Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Janus burde klart bedre enn 50% i såfall. Det er betryggende.

4 Likes

Skal aldri utelukke noe som helst, men:

(i) I følge de Sousa vil melding om PE met" ikke bli underbygd med nærmere data. Så “til himmels” kommer tidligst etter at selskapet har delt verdier for HR og tilhørende p og KI.

(ii) Derimot vil vi ved “PE not met” også få vite data som HR, p-verdi og KI. Skulle disse ligge såvidt på den gale sida, vil ikke selskapsverdien ikke falle 80 - 90 % (sjøl om shorterne vil gjøre alt for å gruse den.

4 Likes

Abacus.
Slik Ultimo har reagert tidligere, så tenker jeg at det vil komme en kraftig reaksjon enten ene eller andre veie når meldingen kommer. Om den vil korrigere når meldingen absorberes blir så sin sak…Den som ønsker kan nok trade denne uansett tenker jeg.

Vet ikke om dette er delt før, men må understreke at dersom Janus virkelig bare har truffet på halvparten av sine short, må de virkelig ha scoret big time på de casene som gikk deres vei.

(Kom over denne artikkelen når jeg forsøkte å finne mailadressen til den som er ansvarlig for fondet. Hadde tenkt at vi alle kunne sende de en «up yours» mail når Carlos heiser flagget til topps :rocket:)

According to an investor presentation from Janus Henderson, the Biotech Innovation Fund posted returns of 33% and 23.9% in 2021 and 2022 respectively (before fees), mostly thanks to its short book. By comparison, the SPDR S&P Biotech index was down 20.5% and 25.9% in 2021 and 2022.

These figures have contributed to the fund’s impressive longer-term track record. As of the end of Q3 2023, the fund has returned 315% net of fees since launch, versus a 23% loss from the SPDR S&P Biotech index.

6 Likes

“On the flipside, we’ve seen the have-nots with either :white_check_mark:disappointing data, or :white_check_mark:poor balance sheets, or too much opex [operating expenses] really struggling in this environment,” he added."

Rasjonalet er vel gjerne ikke mer komplisert enn som så. Selv om disappointing data i dette tilfellet blir luremusa som lokker Janus rett i honningfellen :money_with_wings:

12 Likes

I mellomtiden bryter sektoren virkelig ut av den depressive trenden «over there»

12 Likes

Altså, jeg må si det overasker meg at de øker short og durer på. Kan det virkelig være sånn at Janus har folk som driver denne shorten som er så dårlig informert?

De må da sette seg ordentlig inn I et selskap når man shorter med slike summer? Eller???

“Disappointing data og poor balance sheet”. Ikke rart de shorter. U har jo cash bare ut året.

Så spørs det om “primary endpoint met” uten noe mer detaljer er nok til at de snur. En kjapp rettet emisjon på 500 mill ville gjort susen tror jeg. Hvis det ikke skjer før etter ASCO tror jeg vi har de hengende rundt oss i tre måneder til.

5 Likes

Men hvor skal de låne aksjer fremover?

Inven2 kanskje? De har redusert endel i det siste, enten solgt eller lånt ut. Har fortsatt over 1,2 mill aksjer.

Janus har definitivt ikke mye pent å si om de selskapene de shorter :thinking: :unamused:

Det har vært påstått at disse Fundene bare bruker statistikk og algoritmer når de shorter, men om man leser artikkelen @TheObserver delte prøver de i alle fall å gi utrrykk for at valget av Long og Short kandidater er godt gjennomtenkt.

Så, med all fokus som har vært på at ULTI skiller seg meget sterkt fra andre mer eller mindre mislykkede biotec selskaper på OSE - hva er det Janus griper fatt i som ingen andre ser?

2 Likes

Det spørsmålet har dukket opp ca. hver uke her det siste året. Og det er forsøkt besvart ganske mange ganger. På ganske mange måter.

JHI (og Adage!) er begge også short i nederlanske:

Mange likhetstrekk der. Finansiering, pivotal studie rett rundt hjørnet, osv… Og ikke minst: Faktisk mulig å få satt en passe stor short på. Det får man ikke gjort på så mange biotekselskap på OSEBX ihvertfall. Altså, hvor er det en mulig nedside igjen?

Kan det være at Janus har en fundamentalt forskjellig investeringsstrategi enn 99% av forumet her?

3 Likes

tja, man kan vel dårlig bebrejde dem i tilgangen generelt. Biotech er høj risk og kun få klarer skærerne. Hvis 1/50 klarer skærerne og reward er max x5 - x10 ja så kan shorts vel være en god portfolio strategi. Stock picking er vel forbeholdt os små private investorer. Vi kan kaste en stor del af portefolien i få selskaber om man vil.

det er jo her at shorting skal reguleres hvis man vil have et sundt marked. En max grænse for samlet short eller forbud på small-cap eller …

det er jo den tidl. norske landstræner Drillo om igen - bare sparke en masse bolde ind i feltet, så skal nogen nok gå i kassen…

2 Likes

alt-i-alt er det positivt at kursen går ned fordi der køres en massiv mængde shorts - ikke fordi folk har mistet troen på Ulti - mere omvendt. De skal hælde mere og mere på…

Viking Therapeutics kom ut med positive fase 2 data i dag. Aksjen hadde 14% av free float i short før data readout.

Kjipt å være short på gode fase 2 data i biotek….

Dette selskapet var priset til type $6B før datene kom i dag morgen. Tenk om det var priset til et norsk OSE biotek :dizzy_face:

Tror ikke de som var short her var mindre intelligente enn andre i dette gamet.

34 Likes

Et eksempel på kursstigning etter ‘Endpoint Met’ i Fase 2 fra NASDAQ idag:

Viking Therapeutics (NASDAQ: VKTX ) stock is rocketing higher on Tuesday after the clinical-stage biopharmaceutical company announced positive clinical trial results.

These results come from its Phase 2 VENTURE study of VK2735. This is a dual agonist of the glucagon-like peptide and glucose-dependent insulinotropic polypeptide receptors in development as a weight loss drug.

The big news that has VKTX stockholders celebrating today is the Phase 2 trial meeting its primary endpoint. It also achieved all of its secondary endpoints while maintaining only mild or moderate treatment emergent adverse events.

Viking Therapeutics notes that this saw patients experience a 14.7% reduction in body weight compared to baseline. Those taking the drug also saw a 13% reduction in body weight compared to those on a placebo.

Opp 125% per skrivende stund idag. Pent, men så er jo ikke dette Oslo Børs. Likevel, bør være et varsel om noe godt om vi når endepunktet i INITIUM - selv om slankemedisin og kreftmedisin er rimelig forskjellige ting.

Edit; @Roc you beat me to it, men jeg lar det stå, jeg!

8 Likes

Interessant å se utviklingen igjennom dagen da. Understøtter muligens også at prisingen av denne typen VIP tar litt tid? Så å selge i amatør-timen kan fort vise seg å koste mye oppside :ok_hand:

3 Likes

Det værste er at i fase 1 så hadde viking sitt legemiddel et større fall i vekt på pasientene enn hva man så med Lilly og Novos sine legemidler (relativt). Så fase 2 studien bygget på gode fase 1 signaler.

Hadde man satt seg inn i dette så kunne man fanget opp gode holdepunkter.

Er jo ingen garantier, men å sette seg godt inn i en aksje hjelper litt :sunglasses:

@plorimer du gjorde det mer grundig, og ga mer kontekst. Jeg var bare lat :sweat_smile:.

3 Likes

Gad vide hvor mange aktier FTF har tilbage…?
Det bliver vældig vældig svært for JHI at kjæmpe imod masserne. Hvis 3500 nordnet ejere køber 150 aktier i snit er det > 500.000 stk og ca. 20.000 NOK pr person i snit.
Jo mere de kører aktien ned, jo billigere og jo flere kan folk købe… :man_shrugging:

1 Like