Leser man mange nok tråder, så vil man finne en del overfladiske likheter. Og hvis man ikke kjenner til de spesifikke selskapene / casene så kan de – før man har satt seg inn i dem – sikkert virke ganske like. Litt som om man går i dyrehagen, men bare ser at alle dyrene har to øyne, to ører, en nese med to hull, fire bein, hale, munn med tenner osv…
… men at noe ser likt ut ved første øyekast betyr ikke nødvendigvis at det er de samme dyrene man ser på! Eller for å si det sånn:
Ser du forskjell på enkelt-, dobbelt-, eller kvartbekkasin? Ikke jeg heller. Betyr ikke at det er samme fuglen.
I denne tråden begynner nok enkelte av de som har vært med siden tidenes morgen å bli en smule lei at det jevnlig dukker opp folk som ikke har satt seg nevneverdig inn i caset med utsagn av typen:
“Men folk hadde trua på PCIB, Targovax, Nanov og det gikk til f”
gjerne etterfulgt av:
“og her har dere trua og er god stemning, ergo kan dere også brenne dere”.
Det er vel ment. De skjønner jeg. Og sikkert de fleste andre. Forhåpentligvis.
Men ligger det ikke i denne typen utsagn også en viss implisitt umyndiggjøring av vurderingsevnene til de forumdeltagerne som har valgt å investere i Ultimovacs?
For det man egentlig sier når man kommer med sånne utsagn er vel fort: “Har dere egentlig gjort en god nok risikovurdering?”. Og det blir litt slitsomt når det kommer fra noen som ikke vet – eller har satt seg inn– i hvilken risikovurdering som faktisk har blitt gjort av folk i denne tråden. Eller hvordan dette selskapet skiller seg fra de nevnte selskapene.
Misforstå meg ikke: Kom med en konkret risiko knytta til U-caset som ikke allerede har vært drøfta til døde, og du vil finne et av TIs mest lydhøre publikum. Ingen ønsker å tape penger, det gjelder Ulti-aksjonærer like mye som andre. Men jeg kommer heller ikke til å selge U-aksjene mine fordi det var god stemning i PCIB-tråden og så gikk det til f der.
En ting er å stikke hånda inn i løveburet i dyrehagen og få den bitt av.
Betyr ikke at man får hånda bitt av om man stikker den inn i pandaburet.