Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Skjønte ikke hva du mente. For folk helt opplagt. Du skrev om PHO og kursmål skjønner du og da klarte jeg ikke utlede vanskelige tider for folk. Sorry

For Photocure som jeg kommenterte er jo lyden turnaroundcase, kjøpsanbefalinger og mange kroner opp heisen om kursmålene skal inntreffe (og det uten verdier tillagt på to fase III studier).?

Jeg så lenge på PHO som en “sov i ro” aksje. Nå minner den mer om en “vondt i magen” aksje.

Håpet er at det kan komme et oppkjøpsforsøk på disse lave kursene. Interessen blant mindre investorer synes minimal.

3 Likes

What a difference a day makes?

Kursen eller verdien på selskapet er forferdelig dårlig. Katastrofalt dårlig. 100% enig i det. Fundamentale verdier og utvikling virker for meg å være helt glemt opp i all psykologien og ser utfoldelse av rasjonalitet vs irrasjonelle vurderinger når følelser/panikk er i virke hos mennesket. Men for all del fasit har ikke jeg.

Det vil jeg på det sterkeste advare mot. For som det fremgår av det gamle jungelordtaket:
"Man kan ikke bøye seg i en hatt som er spist."

Har selv valgt å øke beholdningen de siste dagene i forkant av Asieris sine presentasjoner
om bare et par ukers tid. Måten selskapet ordlegger seg på mer enn antyder at også PHO-aksjonærer vil ha behov for en adekvat hatt i en anerkjennende gest om resultatet av fase III blir som forventet.

3 Likes

PHO kursen har nå falt ca 18kr fra januar….
Og selskapet kom på estimat eller over estimat for analysene husa har. Veldig stort kronefall på egentlig begrenset antall aksjer omsatt? Jeg finner ikke store % messig endringer hos aksjonærer. Ser SEB har solgt på noen konto og kjøpt på annen. Men ikke volum å snakke om. Noen som har live oppdatert andre % ved aksjonærliste? Kan vel neppe falle 18kr på at det flyttes aksjer mellom konto? Bør være store endringer hos aksjonærer basert på så stort fall. Pt ser jeg ikke det eller noe særlig volum. Andre?

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

Fortsatt eier de 20 største aksjonærer over 56% av selskapet.

Skal Janus tape stort på shorting i både PHO og Ultimovacs? Sikkert mulig med short men vet ikke @even44 ? Uansett en uting i biotek hvor det både er pasienter og kapital behov generelt for å få et produkt til markedet

Nå har ikke jeg sjekket. Er det noe særlig shorting i PHO?

1 Like

De som shorter nå i PHO går ikke over meldeplikten tror jeg og de ligger ikke over med short over natten. Handlemønsteret som jeg ser det, hadde jeg vært shorter, er presse på salg med å selge på kjøp hele tiden og med små poster. En aksje som PHO med liten likviditet er lett å få nedover. Så ligger shorterne med kjøp lenger nede i boka med til dels store poster og får nullet ut sin short. Slik holder de på og det er ganske mange som driver på denne måten, og de holder opp først når de møter motstand med reelle kjøpere. Ser for meg ut for at det er reelle kjøpere på banen i dag. Vi får se, understreker at dette er mine observasjoner og må ikke tas som sannhet.

3 Likes

Nei, ikke godt å si. Er kanskje bare å bite i det sure eplet og konstatere de harde fakta, et fall i PHO på ca 18kr siden januar.

Men det er interessant å gruble og forsøke å finne årsaker til fall. Er det «dårlige» årsaker til det store kursfallet er det duket for solid oppgang og rekyl.

En annen observasjon som kan underbygge mulig short er fall på 18kr i PHO fra januar. Samtidig viser aksjonærlisten at de 20 største aksjonærer fortsatt eier over 56%.

Det eneste jeg har observert av mindre bevegelse er på SEB kontoene.

Merkelig hvordan det er mulig å senke kursen så mye med så lite endringer hos aksjonærer som vises pt.

Det er merkelig hvor glad en likevel kan være i norsk bioteksektor. Selvom det er kursfall og tap. Jeg håper og tror inderlig at norsk biotek blir en internasjonal vinner. Look to Norway🙏. Til glede for pasienter i hele verden og sysselsetting i Norge. Fantastisk målbilde

1 Like

Høsten 2018, året da Schneider tok over var kursen også veldig volatil. Opp til 57 og ned til en bunn på 36. Vi ligger altså nå under kursen like før Schneider overtok.

Det som irriterer meg og som jeg syns er en stor forsømmelse av norske myndigheter og sittende regjering er at Norge renner over av penger og har ikke en strategi hvordan alle disse pengene skal investeres for å skape et fremtidig Norge. Alt de har gjort til nå er å samle penger i det de kaller pensjonsfondet utland. I januar var avkastningen ca 800 milliarder NOK halve statsbudsjettet. og de samler i pengebingen i februar. Verdien på Nvidia aksjene, til oljefondet som det egentlig er, gikk opp med 90 milliarder NOK eller 16400 NOK per innbygger i Norge.
Hvor lenge skal de holde på med å fylle pengebingen før de utarbeider en strategi for Norge. Tangen burde få i oppdrag å utforme denne strategien.
Alt den nåværende regjeringen har fått til til nå er få de som har skapt noe i Norge til å flytte til Sveits og tatt pengene med seg. Det er trist.

1 Like

Samtidig er det vitterlig skapt store verdier eksempelvis ved at det nå er to indikasjoner som har oppnådd endepunkter i fase III. Og her søkes det for begge indikasjoner NDA og markedstilgang.
Det er unikt og enorm verdidriver for et biotekselskap. Samtidig positiv resultater, stor kontantbeholdning, ingen gjeld og et marked som karakteriseres av husa som turnaround case.

Da synes jeg det er godt gjort at markedet ikke har tillagt økt markedsverdi til selskapet. Men hvem vet hvor dette ender og plutselig flyr eller faller!

1 Like

Hvilken relevans har dette med PHO?

1 Like

Det er vel nå på det rene at vi ikke er der at mulighetene i Kina prises inn på noe som helst slags måte. Ikke er det avklart, mange føler usikkerhet knyttet til Kina (sånn er det bare) og det tar også lengre tid enn mange først trodde. Kursen handler om butikken til Photocure og de får ikke til noe i nærheten av den veksten markedet krever. Det gjenspeiles i kursen. Hvis man ikke tar med det som har med Asieris å gjøre, ser det ikke lyst ut og mange vil nok til og med påstå at svaret foreligger nå etter x antall år og det er at det ikke er mulig for Photocure å få tilstrekkelige markedsandeler i USA.

Det kan jeg forsåvidt være enig i. Det er tross alt gått over 5 år. Men er det noe av dette som ikke ville vært oppnådd uten en CEO til 6 mill. i året?

2 Likes

Med å forvise de med store formuer til Sveits blir investor miljøet i Norge mindre og færre med penger som er villige til å kjøpe PHO aksjer. En kan tenke en strategi med å bygge opp et kraftig Bioteknologi miljø i Norge som vil gagne også PHO. Når jeg ser på CNN og hva Gulf statene gjør med sine olje penger og investerer for fremtiden blir jeg ganske trist og ser hva vi ikke gjør i Norge.

1 Like

Oljefondet skal ikke investere i Norge. Til det formålet har man opprettet Folketrygdfondet. Dessverre.

1 Like

Det er strategien til nå, kan forandres. Det er heller ikke noe problem for regjeringen å ta ut penger fra oljefondet. Tangen kan lage en ny strategi for å investere for et fremtidig Norge og ikke bare ha en strategi med å fylle pengebingen. Pengebingen er nå svimlende ca 10 ganger årets statsbudsjett.

1 Like

Nei, det kan Tangen ikke. Det er det Stortinget som må avgjøre.
Men noen endring er neppe aktuelt.

Så må vi vel også være så ærlige at når vi ser hva norsk biotek har oppnådd det siste tiåret, så har sektoren stort sett bare heist flagget på halv stang til investorenes gråt og tenners gnissel.
Det må jo også være opp til sektoren selv å bevise at dette er fremtiden og noe å satse på.

Men nå kan det kanskje bli en lysning med Ultimovacs som kommer med en lovende avlesning om noen uker. Og så har vi jo PHO som både har produkt i markedet, og mulig et par til på vei inn…

2 Likes

Blir interessant å se om det i det hele tatt er noen særlig poster som er solgt under ca 18kr kursfall siden januar når fortsatt største 20 fortsatt eier over 56%. Foreløpig viser listen fortsatt over 56%. Noen som har sett hvem som har solgt? Og da hvem som har kjøpt? Med så lite endringer pt er fallet enormt? Eller? Kan vel ikke stemme at SEB veksler mellom konto? Skjønner ikke dette jeg.

Med de sterkt forbedrede resultatene både fra Veterans Affairs (VA) BRAVO study og HD fase III studiet til Asieris er harvesting et godt uttrykk! Flere hundre eldre lavoppløsningsskop skiftes ut etter hvert til Saphira, som virkelig har fått et gjennombrudd hos urologene. Omsetningen til Pho viser meget gode takter, til tross for det forhåpentligvis midlertidige bortfallet av flexiscop.

Dette er en sterk prestasjon av Photocure. Som DnBs rapport viser: Pho leverer over forventninger både på salg og i form av lavere kostnader.

https://photocure.com/news/new-publication-clinical-data-demonstrates-reduced-risk-of-recurrence-in-non-muscle-invasive-bladder-cancer-with-the-use-of-blc-99

I 2024 vil ikke flexendringen gjøre samme virkning på regnskapet, mens Saphira vil vise bedre og bedre resultater. Det har vist seg mye lettere å erstatte gamle skop med Saphira, enn å gjøre nye innsalg. Og de nye skopene blir anvendt! Derfor den store optimismen fremover.

Dette har ikke investorene som nå selger forstått. Fortsatt gjelder Buffets ordtak om at de tålmodige stjeler verdiene fra de utålmodige. Noe mer treffende er neppe situasjonen nå. Jeg akkumulerer, senest nå på så vidt 53 nivå. Hvem hadde trodd det var mulig å få aksjer så billig?

1 Like