Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Bayer betalte 2.9 milliarder USD for Algeta i 2013.
Ser man på salget av Xofigo så langt så ser det heller ut som Bayer overbetalte for Algeta:

Xofigo sales (millioner Euro)
2013 41
2014 157
2015 257
2016 331
2017 408
2018 351
2019 303
2020 262
2021 262
2022 261
Sum 2633

Bayer har ikke tjent inn det de betalte i utgangspunktet og dette er før alle utgiftene til CMC, logistikk og markedsføring som det ofte går mye penger til. I tillegg betalte de 2.9 mrdUSD i 2013 dollar så med tidsverdien til penger så kan man nok trygt si at Bayer betalte for mye for Xofigo.
Edit: Jeg er uansett enig i at en sterk eierstruktur er viktig for et selskap.

4 Likes

Xofigo produseres faktisk fremdeles i Norge for det globale markedet og er godkjent i 52 land. Xofigo er det eneste legemiddelet av sitt slag som er godkjent av FDA - Omsetningen er over 4 milliarder kroner årlig. Det var flere investorer den gangen som fortvilte over styret anbefalte salg til 17mrd for denne patenten. Den potensielle oppsiden i UV1 er naturligvis betydelig større 100mrd +

Det var vel ikke det @Dormancy poengterte, vedkommende poengterte at din påstand om at Algeta ble solgt for billig pga svak eierstruktur ser ut til å ikke stemme :slight_smile:

1 Like

Og det mener jeg fremdeles. Mener du det ikke er en fordel med Gjelsten, Hagen mm på eiersiden? Kommer det et bud på feks 20mrd ville trolig en svak eierstruktur takket ja. Den sterke eierstrukturen står i mot fiendtlig oppkjøp og skam bud. Det et en kjempe fordel for alle som er investert i Ultimovacs at man har dagens eierstruktur.

6 Likes

Algeta var forsåvidt mer enn xofigo da som er i uttesting nå (thorium), men… ja, den har ikke solgt like mye som forventet. Bl.a pga den feilet i studie for ytterligere indikasjon (brystkreft m/ spredning til skjelett)

2 Likes

Ja, xofigo hadde potensial også i noen flere indikasjoner noe bayer ønsket å teste. Så kan man jo tenke seg UV1 sitt potensial i nesten uendelig med indikasjoner. 100mrd ++ ved er salg må man tørre å snakke om (uten at det er haussing) det er faktisk mulig om UV1 viser god effekt - cocktailen bestående av big pharma selskaper med utgående patenter, betydelig cash beholdning og UV1 sitt universale potensial er mildt sagt potent.

4 Likes

Kursen på USD i 2013 var ca 6 kr.

2,9 millarder USD utgjorde dengang ca 17, 5 milliarder NOK.

Oppkjøpet har nok vært og fortsatt er butikk.

At dollarkursen er ca. 10 kr er jo en kjempefordel! 10 milliarder dollar er 100 milliarder kroner i stedet for f. eks. 60 milliarder, kroner eller kurs 2800 kr i stedet for 1700 kr.

Legemidler har jo ikke evig verdi pga patenttiden. Så ett oppkjøp er helt greit for meg. Nå får vi bare håpe initium slår til. Lander de en avtale med royalties er det også fantastisk. Da får vi være med på reisen samtidog som man får belønning på dagen.

Jeg drømte jeg var i reunion. Der ble jeg mottatt som ett geni fordi jeg hadde vært tidlig inne i ultimovacs😀

1 Like

https://www.redeye.se/video/event-presentation/865856/ultimovacs-infocus-interview-with-ceo-carlos-de-sousa-at-redeye-life-science-day-2022

Opptak av Q&A med Carlos fra RedEye-eventet 24. november.

7 Likes

Kursen kan synke noen dager av og til. Men på ett tidspunkt vil tiden jobbe for oss. En måned igjen så kan vi nesten med sikkerhet si at det er en suksess. Så på ett tidspunkt er det vel en mulighet for at kursen går ett par prosent hver dag fordi man er en dag nærmere. Men blir ikke overrasket om man kan plukke denne før news under 100 I januar.

Om den er under 100kr i Januar så har man hvertfall fått elendig reward tilbake på den risken man tok med å sitte i aksjen fra sommeren av. Tviler på at markedet sover såpass voldsomt at det blir tilfelle

6 Likes

Vi får se. Håper jo ikke det men børsen overakse meg ofte. Åpenbare avtaler osv prises ikke inn osv… Er ikke sikkert den jevne investor er klar over utregninger herfra. Men spennende blir det.

Sorry mann, men du er tvetydigheten himself

3 Likes

Jeg er inne tidlig fordi jeg tror kursen vil stige jevnt mot avlesning. Men i slike tilfeller tar jeg ofte feil. Oslo børs reagerer desverre ofte ikke helt slik jeg ser for meg når det kommer til forventninger og nyheter. Jeg kan være inne for å få med meg forventninger som ikke kommer og når news kommer selges det ut med begge hender selv om det er positivt. Her bommer jeg ofte desverre.

Beklager dårlig forklart.

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider

27 Likes

70 events lar vente på seg mao. :+1:

15 Likes

Nå har han handlet - om jeg husker riktig - tolv ganger de siste knappe 24 månedene.

3 Likes

Ingen som behøver å tvile på om sjefen sjøl har trua :slight_smile:

Er ikke Carlos som har handlet, så 70 eventer vet vi ingenting om

1 Like