Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Vet ikke om denne er delt før men absolutt en Intressant artikkel som setter lys på M&A i 2023 :slightly_smiling_face:

En fin oversikt på siden :+1:

Ska si det er mange ila et år !

Utdrag:

2023 biopharma M&A activity numbers down but more topping $1 billion mark
04-01-2024

By Barbara Obstoj-Cardwell. Editor In full year 2023, the total number of mergers and acquisitions (M&A) in the pharma and biotech sectors was 105, compared with 109 in 2022 and just 92 in 2021, according to tracking by The Pharma Letter (TPL).

Ref:

https://www.thepharmaletter.com/listing/mergers-acquisitions

2 Likes

Om dette er din oppfatning kan jeg ikke tro annet enn at det er nylig du har begynt å følge tråden.

Jeg er ingen aktiv skribent eller fagmann, men en flittig leser. Dette er en av de få trådene hvor det jobbes iherdig med å finne kritikkverdige forhold, til stadighet, og hvor teoriene til og med utprøves i beste grad det lar seg gjøre. Så må man i ny og ne argumentere mot et par Hans Bauger som føler seg kjeppjaget for de ikke evner se seg selv i speilet, sånn er det. Så får man vurdere om verdien i et slikt forum er de som tror de har brannfakkel men egentlig fyrstikker, eller de som har gravd i historiske studier, datasett og fagrasjonale.

Kan gå att skogen dette og, men det er vel vitterlig ikke fordi man tror CEO prøver manipulere opp sine opsjoner ved å kjøpe i sitt selskap eller at man “føler” medlemmer ikke er kritisk nok. God helg :+1:

14 Likes

Min strategi är att investera så mycket jag finner lämpligt, och hoppas att kursen går upp! Att kursen går upp är svårt att se som negativt när man är investerad.

@polygon jag orkar inte leta upp ditt inlägg, men att påstå att en fördelning på 49-16 skulle innebära att cancergåtan är så gott som löst är långt ifrån sant. För det första, finns det ens någon cancergåta? För det andra, en behandling som innebär att 67% får grad 3-5 biverkningar 0,7% dör av behandlingen (FASS.se Mobil) och där 21% ändå progredierar kan knappast ses som att ”cancergåtan är löst”.

Du skrev också något i stil med att du inte trodde att jag var i stånd till att fixa en tabell som visar vilken oerhörd effekt censurering har på utfallet. Kanske var det för att trigga mig för att få något gjort - smart i sådana fall, för det lyckades:


Talen inom parentes i KM-kolumnen är procentandel estimerade events av samtliga utvärderbara patienter. Jag orkade inte fylla i alla celler (är på resande fot så allt gjort på mobilen), men som ni ser kan det dröja 9-21 månader (!!!) innan antalet event som KM-kurvan förutspått skulle ha inträffat faktiskt har registrerats som events. Ditt påstående om att formen på KM-kurvan inte spelar roll (en kurva som planar ut nära det kritiska N för att uppnå signifikans i INITIUM innebär förstås en stor risk - endast en minimal förskjutning av kurvan kan innebära att utplaningen sker tidigare än förväntat. Impacten av censurering blir också mycket större), att skillnaderna skulle vara väldigt små om man kollade på en KM-kurva istället för en eventkurva och att det knappast skulle påverka bedömningen i stort är helt enkelt felaktiga!

3 Likes

Her må du nok gjøre en grundigere jobb. Du må lage en tabell hvor samtlige pasienter enten er sensurerte eller har en event. Og nøyaktig tidspunkt det skjer på.

9 Likes

Vad menar du med detta? Det sker i slutet av studien. Vad tillför det?

Vad menas med detta?

1 Like

Rar strategi spør du meg. Jeg håper aldri kursen går opp, men forventer det ut i fra ulike forutsetninger. Men da antar jeg at du ikke er investert i Ultimovacs?

Jo för tusan och det har jag ju sagt flera gånger tidigare!

Da skulle jeg helt ærlig ønske at du i stedet for å stadig kritisere de gode skribentene her inne heller delte informasjon fra ditt perspektiv. Hva forventer du av eventfordeling, hva mener du er sannsynligheten for ulike scenarioer nå osv. Bedre å «utdanne» oss enn å utfordre oss😊

7 Likes

Har kanskje vært diskutert før. Men hvordan gikk det med statestikkene/beregningen ift nipu. Beregnet eventer ift tidslinjen for cut off? Stemte det?

2 Likes

Du tenker at det eneste relevante er hvilket nivå det plottet har på slutten?! Da har du (nok en gang) ikke forstått så mye.

8 Likes

En måte å bruke tabellen til @Laaarsas er å lese av gjennomsnittlig deltagelse for pasientene i Initium når den leses av. Det skal vel ifølge Ultimovacs være omtrent 24 mnd. (jeg ville tro det var litt lenger).

Da kan man se av tabellen at hvis man leser direkte av HR kurven fra referansestudien så indikerer det 45 eventer i Initium, mens hvis man istede ser på de reelle eventene fra referansestudien så indikerer det 42 eventer i Initium.

Så da er det en forskjell på 3 eventer. Dette stemmer vel ikke så verst med de 2-3 eventene du nevnte som mulig max impact @polygon . Og det er omtrent slik jeg personlig har tenkt som en konservativ antagelse ut fra de eminente kurvene til @ketilaaj (trekke fra tre eventer).

Selvfølgelig en forenkling dette, men forenklede dobbelsjekker av kompliserte saker er gjerne ikke så steindumt.

12 Likes

Short?

Så du kommmer til at med dette tidsrommet bør det være 42-45 events i kontroll armen pr idag?

Og så var Helligetrekongersdag her
Juletreet skal ut
Barnet trenger ikke døpes
Det har allerede navn
Stjernetyderne har med seg dyrebare gaver:
Alrefimotide
Tapderimotide
Riletamotide

3 Likes

Jeg har nå gjort en liten øvelse for å belyse effekten av å bruke en ren event kurve i simuleringene. For å få til det må KM kurven og tilhørende tabeller kombineres for å identifesere individuelle pasient data (IPD) og ut fra dette plukke ut de som får får Event.
Disse kan så settes sammen til en Event kurve, der kun de individene som gir Event er med. Her har jeg fått uvurderlig hjelp av @boblegutten til å lage kurvene. Plottet sammenlikner KM-kurvene fra CM-067 som er brukt i simuleringene med Eventkurven. I tillegg har jeg lagt inn @laaarsas kurver fra posten over. Som forventet ligger event kurvene (sort og rød kurve) over KM kurvene (gul ,orange og blå).

Neste skritt nå er å kjøre gjennom simuleringene for å finne sannsynligheten for forskjellige Event. I og med at resultatene vist under er basert på andre kurve enn før er «prosenten» forskjellig. Som vanlig er input’en som plotene baserer seg på gitt i tittelfeltet.

Kurvene viser sannsynligheten for hvor mange Event som har oppstått ved forskjellig tidspunkt basert på historiske data og andre antakelser. Det er usikkerhet i resultatene så direkte avlesning av «prosenten» er ikke en fasit, men en indikasjon på hva som kan forventes.:

Og for hele tidslinjen (en siste knekken på den blå linjen skylders numerisk støy fordi en er på halen av histogrammet som brukes som beregningsgrunnlag).

Sammenlikner en resultatene fra eventkurven med de en fikk for KM-kurven for CM-067, ser en at forskjellen er ca 6-7 prosentpoeng for 39 eventer. Basert på historiske data, så blir konklusjonen den samme som tidligere : det stor sannsynlighet for at det er 39 eventer i kontrollarmen og at sannsynligheten ikke endrer seg mye fremover.

Til slutt vil jeg si at beregningene er basert på historiske data og antakelser hvor det bare er mulig å fange opp det som er modellert.

54 Likes

Og hvordan må fordelingen være for å kunne kalle det statistisk signifikant, og konkludere med at UV1 virker?

Vi vet ikke hvor mange events det er når de leser av, i og med de leser av før 70.
Jeg har postet denne tidligere som kan hjelpe deg litt på vei, alt under den rød stiplete linjen er endpoint met:

42 Likes

Nå er du og polygon og boblegutten kanskje de med mest innsikt i statestikken. Vil noen av dere friste dere til å tippe hvor vi lander. Antall events i hver arm?

3 Likes

Snyggt! Och du har alltså använt modifierade kurvor med mPFS 15,6 m, eller missförstår jag?