Når jeg ser på den så må jeg si jeg er strålende fornøyd om vi kaller 39. Alt annet enn en total skuffelse i Nipu holder for meg nå. Da lever håpet fram til initium som ser ut til å overlevere.
Regner med du mener INITIUM på den siste der. Forøvrig helt enig i at ved 39 eventer skal vi være STRÅLENDE fornøyd. I mine øyne er det også en buffersone der før man kan kalle det en total skuffelse. Alt under HR=0,80 bør jo være bra i denne indikasjonen. Og ved oppnådd endepunkt er det full fyr i teltet.
NIPU startet rekrutteringen sommeren 2020. For ganske nøyaktig ett år siden hadde studien rekruttert ~80 pasienter. Det er en forferdelig diagnose, og konfidensintervallene er smale.
Legg til at NIPU rekrutterer andre linje og pandemi, så er det vanskelig å ikke være optimist. Å vise effekt i denne (håpløse) indikasjonen vil ikke være annet enn sensasjonelt (ref. tidligere uttalelser fra Kongstun Arnesen).
Hvilken uttalelse tenker du på her?
Kan ikke legge nok vekt på denne.
Spørsmål:
I andre linje behandling i meso, har ikke ipi+nivo lenger effekt da? Skulle nesten trodd at andre linje soc var palliativ behandling
Kunne du utdypet litt hva du leser utav denne tabellen og gjerne opp mot NIPU (gjerne på teskje nivå om du gidder).
Mente intium ja… Det bildet du viser her er fra 1 linje? Finnes det ingen studier i ipi Nivo i 2 linje å sammenligne med?
80 pasienter som har vært med i minimum 12 mnd… Det høres jo ganske drøyt ut.
Husk at ipi og nivo er en fersk behandling i mesoteliom. I NIPU har pasientene fått kjemoterapi i første linje, ikke ipi og nivo.
Det er fritt tatt fra hukommelsen av formuleringer på gamle Radium-episoder og innlegg her inne hvor det «å vise effekt av UV1 i randomisert setting vil være sensasjonelt» generelt, og i en indikasjon som dette spesielt.
Det er så rett frem at indikasjonen er så dødelig, kombinert med designet på studien (som leser av etter 69-70 events i form av progresjon/død), at man skulle tro at studien ville lest av for «lenge» siden om ikke UV1 ga en viss effekt i eksperimentell arm. Noe som kommer til uttrykk i grafene / modellene i fundamentaltråden.
Har denne vært diskutert?
Hva er forskjellen på venstre og høyre side i tabellen?
For de 80 pasientene, tenker du at det skulle vært tilstrekkelig å fylle de 69 eventene for lenge siden i NIPU om det ikke var noe effekt i UV1? Det er vel sikkert dette som ligger inkludert i Ketil sine plott på fundamentaltråden
Men komparativ data er fra første linje, 743 that is. Chemo kontroll - ipi+nivo eksperimentell.
At vi er kommet såpass langt, i andre linje, er nokså spennende. Ikke minst allerede positivt for pasienter.
Kan noen gå igjennom sammenligningsgrunnlag for historisk data i Nipu?
Blir forvirra når det referes til 1 linje.
Det finnes vel noen studier å sammenligne med i 2 linje?
For de som ønsker å lese litt om andre linje terapi i MPM:
Lav N, men nokså like studier fra hver sin ende av kloden.
KM-plotene sier sitt.
Som kommentert på chaten så får man et sprik i konfidensintervallet, men fellesnevneren er at mPFS tenderer mot nedre del av 95% Ci .
Den linken jeg postet gjelder Nivo+ipi. Det du linker til gjelder chemo. Det er vel ikke så relevant med chemo sammenligning?
Chemo er visstnok vanlig om du i hele tatt er så heldig å komme til andre linje.
I CM743 er det faktisk ikke statistisk signifikant forskjell i PFS mellom armene (om jeg husker riktig) som fikk hhv. chemo og ipi-nivo. Derimot lever de som fikk immunterapi noe lenger, dvs. at halen flater ut tidligere på et senere tidspunkt og forblir høyere.
Gitt at NIPU er event-drevet og går i andrelinje, så kan et fjols som meg begynne å lure på om ikke listen vi har lagt for beregningene relativt mye for høyt
Ja det er nettop det jeg også lurer på. Har du lest fra den studien jeg linket til. Selv om chemo er nesten like dårlig er det Nivo ipi som er aktuelt slik som u vår kontroll arm. Er det en annen grad av meso den fase 2 studiene jeg linket til?
Har du lyst til å utdype? Litt uklart for meg.
Antar han mener at det faktum at man har satt HR 0,73 som cut-off for oppnådd primærendepunkt er et rimelig ambisiøst mål gitt hvor tragisk dårlige prognoser man har i denne indikasjonen.
Helt sensasjonelt om NIPU greier det. Og det har vi faktisk gode odds for at skjer nå, ganske drøyt å tenke på.
Selv om man ikke skulle trodd det om man ser på kursen