Nåtidens posisjoner må jo også sees i sammenheng med hva investeringsmandatet eller kriteriene var da investeringen ble gjort.
I mine øyne er det to viktige spørsmål man må besvare før man i det hele tatt kan ta en “ideell” vurdering.
- Er det et biologisk rasjonale for legemiddelet?
- Er det et umøtt medisinsk behov i markedet?
Dette er spørsmål man må kunne svare JA på for i det hele tatt å vurdere investeringen slik jeg ser det, mens ideelle spørsmål vil dukke opp i andre rekke. For eksempel kan noen velge å investere i et legemiddel med høy barriere for bruk (drug-device f.eks), mens andre vil ha det som ekskluderingskriterie fordi leger sjeldent endrer måten å gjøre ting på og barrieren for salg vil kunne bli høy.
Implikasjonen av det er at man må vite hvilke kriterier en ekspertgruppe har hatt når de vurderte caset for å i det hele tatt si noe om hvorfor investeringen ble “godkjent” i tillegg til at man må kunne vurdere ekspertenes kunnskap. F.eks vil sannsynligvis Radforsk og et rent VC-fond ha mange likheter men også veldig mange ulikheter i kriteriene for investeringer, springende ut i fra hvilke investeringsmandater de har.
Det hele fremstår for meg som en umulig oppgave og konklusjonen min må derfor bli at det er best å forsøke å tilegne seg kunnskapen til å gjøre disse vurderingene selv fremfor å bry seg om hva andre gjør.