Hvis man følger godt med så ser man at alle disse “konkurrentene” i den grad man skal skylde på de har blitt nevnt opp til flere ganger. Da tenker jeg på bispecifics, som NANOV skylder på (?), AstraZeneca som felte PCIB, og modified FOLFIRINOX som felte TG01 for noen år tilbake. I tillegg har alle andre røde flagg og hendelser i spesielt de tre biotekene blitt diskutert som mulige scenarioer flere ganger i forveien.
Hvorfor har det ikke blitt gjengs oppfatning da? Slik jeg ser det har det bare ikke blitt fulgt opp av de fleste i tråden, men hvorfor vet jeg ikke. En grunn kan jo være at forumdeltakere her på forumet burde bli flinkere til å vurdere faresignaler, heller enn at faresignalene ikke blir nevnt.
Man må nesten ta ansvar for egne avgjørelser, for ingen av trådene er fasiter.
Ultimovacs har ikke DEN type faresignaler akkurat , men her må vi vurdere andre ting som er like alvorlige:
- De forsøker å få et proof of concept med en mode of action som ikke har blitt validert klinisk tidligere, noe som per definisjon alltid er risikabelt - men langt fra uvanlig eller umulig.
For eksempel er det ikke lenge siden KRAS-inhibitoren Lumakras greide å vise effekt i en randomisert studie - en MOA som har vært undruggable omtrent like lenge som kreftvaksiner…
Det vi må forsøke å vurdere for å se på denne generiske risikoen i ny MOA er hvorvidt de tidlige og sene fase 1-resultatene er tilfeldige eller om det er en effekt av vaksinen.
Slik jeg ser det er det ingen som kan si noe sikkert på det annet enn at de peker i en retning av at UV1 induserer T-celler som er effektive i å ta ut kreft.