges for 2500mill på 5 dager. 50 milliarder i kvartalet. 200 milliarder i året. OG det er økende over hele immunterapifeltet.
Dersom INITIUM og NIPU viser at tillegg av UV1 gir en klinisk meningsfull effekt (ca >20% økning i PFS/OS) er det en hendelse klinikere og børsen virkelig vil legge merke til. Er effekten merkbart bedre enn det snakker vi om en sensasjon.
Rasjonalet til UV1 er logisk og studiene er satt opp så vi får gode svar. Selskapet er finansiert langt forbi readout, og produktet er et kombinasjonsprodukt for et marked hvor
a) de store spillerne har medikamenter på vei ut av patent og jobber med å finne produkter å kombinere med for å øke patenttiden
b) de mindre spillerne ser etter muligheter for å finne kombinasjonsprodukter som gir de mulighet til å raskere spise av markedsandelene
I tillegg er UV1 et pipeline-in-a-drug produkt, som i likhet med en plattform er et enormt verdifullt produktkonsept. Det muliggjør en bred ekspansjon på positive fase 2-data, noe som igjen vil si at en avtale/oppkjøp basert på gode resultater burde gi oss som kjøper på disse nivåene og hele veien opp til dagens kursmål veldig god avkastning på pengene. Å se på BEMPEG-avtalen mellom Nektar Therapeutics og Bristol Myers -Squibb er ikke ulogisk, men man må tenke på at UV1 vil være validert klinisk når de er klare for en deal — med mindre noen blir utålmodig og tilbyr en deal de ikke kan avslå før readout da.