Selskapet er inne i en periode nå hvor de venter på avlesning av den første av i alt 5 store studier. Den avlesningen er ekstremt viktig for selskapet og vil gi en solid pekepinn på hva man kan forvente videre, imo. Samtidig fortsetter de å utvikle selskapet og det kan når som helst komme nye partnersamarbeid i nye indikasjoner (f.eks litt tidligere i behandlingsforløpet). Jeg har forstått Carlos som at det nå er fase 3-studier de går for, så neste partnerstudie vil i såfall bli en fase 3-studie i samarbeid med big pharma og diverse organisasjoner.
Det er ingen ting som hindrer et selskap å starte en fase 3-studie rett fra fase 1/2 feks, men kostnaden er såpass høy at de vil trenge samarbeid for å få ned prisen. Den hendelsen vil nødvendigvis være veldig positivt for selskapet og oss aksjonærer, men betinger som sagt at det finnes aktuelle partnere og organisasjoner som vil gjøre studie i riktig indikasjon (tidlig i forløpet av kreft f.eks)
Man kan ikke vite sikkert når avlesningen kommer, eller om den da er positiv eller negativ. Det man kan anta med stor sannsynlighet er at det er høyere sjanse for en positiv avlesning jo mer tiden går, og det gjelder for NIPU også (en studie hvor pasientene sannsynligvis progredierer raskere og endepunkt oppnås raskere).
I mitt hode er man da i en situasjon nå hvor man kan kjøpe “rimelig” nå, eller vente til senere og mest sannsynlig kjøpe til dobbel pris eller høyere. Det faktum at man aldri helt kan vite hvordan readout blir gjør at jeg føler det er mer logisk å ta en beslutning nå og sette veddemålet enn å fremdeles måtte gamble, men fra langt høyere nivåer…
Just my two cents.