Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Blir bare spekulasjoner og sikert mange som vil avfeie kvar et punkt kjapt og enkelt.
Tenker kanskje at persontilpassede gir bedre effekt? Ikke har tro på Ulti, har mer tro på andre aktører? Kanskje de ikke tror den vil fungere bredt nok? Ikke er så universal som en kan håpe. Kanskje de bare har en dum algo som sier at mcap i ulti er mye høyere enn net result skulle tilsi og dermed shorter basert på det? Ikke spør meg.

4 Likes

Som du selv skriver…de better jo kort og godt på at det er meget sjelden nesten aldri noen lykkes inne bio så hvorfor skulle ulti til slutt? Noen annen logisk forklaring kan de ikke ha mot det fundamentale bevist til nå.

2 Likes

Vi får vel bare leve med at det er ikke alt vi skal forstå…

Pluss og minus er så til de grader behandlet og vurdert på disse trådene her på TI, at det er for meg umulig å fatte at noen kan finne grunnlag for en stor short posisjon. Tviler på at Janus har tilgang til andre opplysninger enn det som finnes her på forumet…

1 Like

må rette deg der. Det er faktisk 103,3% long 3,3% short

1 Like

Dette har det sikkert vært skrevet om før her på TI, men hvor mange events burde det vært i kontrollarmen nå hvis man sammenligner med tidligere studier?

Det har det:

Den linken fant jeg bare med å søke i søkefeltet etter kontrolleventer
Og denne nyere:

2 Likes

FDA fast track är inte direkt någon fet trigger. FDA pöser ut fast track.

1 Like

Må rette litt på rettinga:

Det er faktisk (103,3 + x)% long og (3,3 + x)% short, hvor x representerer den samlede størrelsen på shortposisjon(ene) som er under rapporteringsgrensa til Finanstilsynet.

5 Likes

For min del handler dette mer om historien om NIPU. Fra å være en «feilet» studie til å vise 27% forbedret overlevelse, nesten dobbelt så høy responsrate (i 2L) og deretter få fast track av FDA. Dette i en ekstremt vanskelig indikasjon hvor både investorer og selskapet selv var lite optimistiske. Dersom INITIUM leser av positivt i tillegg styrker det NIPU dataene enda mer! Dersom INITIUM leser av negativt kommer jeg til å lure på hva i huleste det var som skjedde i NIPU😂

30 Likes

Det sa Jonas Einarsson i Radium podcasten i januar også. Ved møtt primærendepunkt i INITIUM vil en se på NIPU-resultatene med andre øyne. Han snakket om et mulig nytt Yervoy-øyeblikk ved møtt PE. Det ville være fantastisk for alle (unntatt et par aktører som opptrer i shorts midt på vinteren).

18 Likes

Rasjonale for short i Ulti som diskutert over her er ikke lett å finne.

Men Ulti er faktisk omtalt av Scancell Holdings (både i årsrapport og generalforsamling) “som den eneste aktøren som er i samme space som Scancell sin Melanoma vaksine”. (Dvs. unresectable Melanoma pluss vaksine med Ipi+Nivo kombo)

CEO er Professor Lindy Durrant og på den ene siden håper hun på positive data fra Initium siden det vil sette kreft vaksine i et positivt lys. På den andre siden mener hun Ultimovacs gjør en feil med kun å benytte et antigen og mener det øker risikoen for antigen escape. Scancell benytter flere antigener i sin vaksine (SCIB/iSCIB+) og faktisk droppet de SCIB2 fordi det var single antigen (NY-ESO-1 hvis jeg tolket lyden korrekt).

Alle disse uttalelsene er post-nipu, så resultatene der har altså ikke endret noe på Scancell sin tankegang rundt dette.

Her er utdrag av Transcript fra årsmøtet nov-2023 (beklager noe dårlig transcript, men lyden var helt crap).

Først hennes forklaring for Antigen loss

Lindy
The problem we had to SCIB2 if you remember it’s a single antigen, it only targets NY-ESO and NY-ESO so it’s quite a heterogeneously expressed, so not all tumour cells within a tumour expressive.

Lindy
So the problem there is you kill all the cells expressing the antigen, but the remaining ones that become the predominant tumor.

Lindy
So it’s called antigen loss.

Så hvor hun omtaler Ultimovacs

Lindy
Yes, So there are other people making vaccines, but at this point in this space, there’s only one other one using the double checkpoints [Ultimovacs]

Lindy
And they are at similar stage, perhaps slightly in advance of scouts that they’re called Ultimovacs, If you want to have a little peek once.

Lindy
Again, they’re targeting a single antigen, which I personally think is a mistake, but that’s their way.

Poenget er at hvis CEO i et lite Biotech - tilfeldigvis lokalisert et steinkast unna Janus - og som har dybde kunnskap om kreft antigener og vaksine utvikling, og som opererer i akkurat samme “space” som Ulti - mener Ulti sin metode er “feil” så er det ikke usannsynlig flere mener det samme og dermed tar et bet på at det virkelig er tilfelle.

Eller short kan være på annet grunnlag en negativ tro på UV1, men det vet jeg ikke er en så populær tanke.

31 Likes

Det kostelige er at samme aktør vedkjenner sannheten som er at:

Velger Gustav foran Lindy hver dag av uka for tyngde/troverdighet. Den nobelprisen vil være vel fortjent om pionerarbeidet siden 1970-tallet kulminerer i gode INITIUM data (and beyond).

19 Likes

Det kan være så enkelt at de kalkulerer med at dataene må være urealistisk gode for at de skal tape veddemålet.
Skal man dømme skribentene her inne, så var NIPU-resultatene oppsiktsvekkende gode. BP syntes åpenbart ikke det siden de enda ikke har kommet med noen partneravtale eller kjøpt seg opp.

Janus tenker at INITIUM-dataene må være mye bedre enn NIPU for at det skal bli kursfest. Er de som NIPU eller dårligere, så er det tvilsomt at BP vil bite på INITIUM. Da spekulerer Janus i emisjon og nok en ørkenvandring og alle vet hva det gjør med kursen…

1 Like

Vel, da er jeg i alle fall ikke imponert over deres evner til logisk vurdering.
Og når det gjelder NIPU, så er som kjent ikke siste ord sagt enda…

1 Like

Uten sammenligning for øvrig kom min sønn innom i går i minus 8 - 10 C i shorts, men hans aksjeeksponering er likevel long :cold_face:

4 Likes

Ja. Hvis man skjønner hvilken indikasjon lungehinnekreft er (pasientene lever ikke lenge, og tumorene er ikke spesielt immunresponsive) og hva andrelinje er (behandling starter seint, etter chemo som har ruinert immunsystemet), hva CPIs og UV1 er (trenger et fungerende immunsystem for å virke, men her det jo ruinert) + at UV1 faktisk bruker 3-4 mnd på å virke ordentlig, så er det faktisk oppsiktsvekkende at man har statistisk signifikant overlevelse etter NIPU-kriteriene så tidlig som min. 7 mnd. minimum oppfølgingstid. For man burde egentlig ikke kunne forvente det. Det er litt som å faktisk finne nåla i høystakken. Problemet er seff at man bare fant én nål. Og noen ville gjerne se flere.

BP er blant dem som gjerne vil se flere (les: mer) før de tar en avgjørelse. Og hvorfor skulle de ikke vente? Hvis det er én ting fjoråret har vist oss tydelig, så er det vel at på Fisk- og Olje-børsen så er evnen til å prise Ulti riktig mht r/r ganske dårlig. Så BP skjønner vel at de trolig kan kjøpe seg inn i et derisket case mot å betale litt mer, men fortsatt gjøre en ganske bra deal. Gitt valget mellom “veldig bra deal med litt risk igjen” (post NIPU på ESMO) og “ganske bra deal uten vesentlig risk” (post positiv INITIUM), så tipper jeg at et risikoaverst BP velger sistnevnte.

11 Likes

Veldig mange gode innlegg både her og på fundamental-tråden i kveld. Takknemlig for å kunne lese alt dette.

Jeg valgte å avslutte mitt insider-abonnement i dag pga noen som på død og liv MÅ styre enhver diskusjon på chatten. Ser at en kan få like bra utbytte av å være på utsiden av chatten takk være ressurssterke skribenter med kunnskaper som langt overgår både mine og selvutnevnte profeter sine.

29 Likes

46 ifølge Polygon sin tabell, vi vet at vi har under 70 events antagelig ca 65, en viss avstand til 70 events må man vel ha hatt for å ende opp med å åpne databasen før 70 events er nådd.

Personlig beholder jeg insider, dels fordi jeg mener dette forumet er 100x bedre enn andreplassen i Norge - og PDX fortjener noe igjen for at han tilrettelegger en så bra tjeneste for meg.
Samtidig tenker jeg at man kan blokkere/ignorere om man mener noen ikke bidrar med noe positivt :relaxed: og som regel går det bra for seg, og at man en gang i året skeier ut og folk lar følelsene ta litt vel overhånd - ja det kan jeg leve fint med​:relaxed:

6 Likes

Hahahahaha sier dere opp innsider fordi jeg ikke lar dere mobbe enkeltbrukere og kalle Holom for Hodor uten å svare for det? :rofl::rofl::rofl:

3 Likes