Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Rekrutteringa til INITIUM:

Henta fra:

3 Likes

Tillater meg å kopiere inn dette plottet fra som Ketilaaj publiserte februar 23. Her vises forskjellen mellom CM 511 og CM O67. Å sammenligne INTIUM med 511 som 067, er like relevant. Faktisk mener jeg at 511 er bedre enn 067 fordi

  1. 511 er den nyeste undersøkelsen, dvs nærmest INITIUM i tid.
  2. Antall pasienter er 2x så stort i 511 (2×180), kontra 1x180 i 067. Dette fordi begge armene i 511 mener jeg kan benyttes i de statistiske beregningene, fordi det 1) var de samme cpi som ble benyttet i begge armene, bare med omvendt konsentrasjon av cpi 1/3 kontra 3/1 hvis jeg ikke husker feil.,2) VIKTIGST m det var ikke signifikant forskjell i mpfs mellom armene.
    Nb antall I CM 067 var 314, så mitt argument mhp større antall er feil, dog syntes det var på tide å børste støv av CM 511!!

Hvis vi ser tilbake på tidligere tall, så er sannsynligheten for signifikant avlesning hvis denne kurven legges til grunn noen prosent større enn ved CM-067. Under vises en sammenlikning mellom Ossato og CM-511 og CM-067. Figuren viser at
Ossato ligger nære CM-067.

Det er flere positive effekter av sammenstilling av data på denne måten. Et moment er at datagrunnlaget nå begynner å bli ganske stort (n=767), og det er også betryggende å se at analysen av disse dataene havner i samme område som vi har sett tidligere.

16 Likes

Hva bør forholdstallet være for å få Breakthrough Therapy Designation fra FDA og hvor lang tid tar det fra avlesing av data til man får dette av FDA?

1 Like

Ser at det spekuleres i vilden sky om antall eventer og tilhørende fordeling. Noen etterspør sågar “ekspertanslag”. Om noen, så er det i hvert fall ikke jeg som kan gi slike.

Men kanskje bør vi stille oss spørsmålet: Hvor sannsynlig er det at Ultimovacs hadde turt - og FDA hadde tilrådd - cut-off om +/- ei uke fra nå dersom man for få måneder siden lå an til bare å ha villet nådd 60 eventer nå?

For mistanken om at man ikke ville nå 70 eventer før 2023 var omme, ble først kjent gjennom Q2/23 (22. august). Både av den grunn og at selskapet neppe ville “gamble” på signifikansen, får meg til å tro at vi nå mer sannsynlig ligger rundt 65 eventer, kanskje litt over.

4 Likes

Forholdstallet skal jeg ikke uttale meg om, men FDA bruker inntil 60 dager på å svare ut mottatte søknader om fast-track/breakthrough designasjoner.

Sett hen til ESMO og NIPU er det ikke usannsynlig at det kommer en slik designasjon i meso hvilken dag som helst.

Edit:

Uttaler meg allikevel: oppnådde endepunkter i NIPU/INITIUM burde «holde lenge» for å kunne få denne typen designasjoner.

7 Likes

Det er mulig du tenker på innlegg 1955 på Fundamenttråden.

Her er et lite utdrag:

Det vi har sett av realworld data peker i retningen av sykere pasienter (som forventet av «alle» artikler som tar for seg at mange millioner pasienter misset screening og fikk diagnose på et senere tidspunkt). Frafall ser ikke ut til å ha økt.

13 Likes

Jeps. Og så kan man legge til at man har blitt veldig mye flinkere til å behandle bivirkninger av CPI siden CM-067 ble gjennomført for snart ti år siden, slik at det sannsynligvis er færre som må avbryte behandlingen i INITIUM enn der.

17 Likes

Gir mer mening at det var mindre frafall under Covid enn mer. Hvorfor skulle liksom de trekke seg? Var jo ikke noe annet man kunne gjøre / finne på?

1 Like

Frykt for covid, generelle restriksjoner, osv kan være en plausibel grunn til at flere trekker seg fra oppfølging i min bok.

Så jeg heller mot større frafall, -dersom det er en forskjell fra tidligere.

1 Like

Frykt for Covid ja, men dette er pasienter med langt fremskreden kreft så det ville være naturlig at de gjorde alt for å kunne fortsette behandlingen.

6 Likes

Frykt for kreft med spredning og livsviktig behandling/oppfølging for denne med moderne immunterapi >>>>> frykt for COVID. Hver dag i uken.

4 Likes

Så kan man jo se det i sammenheng med at man kanskje ligger på 60-65 events nå. Friskere pasienter, UV1 og frafall kan kan jo være faktorer som har ført til dette.

Men for all del, jeg er like glad i et ekkokammer som alle andre, -vi går videre 🫱🏼‍🫲🏿

Sikker 0 som har trukket seg :rocket::rocket::rocket:

1 Like

Har ikke noe med ekkokammer å gjøre, jeg argumenterte mot det du nevnte “i din bok”.

Eh, beklager at jeg skrev min oppfatning av frafall vs. covid. Jeg behøver ikke å ha rett. Utrolig at det trigger deg slik. Kjenner mennesker med avansert kreft som kjemper for livet. De stoppet ikke behandlingen under pandemien, for å si det sånn.

Åpenbart kan frafall, friskere pasienter og/eller andre faktorer spille inn. Ingen nekter da for det. Man bare finner lite/ingenting av data i åpne kilder som sannsynliggjør substansielle forskjeller fra de historiske kontrollene. I alle fall har man ikke funnet det hittil. Om noe har man funnet informasjon som trekker i motsatt retning. Uten at det behøver å gjelde INITIUM.

Men blir behandlingen til noen stoppet av at de ikke lenger deltar i studiet? Hvor mye gjentakende injeksjoner og behandlinger er det som skjer underveis?

Impact på kliniske studier av covid var ihvertfall et stort tema, men vi kan foreløpig bare spekulere på hva slags betydning det har eller ikke har hatt for ultimovacs

Tusen treff på denne:
https://www.google.com/search?q=covid+impact+on+clinical+trials+biotech

2 Likes

Ja, jeg ble supertrigget :joy:

Anekdoter kan man ikke dra slutninger på.

Tro det eller ei, -folk trekker seg fra studier og oppfølging av ulike grunner. Noen trekker seg til og med pga noncompliance.

Dersom du lider av alvorlig kreft, med stor sannsynlighet for dødelig utfall, så tror jeg nok at redselen for covid blir underordnet redselen for sikker død. Jeg har folk rundt meg som har vært gjennom flere tilfeller av kreft de siste årene, men i den grad de ikke fikk behandling var det ikke pga de trakk seg i redsel for covid, men at behandlingen ble kansellert fra sykehusets side.

Det eneste alvorlig syke kreftpasienter søker er en behandling som kan fjerne kreften, alternativt forlenge livet.

2 Likes

Ok, fint, bare virket sånn.

1 Like

Spørsmålet er jo om disse pasientene og deres fastlege opplever at de får dårligere odds av å trekke seg fra studiet eller ikke.

Hvor mange gjentagende injeksjoner er det de får underveis i løpet av studiet? Hvis de har fått sine medisiner og bare må vente på om disse funker eller ikke, så gjør det ikke noe fra eller til på overlevelse om de kommer inn for tester og undersøkelser til sdudiet.

Vi er en stor takk skyldig til pasienter som velger å bli med på randomiserte studier. Tenk den trøkken det er for de som etterhvert lærer de er i kontrollgruppen.

2 Likes

Behandlingsregimet er 2-3 mnd med full pakke nivo+ipi+UV1 (2. hver uke) etter det er det bare vedlikehold med nivo hver 6 uke.

Tenker de fleste klarer å stå gjennom de 2-3 månedene, etter det er det bare en tur til sykehuset i ny og ne.

Vi er helt klart skyldig pasientene en takk. Når det er sagt, så er det ikke alltid gitt at medisinen eksperimentell gruppe får virker. Eller er bivirkningsfri. I andre tilfeller, som NIPU, så fikk både kontroll- og eksperimentell gruppe medisin (nivo+ipi) som er bedre enn SoC i Norge pr. dags dato for 2L meso.

7 Likes