Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 2

Det er HR, Conficence interval og P verdi vi får vite ifølge Polygon og Roc.

Vi er nok mange som deler undringen og frustrasjsjonen du gir uttrykk for. Sjøl tror jeg det er det mangehoda trollet “sektorsentimentet” som nå de siste ukene er hovedforklaringen.

Men én ting vil jeg arrestere deg på; risikoen er ikke null. Sjøl om vi ikke skulle ha fått avlesningsresultster før halvåret er omme, vil det fortsatt være risiko. Jo lengre oppover sannsynlighetskurven vi beveger oss, vil den likevel aldri falle sammen med nivået som gir garanti. Svaret er det biologien som definerer - aldri de mest avanserte sannsynlighetsberegningene.

Til å riste av seg hodet å se at kursen faller sterkere enn sannsynligheten for suksess øker.

1 Like

Psykologien og frykt styrer nå omsetning og kurs, intet annet… (muligens også algo)
Så ha hodet kaldt om mann i grunnen tror på Ultimovac!

4 Likes

Er overrasket selv over at kursen er såpass lav om dagen, og er inne litt for ofte og følger med på utviklingen. Men ifht egen investering så gir det jo muligheten til å øke. Noen er nok ferdigkjøpt, men jeg har kjøpt etter risiko, og nå som risiko stadig synker så gjør det ikke noe å fylle på litt. Hvis ikke det er noe man totalt har oversett så har man jo her noe så sjeldent som en totalt feilpriset aksje i “vår” favør, så er litt rart å “klage” over det😁

At noen tar gevinst og reduserer risikoen, er ikke så overraskende. Langsiktige investorer innen andre Radforsk-selskaper, som sjelden eller aldri tar gevinst underveis, har de siste årene virkelig fått svidd stumpen.
Det overraskende er den labre kjøpsinteressen ettersom tiden tikker i positivt terreng.
Men fallet den siste måneden på 12-15 prosent er ikke noe godt signal for de som nå teller på kjøpsknappene. Sånt blir det lett spekulasjoner av.
Det hadde gjort seg med et positivt signal fra innsidere eller de store i aksjen i form av en pen handel.
Ellers gjelder det bare å puste med magen, mens vi lar tiden gjøre jobben.

1 Like

Hvorfor skal man egentlig bekymre seg for kursen nå, dersom man uansett har bestemt seg for å vente på resultatene? Det er vel bare de som har planlagt å trade på fomo som bør bry seg spesielt om fomo uteblir?

7 Likes

Kan det være at noen sitter og venter på at kursen skal falle enda mer før de kjøper seg inn? At de “gambler” på at at vi ikke får resultater innen 2-3 uker, og at de kan få kjøpt rimeligere før den tid?

Jeg er bare en lettvekter, men hvis jeg hadde vært iskald og dreven i gamet og så en aksje jeg tenkte ville øke voldsomt når resultatene kommer, men synke jevnt fram til da så ville jeg kanskje prøvd å avvente kjøpet til så tett på presentasjon av resultat som mulig. Spesielt hvis det også er sånn sannsynligheten for gode resultater øker med tiden. Da vil man om to uker kunne kjøpe billigere aksjer, med større sannsynlighet for suksess.

Det gir ingen mening i U, ettersom kursen burde gå opp over tid, etterhvert som LOA øker jo lengre tid det tar.

1 Like

Men når realiteten er at kursen synker, så forholder vel potensielle kjøpere seg til det? Og hvis alle tenker det samme, så vil den fortsette å synke til de ikke tør å vente lenger. De kan jo alltids hive seg på hvis den skulle begynne å øke igjen.

1 Like

Kursen går for alle praktiske formål sidelengs på lavt volum - det er helt prisgitt makro, retning på market makers for dagen og sentiment.

2 Likes

Skal den synke mer nå da? Eller skal den stige?

Begge deler

1 Like

Og litt bortover

3 Likes

Hadde jeg hatt ledig kapasitet hadde jeg kjøpt nå. Men jeg er fullasta som der heter.

Det virker som om du forsøker å årsaksforklare et aksjechart. Forholdet mellom kjøpere og selgere er jo dynamisk og påvirkes av masse forskjellige faktorer, helt sikkert også det du skisserer her. Hva som er fasit er vanskelig å si, men det totale bildet utgjør altså det vi omtaler som markedet.

2 Likes

Daytrading er en unik og kontroversiell form for å investere. Målet er å hente ut gevinster i løpet av korte tidsperioder. No more, ferdig snakka. Børs var børs, før i tiden da vi hadde poster som kostet ca 10 lapper.

Spot on!

Daytrading = spekulasjon/betting
Investering = å eie en andel av arbeidskapitalen til et selskap

Daytrading kan gi et selskap verdi gjennom økt likviditet i aksjen men er ingen investering.

Men for all del la folk trade, men kall det spekulasjon og ikke investering.

2 Likes

“Spekulasjon” er jo deler av grunnlaget bak både “trading” og “investering”. Motivasjonen hos de aller fleste er jo uansett muligheten for personlig gevinst.
Det er i tillegg et stort spenn mellom ytterpunktene “daytrading” og langsiktig investering. Mange av oss befinner oss et sted midt i mellom.

2 Likes

Ulti ned igjen i dag! Hva kan dette ha seg nå som man forventer gode resultater snart?
Er det noen som vet noe?