Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Men komparativ data er fra første linje, 743 that is. Chemo kontroll - ipi+nivo eksperimentell.

At vi er kommet såpass langt, i andre linje, er nokså spennende. Ikke minst allerede positivt for pasienter.

Kan noen gå igjennom sammenligningsgrunnlag for historisk data i Nipu?
Blir forvirra når det referes til 1 linje.

Det finnes vel noen studier å sammenligne med i 2 linje?

For de som ønsker å lese litt om andre linje terapi i MPM:

Efficacy of second-line treatment and prognostic factors in patients with advanced malignant peritoneal mesothelioma: a retrospective study | BMC Cancer | Full Text - japan

Systemic treatment in patients with malignant pleural mesothelioma – real life experience | BMC Cancer | Full Text - polen

Lav N, men nokså like studier fra hver sin ende av kloden.

KM-plotene sier sitt.

Som kommentert på chaten så får man et sprik i konfidensintervallet, men fellesnevneren er at mPFS tenderer mot nedre del av 95% Ci .

3 Likes

Den linken jeg postet gjelder Nivo+ipi. Det du linker til gjelder chemo. Det er vel ikke så relevant med chemo sammenligning?

Chemo er visstnok vanlig om du i hele tatt er så heldig å komme til andre linje.

I CM743 er det faktisk ikke statistisk signifikant forskjell i PFS mellom armene (om jeg husker riktig) som fikk hhv. chemo og ipi-nivo. Derimot lever de som fikk immunterapi noe lenger, dvs. at halen flater ut tidligere på et senere tidspunkt og forblir høyere.

Gitt at NIPU er event-drevet og går i andrelinje, så kan et fjols som meg begynne å lure på om ikke listen vi har lagt for beregningene relativt mye for høyt :thinking:

2 Likes

Ja det er nettop det jeg også lurer på. Har du lest fra den studien jeg linket til. Selv om chemo er nesten like dårlig er det Nivo ipi som er aktuelt slik som u vår kontroll arm. Er det en annen grad av meso den fase 2 studiene jeg linket til?

Har du lyst til å utdype? Litt uklart for meg.

Antar han mener at det faktum at man har satt HR 0,73 som cut-off for oppnådd primærendepunkt er et rimelig ambisiøst mål gitt hvor tragisk dårlige prognoser man har i denne indikasjonen.

Helt sensasjonelt om NIPU greier det. Og det har vi faktisk gode odds for at skjer nå, ganske drøyt å tenke på.

Selv om man ikke skulle trodd det om man ser på kursen :clown_face:

1 Like

Ikke noe å utdype utover at NIPU rekrutterte andrelinjepasienter, der CM743 rekrutterte førstelinje.

2 Likes

Referansene over er for første og andrelinje chemo. Fra føste til andrelinje er resultatene slik:
Japan : mPFS-1linje : 7.3mnd. mPFS-2linje : 3.2mnd
Polen : mPFS-1linje : 7.6mnd. mPFS-2linje : 3.7mnd

Hvis mPFS 3.x er representativ for begge armene i NIPU, ville det blitt veldig mange event på kort tid og 69 events ville vært oppnådd for lenge siden. Er 3.x representativ for ipi+nivo alene er det nærliggende å tro at UV1 har signifikant effekt siden resultatene først kommer nå (snart).

(Edit-presisering : referansene er for chemo, noe som ikke blir gitt i noen av armene i NIPU studien, teksten er kun en vurdering dersom referansene er representative. )

28 Likes

Hvis man skal sammenligne med noe annet en CM743 (som er 1. linje) så er det kanskje denne som er aktuell hvor mPFS endte på 5.6mo. Her er N litt lavt (n=62) →

https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045(18)30765-4/fulltext

Hvilken relevans har disse studiene over med chemo for NIPU?

2 Likes

De har ikke direkte relevans, annet enn at dataene viser at andrelinje har dårlige forutsetninger enn førstelinje når en bruker chemo i begge.

Det var ment som et innspill til kommentaren om at “listen er lagt for høyt”. Jeg tolket utsagnet som at studiemålet er vanskeligere å oppnå hvis trenden i disse studiene er overførbare til NIPU studien. Er trenden overførbar så er det etter min vurdering større sannsynlighet for gode resultater siden det har tatt så lang tid å nå 69 eventer.

Beregningene er gjort med forutsetning at populasjonen følger referansestudiene .
For NIPU er det CM743, som er i førstelinje. Dersom andrelinje har en KM kurve som ligger lavere enn førstelinje (eksemplifisert med lavere mPFS) vil eventene skje raskere. Beregningsmessig burde resultatene da kommet før.

Uansett måler studiet forskjellen i de to armene og ikke mot historisk kontroll. Det blir veldig interessant å se de endelige resultatene.

18 Likes

Ja helt enig. Jeg tror kontroll armen vil ligge nærmere 5.6 en 6.8. At de neste ukene blir spennende er helt sikkert.

Sånn generelt for de som er sparket ut av chatten og ikke aner hva som foregår der :sweat_smile: - er det konsensus om at 69 eventer nå er nådd på bakgrunn av Tweeten til Helland?

4 Likes

I og med at selskapet opprettholder guidingen, selv etter flere forespørsler, så tolker jeg det som om de er trygge på at de har så mange event ,nå evt forventer nok eventer, til at de kan informere markedet i H1.

2 Likes

Frosk (styreleder) og Arnesen (tidligere CEO) hadde en ekstremt interessant diskusjon om NIPU tidligere idag, hvor de blant annet tok for markedspotensialet, time to market og litt annet snacks :man_shrugging:t2:

Really?
Vel, Redeye har jo en glimrende analyse allerede av markedspotensialet :joy: Trenger ikke Frosk og Arnesen til det :laughing:

Hvis man anser mpfs 3.x som en nedre grense, er det da interessant og mulig å lage en lik eventsimulering som du har gjort tidligere?

3 Likes

Ja, på chaten. Mangsbo og Helland deltok også!

1 Like

Tja.

Hvis de ikke vet noe, -så må de også opprettholdt guidingen.

Så jeg ville ikke lagt så mye vekt på at de opprettholder guidingen, -til tross for flere henvendelser. De sitter mer i mørket når det kommer til NIPU sammenliknet med INITIUM.

3 Likes