Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Redd for margincall kanskje? Vet ikke om noe annet

Spørsmål om salg og kjøp av aksjer…

Er det seriøst lov å sitte å slenge ut aksjer til den prisen man ønsker med den hensikt å dra kursen ned?

F.eks man har 100.000 aksjer og velger å hele tiden i løpet av en børsdag å legge ut aksjer billigere enn resten av markedet.

Jeg skjønner ikke helt anfall av høydesyke på dette tidspunktet og på dette nivået.

Erfaringsmessig så skal vi vel opp noen titalls prosent på ren FOMO frem mot avlesning.

Det er bare å se på de siste ukene frem mot NIPU.

Eller for de som husker gode gamle Funcom, hver gang et nytt spill skulle lanseres.

Så om jeg skulle selge hadde jeg nok ventet til nærmere avlesning.

MEN…det man angrer mest på her i livet er gjerne det man ikke gjorde - i dette tilfellet å følge magefølelse og overbevisning til the bitter end.

Det hadde vært stusselig å stå igjen på perrongen med lua i hånda mens en historisk måneferd freste til himmels.

5 Likes

U-etisk er det. Kanske misbrug af magt, men man står vel frit for at sælge sine aktier billigt. De fodrer blot os andre med billig indgang.
Janus ligger med short i udvalgte biotech/farma som en strategisk hedge imod nedgangstider inden for biotech/farma, hvor de ligger tungt investeret.
Mange kriterier har sikkert skulle opfyldes for at finde gode kandidater til den strategi.
De har brugt >1 år på at opbygge short positionen, så deres strategiske beslutning er taget på et grundlag FØR masser af gode nyheder der er kommet i kølvandet incl. Fast track ifht NIPU. Man undres lidt at de ikke går i “damage control” frem for at holde fast.
Nogle har spekuleret om short er fjendtlig - Janus er tungt investeret i BP så de kan hjælpe sig selv på andre konti hvis BP får deres griske fingre i Ulti til mye rabat pris. Hvem ved…Janus ved…

1 Like

I utgangspunktet får du forsøke å selge aksjene dine til prisen du vil. En legitim grunn til å sende salgsordre under spread kan jo være at du vil at ordren skal lukkes så fort som mulig. Det som derimot ikke er lov er å gjøre det samme om selve hensikten er å manipulere markedet. Det er vanskelig å bevise, og skjeldent å bli dømt for det, men det èr ulovlig å f.eks. prøve å skape et bilde av en salgsinteresse som ikke er reell.

2 Likes

Kan tillegge til det du skriver at det i USA er (ikke 100 % sikker på at reglen fremdeles står) en regel for short salg om at shorteren ikke kunne “hitte” nye lavere bids i markedet. Dette var ment til å hindre veldig raske kursras i enkelt aksjer.

For longinvestorer som fikk panikk i en aksje kunne de selge så hardt de ville, så lenge ikke hensikten er å manipulere markedet - som du helt riktig er inne på.

1 Like

The FOCUS study aims to optimize treatment of R/M HNSCC patients with this promising new treatment approach.

Bare noen måneder til denne kommer også😊

Se Fundamenttråden.

2 Likes

Helt utrolig at aksjen kan falle så mye fra toppen med den positive oppdateringen rundt selskapet

Det er regelen i de fleste land. En short kan kun selge på en uptick

Hva mener du? Helt nytt for meg dette.

Er rett og slett et shortangrep. Det er kjedelig, men det går heldigvis over.

3 Likes

The Uptick Rule (also known as the “plus tick rule”) is a rule established by the Securities and Exchange Commission (SEC) that requires short sales to be conducted at a higher price than the previous trade. Investors engage in short sales when they expect a securities price to fall.

1 Like

Hva regelen er i Norge er jeg ikke sikker på.

Er du sikker på det? Euronext reglene er vel stort de samme i alle landene.

Jeg finner ikke noen begrensninger i Europeiske land, men dette blir jo off-topic.

Edit Bare for å ikke gjøre tråden alt for lang, kan man bare konstantere at uptick begrensinger på short salg ikke gjelder i Norge eller andre Europeiske land.

2 Likes

Det kan vel være noe stoploss som ryker for enkelte her særlig blant folk som har benyttet “Stång”…

1 Like

Fin regel. Men om den gjelder i Norge har jeg aldri hatt anledning til å sjekke, så jeg vet som sagt ikke.

Skulle tro det hadde skjedd noe fra i går med 100+ innlegg. Tygg heller på artikkelen over og ta kjelen av plata, for det blir for mye susing her

1 Like

Nå som NIPU databasen er åpnet er det vel Ulimo selv som styrer showet videre slik at de kan komme med ett års overlevelse data ganske så snart. De har vel også løpende innsyn slik at å søke om Fast Track vil være idioti om de sitter på data som viser at effekten ikke var så betydelig som først antatt?

2 Likes

De har søkt om Fast Track på ESMO-dataene fra i høst.

Og NIPU databasen er på ingen måte åpnet. Den sitter Hellaug fortsatt på.

8 Likes

https://mesothelioma.net/mesothelioma-news/mesothelioma-vaccine-given-fast-track-status-by-fda/

4 Likes