Jeg observerer at markedet de siste årene har blitt mye mer konsentrert rundt hvilket selskap er nærmest å slippe nyheter som kan dra kursen, versus hvilket selskap prises med best potensial / risk-reward noen år frem i tid.
Midlertidige skuffelser, til tross for gode underliggende data og forsterket pipe, har størst betydning for de som daglig kjører kurser opp og ned.
I aksje etter aksje ser man at positive news trigger salgsmuligheter, til tross for noe som ser ut til å være en hyggelig derisking…
Eksempelvis når Ultimo steg til 90 kroner for en liten måned siden den første timen etter annonsering av samarbeid og tre dager senere stod i 70 kroner.
Å være underanalysert er selvsagt ofte en uting, men Ultimo må allikevel sies å ha fått god omtale i media, nærmest av utelukkende positiv karakter.
Det er ikke til å kimse av når man vet at mange småsparere og bjellesauer handler på slike positive omtaler, ikke analyser.
Det Ultimo «mangler» som et høy-beta case er den store usikkerheten man finner i andre selskaper. Ultimo er godt fundet, de rekrutterer godt, har langsiktige eiere og evner å inngå gode avtaler.
Det gjør det til et steg-for-steg selskap som bygger verdi kvartal over kvartal. Lite spennende for (binære) tradere med andre ord…
Dette i sterk kontrast til NANO, TRVX og PCIB som går fra å være verdens største drittaksjer den ene måneden til universets beste den neste. Det gir rom for mer volum og prosenter i fikan, og volumet i de varierer voldsomt fra periode til periode.
Fordelen med Ultimo er at man kan få lov til å plukke post etter post i fred så lenge man er tålmodig. Man slipper å halse etter, slik som i NANO som stiger (og faller…) 60 % på to dager.
Men nå har vi tre gode rekrutterere i bransjen; Ultimo, TRVX og NANO.
Sistnevnte er veldig den som åpenbart har størst potensial innen de neste 12 månedene. Det kan kan gi rom for langsiktig smart plukking av Ultimo mens jaktlagene jakter etter godkjennelse av Betalutin.
Med mer enn ett års horisont på posisjonen er det å kunne få lov til å bygge opp beholdningen uten stort push fra omverden egentlig bare en fordel. Ser at noen håper / forventer dobling i løpet av neste 12 mnd, men da tror jeg mengden biotekaksjonærer på Oslo Børs må øke netto, eller andre selskaper må skuffe som gjør at man reallokerer over til stødige Ultimo.
Lukter stor posisjon for min del ser jeg Ultimo på lave 60, utvilsomt.