Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Det er bare tragisk hele greia, nå er vi ned 20% bare siden nyttår og det ser ikke ut som det stopper med det første.

Jeg mistenker at vi vil se en eksplosjon i utplassering av BLC skop i 2024. Det gir mening at urologene holder igjen å investere i nye skop med BLC og gammel teknologi, når HD skopene ligger i horisonten. Nå gir det derimot ingen mening å investere i HD skop som ikke har BLC teknologi.

Ref den store ordren Schneider snakker om, vil tro det er en sykehuskjede som skal oppgradere til HD skop og derfor selvfølgelig også skal ha BLC teknologi. Er det den nye HD standarden som skal gi oss ketchupeffekten vi håpet på i 2018?

Urologer på verdensbasis vil mest sannsynlig investere i nye skop med HD teknologi i nærmeste fremtid, da vil de nok også ta den lille ekstra investeringen det er å kjøpe med BLC teknologi.

2 Likes

Helseindeksen har vært fallende siste 3 år (-45%). PHO har fallt 52% siste 3 år.
Det så ut for at indeksen bunnet ut i november i fjor, for så å stige mot jul. I år har den snudd ned igjen og har hittil fallt 9%.
Jeg vet ikke hvor mye PHO vektes i indeksen.

Rekyl på 42,42% hos Asieris siden bunnen, den er nok rett rundt hjørnet i PHO også.

1 Like

ASIERIS opp over 5% i dag.

Mustang Capital øker betydelig i PHO igjen, nå kjøpt noe over 47000 aksjer.

1 Like

KS er på tilbudssiden i ny kommentar:
Comment from KARL STORZ Endoscopy
Posted by the Food and Drug Administration on Feb 27, 2024
Submitted Electronically at www.regulations.gov
Division of Dockets Management
U.S. Food and Drug Administration
5630 Fishers Lane, Room 1061
Rockville, MD 20857
RE: Comments on Reclassification Petition for Diagnostic Endoscopic Light Source Systems (Product
Code OAY), Docket No. FDA-2022-P-2644
To Whom It May Concern:
In support of the previously filed citizen’s petition, submitted 10/25/2022, KARL STORZ is providing a
potential draft version of the special controls guidance document that would need to be published as
part of the reclassification process.
KARL STORZ is prepared to offer additional assistance to the Agency in finalizing the guidance. The draft
guidance is based on the type of data used to support the submissions for the current Class III system of
devices. We acknowledge that additional performance testing may be required to align with the type of
data used for products with similar technological characteristics available for other indications.

12 Likes

Jøss lister i dag viser at Storebrand indeks kjøpt «tilbake» ca 53000 aksjer av de ca 70000 de solgte på Q dagen.

Mustang Capital fortsetter å øke og snart inne på de 20 største.

SEB fortsetter med salg og kjøp på ulike konto

1 Like

Dette må være et stort steg fremover, KS har laget et document som FDA kan bruke som guidlines til potensielle søkere for å få godkjent sine scope til å bruke Cysview. Kan det tyde på at FDA er i gang med å komme med en recommendation nå?

Ser at det er den ene SEB kontoen som selger litt hver dag, er nå nede på 3,56%, ser ikke hvem som kjøper.

5 Likes

Da har de sannsynligvis lånt ut aksjene og så dekkes det inn nå.

2 Likes

Kursfallet på 17-18kr siden januar ser på mange måter ikke mindre «merkelig ut» da synes jeg. Shortet ned så mye på kurs med forholdsvis så lavt volum? Skulle nesten ikke være mulig? Magefølelsen skal en ikke undervurdere. Skal vi si her lukter det rekyl opp igjen?

Asieris ca 6,5 CYN dvs fortsatt mcap ca 7 mrd

@toms flott oppdatering. Karl Storz bidrag er verdifullt.

KARL STORZ is providing a
potential draft version of the special controls guidance document that would need to be published as
part of the reclassification process.
KARL STORZ is prepared to offer additional assistance to the Agency in finalizing the guidance

Det kan nesten se ut som det er bevegelse! Finalizing…

1 Like

Ja kan det være FDA som har spurt KS om å komme med et utkast som de kan bruke og at det indikerer at de jobber med saken?
Hadde vært flott å få kommentarer fra DS eller David Moskowitz på dette.

1 Like

Dette tok de vel opp i sist Radium. KS samarbeider med FDA om å utarbeide retningslinjer, så vidt jeg forstod det.

2 Likes

Usikker på det. Men veldig viktig at KS den i går bekrefter til FDA og regulatoriske myndigheter at de bidrar med kunnskap og additional assistance to the Agency in finalizing the guidance
Jeg synes det må tolkes som svært vikitg bevegelse i en avgjørelse. Men at det har tatt tid er sikkert og visst. Umulig å si noe med sikkerhet om når det kan komme avgjørelse fra regulatoriske myndigheter.
Men godt å se at KS som kanskje DEN viktigste aktør til bidrag her er så på ballen. Det har jeg ikke trodd de var før denne meldingen fra KS. I så fall hvorfor er KS nå inne med finalizing bidrag? Ble presset fra fagfolk, interesseorganisasjoner og sykehus og helsemyndigheter for stort?

@myk jeg vet ikke, men FDA anbefaling hadde selvsagt vært fantastisk

Det er i egeninteresse til KS å få nedklassifisering. Dette ble nevnt på en tidligere kvartalsrapport.

KS har samme utfordring som alle andre med å få nytt flexskop godkjent.

Det gjør det også enklere å oppgradere/modifisere eksisterende utstyr som allerede er i markedet.

7 Likes

Enda bedre! Takk @rosk82

Hva tenker du her? additional assistance to the Agency in finalizing the guidance.

Endelig bevegelse?

Meh, gidde ikkje spekulera. Det komme når det komme. Ingen grunn til å setta seg premature håp om når ting løsne.

2 Likes

Takk for at du deler, toms. Myndighetene jobber tydeligvis aktivt med å få nedklassifisert scopene - og ut fra det som står, er en i sluttfasen, ref “…finalizing the guidance.” Dette er etter min oppfatning positive signaler.

4 Likes

Det virker da som KS virkelig jobber med sluttfasen mot FDA og en avklaring?

https://www.fda.gov/medical-devices/device-advice-comprehensive-regulatory-assistance/overview-device-regulation

If, on the other hand, the FDA proposes to reclassify the device from class III to class II, the available scientific evidence must show that general controls and special controls are sufficient to provide a reasonable assurance of safety and effectiveness of the device. Finally, if the FDA proposes to reclassify a device from either class III or class II to class I, the available scientific evidence must show that general controls would provide a reasonable assurance of safety and effectiveness of the device.

Se dette mot hva KS postet til FDA i går. FDA sier …must show that general controls would provide a reasonable assistanse…
Og special controls går igjen i FDA og hva KS sier i providing a potential draft version of the special controls guidance documents…

Comment from KARL STORZ Endoscopy
Posted by the Food and Drug Administration on Feb 27, 2024
Submitted Electronically at www.regulations.gov
Division of Dockets Management
U.S. Food and Drug Administration
5630 Fishers Lane, Room 1061
Rockville, MD 20857
RE: Comments on Reclassification Petition for Diagnostic Endoscopic Light Source Systems (Product
Code OAY), Docket No. FDA-2022-P-2644
To Whom It May Concern:
In support of the previously filed citizen’s petition, submitted 10/25/2022, KARL STORZ is providing a
potential draft version of the special controls guidance document that would need to be published as
part of the reclassification process.
KARL STORZ is prepared to offer additional assistance to the Agency in finalizing the guidance. The draft
guidance is based on the type of data used to support the submissions for the current Class III system of
devices. We acknowledge that additional performance testing may be required to align with the type of
data used for products with similar technological characteristics available for other indications.

Ser ut til at hver gang kursen viser litt tegn til oppgang, så er selgerne der og kveler de spede forsøk.
En av fjorårets tapere ser foreløpig ikke ut til å bli særlig bedre i år.
Men dette kan selvfølgelig fort snu. Innbiller meg at hvis jeg ga opp og solgte meg ut, så ville det bli andre boller. Slike erfaringer har jeg gjort tidligere. Så derfor utsetter jeg det i det lengste og håper å få være med på en oppgang som ihvertfall nesten gir innskutt kapital tilbake. En av mine PHO beholdninger har snitt kurs 90, og det er jo nå blitt over f.eks. Nornes kursmål.

1 Like