Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

For oss som har fulgt aksjen tett en god stund så har disse robotene holdt på slik i perioder med lavt volum leeenge. Så det er helt korrekt det du sier.
Når volumet kommer tilbake igjen så er de sjanseløse

Chrkni:
Kan du begrunne din påstand. Setter pris på en saklig begrunnelse ikke bare noe oppgulp…

Snabbac.
Dette er korrekt. Man trenger ikke mye kunnskap for å se mønstret. Takk for svar.

Genuint spørsmål: hvordan identifiserer du robothandel? Jeg er innforstått med at veldig mye handel er algoritmisk, men er litt i stuss på hvordan man kan vite at en kurs “styres” i en bestemt retning. Ofte fremstår utsagn av typen “kursen er styrt” som en annen måte å si “kursen går ikke den veien jeg ønsker”. Er det noe objektivt kriterium for å skille de to eller er det mer at man kjenner det igjen når man ser det, ut fra erfaring?

3 Likes

Jupp.

Dette skjer i Ultimo de dagene kursen går opp og de dagene kursen går ned.

Det skjer også i alle andre aksjer.

Bare hyggelig :+1:

3 Likes

Gitte poststørrelser i boka til enhver tid på begge sider, samt at når noen kjøper kursen opp noen små øre så smeller både bid og Ask rett under den kursen igjen momentant.

1 Like

Hva er det du vil oppnå her @Chrkni?

For meg fremstår du bare som ufin og arrogant i de siste kommentarene.

2 Likes

Å komme kommentarer om at hver gang kursen går ned, så er det manipulasjon, noe som skurrer, roboter, noen som har en agenda, og lignende til livs.

At du mener det er helt greit for meg :+1:

5 Likes

Det siste her er unødvendig kjekkel om bagateller uten noen som helst betydning i den store sammenhengen. Men har i flere 10- år sett disse argumentene om manipulasjon når en aksje ikke går den veien man ønsker.

5 Likes

Robotene til disse aktørene som trader Ulti forsøker å finne omsetning og når kjøperne forsvinner (som sist uke), så må den selge smått nedover for å finne noen som er villige til å betale.

Uten disse aktørene tipper jeg kursen kunne svinget 40kr hver dag, fordi det er en ganske illikvid aksje på dager uten særlig interesse.

Når det er kjøpspress, som i dag, så går kursen rett oppover og da ser vi fort hvor lite de manipulerer, selv om det bare er et modikum av folk som handler.

My two cents.

7 Likes

Uansett hva man måtte tro om «agenda» for algohandel så er det unektelig klart at det som foregår er en form for manipulasjon. Det er jo ikke reell handel, men handel som har som mål å styre kurs. Denne typen handel foregår i mange aksjer som har lite volum og er ingenting unikt for Ulti.

@Truls2 Ja, jo, i det store og hele har det lite å si (Bra data—> to the moon og dårlig data —> slakt) men jeg mener det har noe å si om vi får data på kurs 100 eller 200, uansett hvilken vei data peker.

2 Likes

Kursen går ned:

• Er det shorterpakket som er i gang?
  • Kursmanipulasjon!
  • Skal si algoene kjører’n ned i dag gitt
  • Fælt så travelt de har det med å jobbe ned kursen i dag :roll_eyes:

Kursen går opp 20% på én handelsdag:

• Nu kör vi boys :sunglasses: :fist_right:
  • På tide!
  • Rart den ble solgt ned fra +25% til +20% i sluttaksjonen der :face_with_raised_eyebrow:
18 Likes

Roboter er ikke det samme som manipulering, roboter er et tradingverktøy.

4 Likes

Ja robotenes aktivitet kan lett tolkes som manipulering både opp og ned i kurs, men har i de aller fleste tilfellene ikke noe med et bevist ønske om å få kursen verken opp eller ned.

1 Like

1 dag nærmere dere uten melding:)

Veldig mye av algoritmehandelen er helt nøytral marketmaking som ligger på begge sider i ordrebildet og tilbyr aksjer til de som vil kjøpe, og etterspør aksjer fra de som vil selge - og håper å tjene litt på spreaden over langen.

8 Likes

Hvorfor er Ulti opp i dag? Kan det være manipulering :wink:?

1 Like

Den er opp i dag for å gi eierne høyere formueskatt. Faller over nyttår.

3 Likes

Noen vet noe!

1 Like

Wet ink