NIPU (Mesothelioma) og potensiell endring av SOC.
NIPU er snart ferdig rekruttert så en eventuell endring av SOC vil ikke ha noe å si for rekruttering, men kan det ha betydning for avlesning?
Targovax har som kjent veldig gode tidlig data for Mesothelioma og et Ph II studie klart, men som er satt på pause pga. potensiell snarlig endring av SOC (slik jeg har skjønt det).
Det er to studier som er forventet kan endre SOC, den ene leses ikke av for i 2025 (NCT04334759) så den anser jeg som irrelevant her. Den andre studien er ferdig rekruttert og her var resultatet allerede forventet i Q1-23 mener jeg. Men nå ser jeg “study completion date” nettopp er endret fra 31. des 2022 til 30. juni 2023. (Endret 8 nov).
Studien jeg referer til er denne:
Pembrolizumab in Patients With Advanced Malignant Pleural Mesothelioma - Full Text View - ClinicalTrials.gov
NIPU sammenligner som kjent med Ipilimumab og nivolumab mens Pembro studien til Merck over sammenligner med Cisplatin og Pemetrexed.
Så kontrollarmene er ulik, men indikasjonen - unresectable Malignant Pleural Mesothelioma - er lik.
På hvilken måte vil et positivt utfall av pembro studien over kunne påvirke avlesningen til NIPU (gitt den er poitiv) og hvorfor er egentlig ikke Ipilimumab og nivolumab SOC i MPM?