Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Forutsatt gode resultater er tanken å kombinere UV1 med èn eller flere sjekkpunkthemmere.

Immunterapibehandling med sjekkpunkthemmere er i utgangspunktet en dyr behandling så hva kan man forvente UV1 blir priset til pr. behandling i en slik setting?
Løfter frem dette da det trolig vil få stor betydning for fremtidig prising av Ultimovacs.

Tenker kanskje at dersom UV1 blir priset like høyt som sjekkpunkthemmeren så blir prisen svært høy (uakseptabel høy?) pr. behandling.

2 Likes

Det har vel blitt nevnt en del ganger i løpet av høsten at når det kommer til verdi/prising, så er det minst like interessant å se på hvilken verdi UV1 kan tilføre sjekkpunkthemmerne kun ved å forlenge patenttiden og dermed opprettholde den sinnsyke kontantstrømmen de har per idag, men som vil gå drastisk nedover om 3-5 år.

Så at vi skal regne ut Ultimovacs sin verdi kun basert på hvilken pris denne kan oppnå ved siden av sjekkpunkthemmeren, tror jeg blir en litt for enkel øvelse.

1 Like

Nå som klimaet er litt mindre bjørnete, så kan man vel så smått begynne å leke med tall. Fortsatt er jeg der at det er forsvinnende lite viktig for min investering i Ultimovacs om selskapet prises til 15, 25 eller 40 milliarder ved en eventuelt robust, positiv avlesning.

Kommer data inn positive så sitter man stille uansett. Det blir et de facto paradigmeskifte i kreftbehandling som markedsaktører og pharma må bale med å sette verdi på. Alt jeg vet er at den blir høy.

6 Likes

Husk at Oslo Børs er brutale mot Biotech, spesielt så lenge cash holdes så tett til brystet i emisjonsmarkedet. Realiteten er at selskaper må finne en målbar vei til penger innen noenlunde akseptabel tid med relativ sikkerhet for å holde verdsettelsen i dette markedet. Og det skal holde hardt om 2-3 år for Ulti, men enn så lenge er alle safe og caset får styre prisen. Det er tiden til det store skjer som er viktigst, ikke beløpet(da vi uansett snakker enorme beløp om det går bra). Holder de lovet timeline og resultater er nok mange fornøyde nok til å stille opp da. Anyways, ingenting går til himmelen, og ingenting går rett opp. Så man kan umulig spå videre utvikling her basert på hvordan en dag går. Her må man se litt lengre enn en vanlig trader hvis man skal ende med å få med seg hele oppgangen, hvis det blir en oppgang da. Det vet ikke jeg.

1 Like

Var det et svar på min kommentar? For å være helt ærlig så ser jeg ikke helt sammenhengen her.

Det ble litt andre temaer utover i kommentaren, poenget til din kommentar var bare at det ikke kan tas med i forventet kursutvikling. Som en overraskelse kan noe utspille seg på den fronten ja, men det er ikke det caset prises etter. Det er pipelinen selskapet kommuniserer+makro/eksternaliteter som påvirker caset.

DNB-analytiker Geir Hiller Holom kommer i podkasten idag.

I forkant har han laget en ny analyse for Ultimovacs :

image

12 Likes

Ser ikke at Holom oppgir dette i sine analyser, men når Patrik Ling tidligere var DnB’s analytiker på ULTI (senest 12.05.2022) så oppga han dette i sine siste analyser :

image

1 Like

Hva hentyder Ling til her? Er det prisen på sjekkpunkthemmeren, UV1, eller kombinasjonen?

La merke til at Holom også fikk dette spørsmålet i dagens podkast uten å gi noe klart svar etter hva jeg fikk med meg.

Ling har ikke presisert dette, men jeg antar det må være UV1, som grunnlag for å estimere fremtidige inntekter til Ultimo…

Forøvrig er det i begges analyser estimert en inntekt allerede i 2023 på 213 MNOK, men det må da være altfor tidlig.

2024 på AA eventuelt. Men at de skal ut i markedet i 2023 så har vi flaks.

Mener det er lagt inn i sammenheng med partner. Ikke inntekter fra UV1 direkte.

Jeg mener at han antok de prisene for UV1 i US og EU i dagens podcast. Hørte etter med et halvt øre dog

2 Likes

I så fall ca. samme pris for UV1 som sjekkpunkthemmer og omtrent dobbel pris pr. behandling i forhold til dagens behandling .

1 Like

Den dagen UV1, kombinert med en sjekkpunkthemmer, er godkjent som legemiddel, kan man diskutere hvilken av innsatsfaktorene som utgjør den nødvendige faktoren og hvilken som utgjør den tilstrekkelige. Særlig i lys av at sjekkpunkthemmeren vil være på slutten av sin patenttid mens UV1 vil være i sin patentbeskytta barndom.

Kan dette ha noen implikasjoner for inntektsfordelingen? Eller med andre ord: Hvem “redder” hvem?

5 Likes

Xbrane: 20-40% senket pris er vanlig når biosimilars kommer inn. Man kan sikkert forvente mer rabatt i fremtiden. Det tar typisk 2-3 år før markedet mettes av biosimilarer.

Sammenligner man CPI+UV1 evt CPI+CPI+UV1 med for eksempel CAR-T blir prisen overkommelig.

1 Like

Er det skrevet noen vurderinger rundt grunnen til at Nykode har nesten 2,5 ganger høyere verdi enn Ultimovas? Er det forskjell i kontantbeholdning som kan sies å utgjøre størstedelen av verdiforskjellen?

Det har vært gjort mange vurderinger, men kanskje mest på chaten :wink: Prisingen til Nykode oppstod utenfor børs og de ble notert i et bullmarked på en rekordhøy valuering. De har levert på selskapsutvikling via å selge produktene sine i tidlig fase samtidig som de enda har noen strenger å spille på in-house, så det ligger en åpenbar fundamental verdi i bunn.

Likevel - om man ser på kursutvikling siden børsnotering er trendene forskjellig mellom aksjene (ULTI +237% vs NYKD -51%), noe som kanskje tyder på at verdien av Nykode blir ansett av markedet som å være for høy sett i sammenheng med hva de har levert?

1 Like

Nykode skrev en avtale med 8 milliarder ca i cash totalt ved alle milestones i 2021. Det var vel den største partner avtalen i 2021 nesten over hele biotech. Da gikk de fra 10-18 milliarder mcap den dagen avtalen kom. Siden den gang har det vel vært så som så med resultatene. I tilegg har de Roche dealen som gir royalties om det lykkes.

The report analysed data and found clinicians saw 1.5 million fewer patients with cancer in the first year of the pandemic, with one in two patients with cancer not receiving surgery or chemotherapy in a timely manner. About 100m screenings were missed, and it is estimated that as many as 1 million European citizens may have an undiagnosed cancer as a result of the backlog.

Det har vært diskutert mange ganger før, men denne artikkelen viser igjen hvor sterkt det var av Ultimovacs å holde rekruteringstakten oppe under pandemien.

5 Likes