Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure småprat (PHO) 🔦 2

Hvis det ser så bra ut fremover er det merkelig at de bare guider 6% til 9% vekst i 2024. Det vil jo ikke engang holde tritt med kostnadsøkningene hvis de fortsetter i samme sporet (10% økning i Q4 i forhold til Q3).

Tenker jeg også er hovedgrunnen til krakket
En vekstselskap som ikke klarer å vokse mer enn dette blir ikke belønnet på børs

Eksisterende kostbase sa selskapet de var komfortabel med framover. Så det stemmer ikke

Nettopp. Med “harvesting” oppfatter jeg det som at innsalget av Saphira vil bli mye enklere enn nysalg. Dermed bør det spare inn på kostnadssiden, slik at totalsalgskostnadene holdes uforandret , mens det skjer en vekst i inntektene.

1 Like

Jeg var ikke så oppmerksom på formuleringen rundt dette, men jeg tolket harvesting som i få opp bruken av de allerede utplasserte Saphira

Harvest som i å høste frukt(cysview) av trærne (scope) som er ‘plantet’

5 Likes

Tok et kjapt regenstykke.

Hvis man legger til grunn revenue per skop som var pre covid, ganger dette med 400 skop i USA, legger til null vekst i Europa fra dagens nivåer, så havner man kjapt i øvre del av vekst på 10%.

2 Likes

Hva Schneider la i begrepet “harvest” kan helt sikkert diskuteres - og jeg har forståelse for at en kan være kritisk til guidingen på 6-9 % vekst i 2024 når det gjelder salget av cys/Hexvix i USA og Europa. Samtidig må en huske på at det fortsatt er en del flexiscope som skal fjernes - så en kan derfor argumentere med at den reelle veksten er høyere. Samtidig guider PHO positivt driftsreusltat i 2024 på denne delen av virksomheten - dvs. at PHO kommer til å ha stort fokus på kostnadssiden. Det er kanskje ikke unaturlig, når en hører hvilke jobb som er gjort så langt med å bytte ut scope/“friske opp” utstyret i Europa. Samtidig vil en påregne flere engangsutbetalinger fra Aseris. Videre vil den store ordren, ny forretningsmodell mv kunne gi ytterligere vekst i 2025 og utover. En skal hel

Videre synes jeg det er helt feil, nå som søknad er sendt inn i Kina (Hexvix) og resultatene fra Cevira skal straks presenteres på to seminar og søknad vil sendes inn i nær fremtid (forhåpentligvis kan en få fast track), at en ikke anser dette som en del av “virksomheten” til PHO. Her vil det komme flere engangsutbetalinger (også I 2024) - før royalty inntrer når produktene er i markedet. Bare ved godkjenning i Kina (Cevira) kommer ca NOK 150 mill. Nå er det usikkert om en vil søke samtidig i Europa, men der kan en påregne tilsvarende utbetaling. Nå skal Aseris også presentere resultatene i San Diego, så en får vel etterhvert mer info om hva som ev. kreves for å søke tilgang der - men totalt vil godkjenning I USA/Europa alene gi ca 34 mUSD. PHO er snart kun verdsatt til 1 mrd ekskl. cash.

Personlig er jeg fortsatt skuffet over at Cevira får såpass lite oppmerksomhet av Schneider. Det er lite som skrives om potensialet til Cevira - men en kan spørre seg selv om Aseris hadde vært villig til å bruke mange hundre millioner på fase 3 studiet, er villig til å betale 150 mill kun for godkjennelse i Kina - i tillegg til øvrig løpende engangsutbetalinger til PHO (som totalt kan bli 250 mUSD) og gi PHO royalty på mellom 10-20 % av omsetningen dersom ikke dette har potensialet til å gi stor inntjenning?

Basert på ovennevnte har jeg derfor vanskeligheter med å forstå at dere gir uttrykk for at PHO ikke vil kunne oppleve en sterk vekst fremover - der risikoen også er “minimal” sammenlignet med mange andre biotek selskaper som er priset betraktelig høyere.

8 Likes

Er det feil i Q4 rapporten?

Ser ut til at 7 er blitt byttet med 1, etter desimalet. Ikke så veldig viktig, bortsett fra hva jeg skal legge inn i excel arket mitt :joy:

Q4 3

5 Likes

Dette er DD!

2 Likes

Er det stop loss vi er vitne til ?

Oppsummert kjøp/salg på kvartalspresentasjon dagen.

Største selgere på dagen Q ble levert var to indeksfond . Storebrand indeks med 75 000 aksjer og KLP indeks med ca 40 000 aksjer.
Og SEB solgte ca 70 000.

UBS Europe kjøpte ca 42 000 aksjer
Skihus as kjøpte ca 30 000 aksjer
Og noe kjøp fra avanza og saxo bank

Fortsatt viser oppdatert aksjonærliste 23.2 at de 20 største aksjonærer eier noe over 56%.

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

De 20 eier fortsatt over 56% og kursen er ned 17-18kr siden januar. Mye veksling :sweat_smile:?

4 Likes

Be fearful when others are greedy, and be greedy when others are fearful

1 Like

Da er vel stort sett fasiten etter kursskrellet i PHO i forrige uke og før Q klart?

Pr 26.02 eier altså de 20 største 55,58% av selskapet. Altså kursfall 15-18kr siden januar og da har de 20 største redusert med 0,7-0,8% ved Q massakren (verdimessig). Stort fall på liten endring. Men så gir dette bildet bare bruddstykker. Oversikt over de 50 største har jeg ikke sett, men fra E24 lister ser det ikke ut som store endringer der heller. Utrolig hvordan verdier kan reduseres eller økes betydelig ved små eierendringer?

https://www.photocure.com/investors-hub/investors-shareholder-information

Partneren til PHO fortsetter rekylen oppover. Kursen snart i 7 lokal valuta. Da har altså partneren som vel anser Cevira som juvelen en markedsverdi på 6-7 milliarder kr? CNY 1 er lik 1,47 i NOK. Riktig mot valuta her? Og 770 mill aksjer i Asieris! Solid styrke i partneren. Kan være samarbeidet Asieris har med Fortune 500 Sinopharm gjør mcap nivået? Anses for å ha tilgjengelig likviditet og finansiell backing fra big state? PHO som får milestones og mulig royalties av salg 10-20% og samtidig innehar andre assets, cash og inntekter på halv milliard er priset til noe under 1,5 mrd kr.

Ikke enkelt å gjøre en fornuftig sammenligning her. Men en mcap på ca 1,5 mrd vs ca 7 mrd er en stor differanse når Cevira og Hexvix ser ut til å være assets i Asieris? Kanskje interessant og enkel verdidriver?

Vi ligger vel snart 100 kroner lavere i kurs enn vi hadde grunn til å tro for ett par år siden.
Håper bare bunnen er nær.

1 Like

Håper det, RSI i charte mitt har gått fra over 80 til nå 26 i en rett linje ned skulle tro den var utbombet nok.

1 Like

I september oppnådde Cevira endepunkter i faseIII studien.

Deretter presenteres data i kommende to med konferanser nå i mars.

Det er er stort behov for bedre teknologi. Og antall pasienter er også stort.

Nå er det algoer som kjører kursen ned med små poster, hva er strategien til de som står for dette, er det bare shortere som utnytter fraværet av reelle kjøpere og greier å kjøpe billige aksjer tilbake og dermed nulle shortposisjonen. RSI er nå på 25 det laveste på et år. Det er mer enn merkelig like før vi får resultatet av cevira phase III som med stor sannsynlighet er overbevisende gode.

3 Likes

Det er bare tragisk hele greia, nå er vi ned 20% bare siden nyttår og det ser ikke ut som det stopper med det første.

Jeg mistenker at vi vil se en eksplosjon i utplassering av BLC skop i 2024. Det gir mening at urologene holder igjen å investere i nye skop med BLC og gammel teknologi, når HD skopene ligger i horisonten. Nå gir det derimot ingen mening å investere i HD skop som ikke har BLC teknologi.

Ref den store ordren Schneider snakker om, vil tro det er en sykehuskjede som skal oppgradere til HD skop og derfor selvfølgelig også skal ha BLC teknologi. Er det den nye HD standarden som skal gi oss ketchupeffekten vi håpet på i 2018?

Urologer på verdensbasis vil mest sannsynlig investere i nye skop med HD teknologi i nærmeste fremtid, da vil de nok også ta den lille ekstra investeringen det er å kjøpe med BLC teknologi.

2 Likes

Helseindeksen har vært fallende siste 3 år (-45%). PHO har fallt 52% siste 3 år.
Det så ut for at indeksen bunnet ut i november i fjor, for så å stige mot jul. I år har den snudd ned igjen og har hittil fallt 9%.
Jeg vet ikke hvor mye PHO vektes i indeksen.